Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein (ger granngården elit proteinspecial). Men hon gick ner extremt fort och mycket då. Sedan började jag ge 10 kg och extra protein och då avtog viktnedgången, men hon blev ändå tunnare. Nu får hon 16kg och en dl proteinpellets och äntligen har viktnedgången avtagit. Men hon tränas inte i närheten av så mycket som skulle göra att hon behöver äta allt det här. Övriga hästar äter runt 7kg och mindre kraftfoder men är istället för runda. (Både hästar med samma och högre aktivitetsnivå.)
Hennes päls växer också långsamt men är blank och mjuk. Hon har lite dåligt med energi men så har det alltid varit vid pälsbyte för henne. Hon har bra aptit också. Men jag får inte ihop det här. Har någon varit med om liknande och kan ge tips på vad jag borde kolla henne för?
Hennes päls växer också långsamt men är blank och mjuk. Hon har lite dåligt med energi men så har det alltid varit vid pälsbyte för henne. Hon har bra aptit också. Men jag får inte ihop det här. Har någon varit med om liknande och kan ge tips på vad jag borde kolla henne för?