Häst som går upp i vikt ist för ner...

_moa_

Trådstartare
Nu kommer jag med en till tråd om min shettis vikt. Jag har följt era råd och gett 3 kg hö och motionerat henne minst 3 dagar i veckan! Jag mätte henne med måttband för ca: 3 veckor sedan och då var hon 149 cm runt magen, idag var hon runt 160 cm (vet inte exakt för måttbandet räckte inte runt!) Jag får panik snart, vet verkligen inte hur jag ska få ner henne i vikt! Hon går bara upp och upp... I nu läget ser hon ut såhär...
moaochsacha.jpg

En i stallet tycker att jag ska ge henne en tuss hö och bara ge henne nått kilo halm sen.. Är det så bra? Det känns ju som att även om hon är fet måste hon ju få i sig någon näring. För inte kan väl bara halm täcka hennes behov?

Kan det vara nått fel på henne att hon går upp?
Fick nytt hö i förra veckan. Glömde fråga om att få analysen, men jag vet att det är bra hö för det har bonden sagt innan. Måste jag ta en analys på höt ändå?

Jag har riktigt dåligt samvete över att hon ser ut som hon gör och inte blir det bättre att få höra kommentarer om det hela tiden...

Varför går hon inte ner i vikt? Hur ska jag göra?
:( :( :(

P.s det är en katt vid hennes framben och inte en fetknöl eller något som hänger ner;)

Senast ändrad:
Sv: Häst som går upp i vikt ist för ner...

_moa_ skrev:
En i stallet tycker att jag ska ge henne en tuss hö och bara ge henne nått kilo halm sen.. Är det så bra? Det känns ju som att även om hon är fet måste hon ju få i sig någon näring. För inte kan väl bara halm täcka hennes behov?

Nej nej, du kan inte nästan bara ge halm. Det inenhåller inget protein alls och bara en "tuss" hö räcker inte för at täcka proteinbehovet!
Jag tycker inte att du kan minska mer på hennes foder. Det är MINIMUM med 3kg! Den måste ju ha det för att magen ska fungera och för att psyket ska må bra.

Det gäller att aktivera henne mer på alla vis! Hur rör hon sig i hagen? Har hon kompisar att busa med?
Motionera henne oftare och mer intensivt.

milly skrev:
Nej nej, du kan inte nästan bara ge halm. Det inenhåller inget protein alls och bara en "tuss" hö räcker inte för at täcka proteinbehovet!
Jag tycker inte att du kan minska mer på hennes foder. Det är MINIMUM med 3kg! Den måste ju ha det för att magen ska fungera och för att psyket ska må bra.

Det gäller att aktivera henne mer på alla vis! Hur rör hon sig i hagen? Har hon kompisar att busa med?
Motionera henne oftare och mer intensivt.

Tänkte det. Som tur vad var min mamma med uppe och var på min sida så jag fick fram att jag inte tänker ge henne bara halm. Har redan dåligt smavete för att hon får så lite hö:o Dom har nästan alltid tillgång till halm i hagen så hon får ju mer att tugga på än dom tre kilo hö.

Hon står still i ett hörn av hagen. Rör nästan bara på sig när det är mat. Ibland slår det slint i skallen och hon rejsar omkring i några minuter (händer kanske max 1 gång i månaden). Har inga kompisar, men ibland får hon för sig att skydda sitt föl (han är 2 år) men ger upp ganska fort eftersom han är på varenda häst och vill busa.
Med andra ord är hon en ganska tråkig häst utan kompisar:cry:

Har försökt finna en medryttare till henne, men det är ju lättare sagt än gjort. När snön försvinner då ska jag ut och köra, men nu när det börjar bli halt ute igen är ju våra träningsmöjligheter minimala då hon är oskodd.

Tack för ditt svar!

Och då säger jag, tvärt - om -kärringen... Vad gav du förut?

Många hästar (vissa raser) går UPP i omfång när de har näringsbrist. Jämförbart med U-land människor.
Så ju mindre mat de får desto "fetare" blir de, så när en häst är så tjock och foderitaget är minimalt så finns bara en utväg.

Höja fodret och se över kvoten.

sissu skrev:
Och då säger jag, tvärt - om -kärringen... Vad gav du förut?

Många hästar (vissa raser) går UPP i omfång när de har näringsbrist. Jämförbart med U-land människor.
Så ju mindre mat de får desto "fetare" blir de, så när en häst är så tjock och foderitaget är minimalt så finns bara en utväg.

Höja fodret och se över kvoten.

Förra vintern fick hon 4-5 kg hö.
Vet inte om jag vågar höja fodret... Vad gör jag om hon går upp ännu mer då?

Jag får ångst på att vad foder heter:crazy:

Kanske ska säga att om man känner på hennes mage, mot buken, så dallrar hela magen. Ska det vara så eller vad kan det bero på? Alla som känner på den magen tycker att den är underlig:p

_moa_ skrev:

Håller med om att hon kan få för lite mat och därför sparar på sig runt magen ..

Men 11 cm på 3 veckor ehhhh du vet att hon abslout inte kan vara dräktig??

Miaa skrev:
Håller med om att hon kan få för lite mat och därför sparar på sig runt magen ..

Men 11 cm på 3 veckor ehhhh du vet att hon abslout inte kan vara dräktig??

Hennes föl kastrerades i februari förra året. Hon borde ju ha fölat vid detta laget då?! Sen vet jag inte om det kan vara så att någon hingst har rymt till henne, men det är inte så troligt då jag inte vet någon shettishingst i närheten.

_moa_ skrev:

Om hon nu får så lite hö + stoppar i sig halm på det så blir det ju skevt och hon får troligen i sig mer Mj i kombination med smrp. Jag skulle ta bort ALL halm till en sådan häst och enbart ge hö (beroende på kvoten, om man inte kan gissa sig till det med ögat) lägga till ngt. kraftfoder.

Har du några kvoter att tillgå?

Vad finns det att vara rädd för? Du har nu provat råden du fick, sänk maten! Hon gick upp i vikt istället för ner som du ville, så vad har du att förlora? Om hon inte är dräktig..Men det märker du ju snart i så fall!

Jag har ingen analys på detta höt, men det ska vara bra hö enligt bonden som har analys på höt. Så nej jag har inga kvoter...

Jadu, att hon sväller upp och blir ännu fetare (om det nu är möjligt) men jag får väl göra ett försök att ge henne mera hö och se vad som händer..
Dräktig kan hon inte vara... Jag är säker på att det inte finns någon liten hingst här omkring.

_moa_ skrev:
Jag har ingen analys på detta höt, men det ska vara bra hö enligt bonden som har analys på höt. Så nej jag har inga kvoter...

Jadu, att hon sväller upp och blir ännu fetare (om det nu är möjligt) men jag får väl göra ett försök att ge henne mera hö och se vad som händer..
Dräktig kan hon inte vara... Jag är säker på att det inte finns någon liten hingst här omkring.

Tar du bort halmen så tror jag inte du behöver vara orolig alls, kanske du kan ge en "skvätt" lucern för att säkra proteinet. Då ger du din häst enbart grovfoder.

Tror halmen är boven till stor del. Det är ju bara att du mäter och känner över henne varje vecka så ser du vad som händer.

Lycka till.

_moa_ skrev:
Hennes föl kastrerades i februari förra året. Hon borde ju ha fölat vid detta laget då?! Sen vet jag inte om det kan vara så att någon hingst har rymt till henne, men det är inte så troligt då jag inte vet någon shettishingst i närheten.

Hon kan ju bli dräktig med annan hingst oxå, behöver ju inte vara shettis. Kompisar i hagen att busa med kan vara bra, ser bara på mina shettisar hur de rejsar runt hela dagarna

arabia skrev:
Hon kan ju bli dräktig med annan hingst oxå, behöver ju inte vara shettis. Kompisar i hagen att busa med kan vara bra, ser bara på mina shettisar hur de rejsar runt hela dagarna

Hm, men det är svårare för en annan hingst att ta sig in i hagen utan att vi skulle ha märkt något. En shettis kan ju bara krypa mellan trådarna.
Hon är väldigt osocial denna hästen. Har aldrig haft en kompis, vilket jag tycker är jätte tråkigt. Årets föl (ej hennes) och hennes egna föl försöker ibland få igång henne, men på sin höjd kan hon traska omkring och "jaga" årsfölet (som tycker det är skitkul).
Så jag vet inte vad man ska göra när hon inte har polare:(

Du sa att bonden hade analys på höet, kan du inte fråga om du får en kopia? Sen kan du ta hjälp av nått foderstatsprogram för att räkna på din hästs behov.

Wildty skrev:
Du sa att bonden hade analys på höet, kan du inte fråga om du får en kopia? Sen kan du ta hjälp av nått foderstatsprogram för att räkna på din hästs behov.

Jo det kan jag göra. Men grejen är den att hon har haft ett uträknat foderstat tills för en vecka sedan. Och ändå inte gått ner...

_moa_ skrev:
Jo det kan jag göra. Men grejen är den att hon har haft ett uträknat foderstat tills för en vecka sedan. Och ändå inte gått ner...

Vad för hö var den foderstaten beräknad på? Har du bytt hö?
Om du inte har någon analys på höet går det inte att räkna på det då är det bara gissningar...

_moa_ skrev:
Har du i denna foderstat räknat med halmen?
//marti

Fast hur kan du ha en uträknad foderstat då du inte ens vet värdena på höet ? då är ju foderstaten bara en chansning från din sida...

Mynta2 skrev:
Fast hur kan du ha en uträknad foderstat då du inte ens vet värdena på höet ? då är ju foderstaten bara en chansning från din sida...

Vi böt hö för en vecka sedan. Det "gamla" höt hade jag en analys på.

Hej _moa_ !

Idag har jag tänkt på dig och din lilla häst :D och hur du ska göra.
Tänkte på det du skrev om att det var svårt att motionera henen just nu när det är isigt (eftersom hon är barfota) - men jag tänkte på det att kan du inte försöka busa med henne i HAGEN en studn varje dag? :idea: DÄR kan hon väl springa? Till skillnad mot isiga vägar...
Varför inte göra lite små små hinder och annat sådant, eller kanske bara "jaga" runt henne lite så hon rör sig mera. Eller longera i hagen?

Jag brukade motionera min medryttarhäst genom att släppa henne lös i paddocken... ibland lite löshoppning, ibland jagade jag runt henne bara. Det tycket hon var kanonkul och bockade av glädje! :)
Hon ställde sig o vänta på att jag skulle jaga henne åsså sprallade hon iväg och verkade tycka det var skitkul! Typ "du kan inte ta mig".
Hihi - både hon och jag tycket det var jättekul! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 845
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras