Häst som går bakåt uppåt (reser sig)

ekoistinen

Trådstartare
Kanske det finns några kloka nattmänniskor man kan bolla lite med..
Har nyligt börjat rida ett 10 årigt hannoveransto som köptes i höstas och sen dess inte gjort allt för mycket pga bristande tid. (Gått mellan 2 -3 pass i veckan ibland inget vissa veckor) När hon köptes så var hon importerad fr tyskland ett halvår tidigare och hade haft två föl.

Första gången jag satt upp var hon väldigt spänd och stissig och stannade ofta och backade och man kände tydligt hur hon tänkte uppåt. Avledde genom att leda höger/vänster och vänta ut henne. Hon hade sällskap och vi befann oss på en åker. Helt plötsligt stannade hon upp och började precis som först att backa och tänka uppåt, helt plötsligt stod vi rakt upp (vacklandes.. :crazy:). Ner kom vi och red en bit till innan jag hoppade av för att undvika en olycka. Kollade sadeln och tänkte att den kanske inte passade.

Pass nr två så red vi ut med sällskap och fokuserade bara på framåtbjudning och inget bakåttänk. Mycket trevlig ridtur, inte så mkt mer att säga. Här hade vi bytt sadel så tänkte att det nog var det som spökade.

Pass tre tog jag henne på ridbanan med samma sadel som pass två och tänkte jobba lite lösgörande och känna på henne lite.
Hann bara rida 15 min så hade hon rest och knockat mig en gång.. :p (kommer inte glömma martingalen nästa gång!) Försöker jobba och få henne att tänka på annat men hon går mest mot ändå. Och mkt bakåt uppåt tänk. Fortsätter småstegra och backa
Jag tror ibland att hon kanske nyss var inriden när hon skickades upp (skåne - norrland) och att hon inte gör det för att vara "dum" eller att det är en olat, känns mer som att hon inte förstår.

Min tanke är att rida ut mycket och bara tänka framåt framåt och göra det roligt för henne, samt att jag ska försöka få en tid hos min tränare inom kort för att se hur hon tänker.

Vill mest ha ngn att bolla lite med. :)

Jag skulle börja med att ta hästen till veterinären och sedan om veterinären ger klartecken åka till en duktig tränare med mkt erfarenhet av problemet!

Absolut varit min tanke med, men hon är nybesiktigad. Men ska prata med ägaren och höra vad dom säger. :)
Känns enklast och bäst att börja i den änden men det är inget jag kan styra över.

Är hästen halt på 2 ben så är det lätt att missa att hästen har ont, så pratar man med veterinären om problematiken så kollar de lite noggrannare. Ibland kan man behöva bedöva för att hitta dubbelsidiga hältor.

Det känns väl viktigast att börja i den änden? Inget kul att försöka jobba en häst som kanske protesterar för att den har ont, ännu värre om hästen ger upp och börjar göra som man vill och kanske har jätte ont väldigt länge innan man upptäcker att det faktiskt är smärta som är problemet. Om rasen på hästen har några specifika vanliga fel så kan det vara bra att kolla, för araber cystor i knäna tex, halvblod kissing spines osv osv.

Håller absolut med dig!
Ska som sagt lyfta frågan med ägaren. :)
Skulle ägaren inte vara intresserad av att kolla upp hästen så skulle inte jag vara intresserad av att fortsätta rida den. Det finns många bra hästar att rida där man inte behöver riskera livhanken.

Min erfarenhet är att många hästar som reser sig har ryggbroblematik på ett eller annat sätt. Även problem med tänder (som resulterar i ryggproblem) kan ställa till det.

Så länge du inte vet att hästen verkligen är helt smärtfri så hade jag hållit mig på marken. Tex tömkörning är en utmärkt aktivitet.

Försök ta reda på hur mkt riden/utbildad hästen är sen tidigare. Avelsston i Tyskland rids vanligen inte en dag efter sitt ev stoprov som 3åring.

Finns flera filmer på henne på yt mellan jan - aug 2013. Det är det enda jag sett av henne och även via dem filmerna ägaren köpte henne. Ska prata med ägaren ikväll :)

Kanske det finns några kloka nattmänniskor man kan bolla lite med..
Har nyligt börjat rida ett 10 årigt hannoveransto som köptes i höstas och sen dess inte gjort allt för mycket pga bristande tid. (Gått mellan 2 -3 pass i veckan ibland inget vissa veckor) När hon köptes så var hon importerad fr tyskland ett halvår tidigare och hade haft två föl.

Första gången jag satt upp var hon väldigt spänd och stissig och stannade ofta och backade och man kände tydligt hur hon tänkte uppåt. Avledde genom att leda höger/vänster och vänta ut henne. Hon hade sällskap och vi befann oss på en åker. Helt plötsligt stannade hon upp och började precis som först att backa och tänka uppåt, helt plötsligt stod vi rakt upp (vacklandes.. :crazy:). Ner kom vi och red en bit till innan jag hoppade av för att undvika en olycka. Kollade sadeln och tänkte att den kanske inte passade.

Pass nr två så red vi ut med sällskap och fokuserade bara på framåtbjudning och inget bakåttänk. Mycket trevlig ridtur, inte så mkt mer att säga. Här hade vi bytt sadel så tänkte att det nog var det som spökade.

Pass tre tog jag henne på ridbanan med samma sadel som pass två och tänkte jobba lite lösgörande och känna på henne lite.
Hann bara rida 15 min så hade hon rest och knockat mig en gång.. :p (kommer inte glömma martingalen nästa gång!) Försöker jobba och få henne att tänka på annat men hon går mest mot ändå. Och mkt bakåt uppåt tänk. Fortsätter småstegra och backa
Jag tror ibland att hon kanske nyss var inriden när hon skickades upp (skåne - norrland) och att hon inte gör det för att vara "dum" eller att det är en olat, känns mer som att hon inte förstår.

Min tanke är att rida ut mycket och bara tänka framåt framåt och göra det roligt för henne, samt att jag ska försöka få en tid hos min tränare inom kort för att se hur hon tänker.

Vill mest ha ngn att bolla lite med. :)
Säger som övriga - jag hade inte satt mig på hästen förrän den var kollad av veterinär och röntgad noga. Att resa sig rakt upp är livsfarligt för ryttaren (och hästen med för den delen).

Har dragit mig lite för att svara här av ngn anledning.

En sak om att hästen är besiktigad - Rygg kollas lite då men det ingår inget ridprov eller test på hur hästen reagerar med vikt på ryggen. Många hästar med kissing spines går igenom en vanlig besiktning och börjar sedan krångla i ridningen. Tycker du skall nämna det för ägaren. Och som sagt vill ägaren inte kolla hästen så skulle -jag- i alla fall inte kunna rida vidare med gott samvete.

-Om- hästen är frisk och håller på såhär är det för att den står emot din drivning. Jag har en unghäst som reds in lite sent som gjorde som den du rider. Istället för att gå fram för drivning stannade den och reste (och fick man väl fart så bockade den som en tok). Ett sådant beteende löser man genom att helt enkelt ta ifrån hästen verktygen den använder för att stå emot. Ha antingen martingal och halsring eller en martingal du kan använda som halsring. Och ett långt spö. När hästen börjar resa tar man ett kraftigt tygeltag till höger eller vänster så den tvingas vända och sedan driver man bara så den tvingas gå framåt utan att resa. Runt runt så länge det behövs tills hästen slutar tänka på att resa, då går man framåt och är positiv igen som om inget har hänt. Beröm är också mer effektivt än korrigering så man får berömma alla småsaker som är positivt. Det ska helt enkelt vara roligt att göra rätt och knöligt att göra fel.

@ekoistinen : helt ärligt personligen så hade jag aldrig hållt på med ngn annans häst som beter sig så när ingen vet ngt om hästen eller om den ens är frisk eller ändå bara fått olaten att resa sig rakt upp osv. Det är livsfarligt. Just resande är en av de absolut värsta och svåraste olaterna att komma tillrätta med, när beteendet vunnit mark hos hästen, just för att det är så himla farligt så man därmed inte kan lösa det precis hur som helst som ryttare utan att riskera livet.
När man är hästägare till en sån häst så blir det ngnstans givetvis så att man då på ett helt annat sätt oftast anser sig behöva utsätta sig osv, men eftersom du inte äger hästen utan vad jag förstår det är medryttare (?) eller ngt liknande så säger jag det jag säger: ALDRIG att jag hade tagit an mig en sån häst och riskerat min egen hälsa eller liv. Det finns verkligen ingen som helst anledning frågar du mig.

mvh/ hon som varit med och är ganska (halv)gammal. Vad man gör som tonåring är en sak i sig..... ;)

jag och min häst hade liknande problem för några veckor sedan.

hon små stegrade och körde upp huvudet, jag var tvugnen att hoppa av för det blev för farligt.

jag hade lektion för en jätte bra tränare och nu är allt löst. Tipsen jag fick var-

- rid mycket med benen så att hon hela tiden känner att du är där
- så fort hon börjar dra upp huvudet eller att du känner att hon tänker uppåt, vänd in på en liten 5 meters volt, forstätt på volten tills hon blir lugn och först då kan hon komma ut på en större volt.
- om du känner att hon blir spänd igen, ta in henne på en liten volt igen
- hon kommer snabbt lära sig att hon inte kommer komma undan med det

nu behöver jag bara överställa min häst inåt om jag känner att hon blir spänd och då slutar hon direkt, hon vet att det är ingen ide att hålla på.

prova att göra dessa små volter nästa gång du rider och skriv här och berätta hur det gick!! lycka till.

Bevisligen så är hon både inriden och riden ute då det finns flera filmer på henne :p.
Men har pratat med ägarna och red henne igår utan att det var några protester alls. Ska prova rida henne nån fler gång men är d så att hon fortsätter resa eller visa obehag på nåt sätt så blir det klinik och utredning :)

Min häst kan göra liknande med nya ryttare. Iaf om de är lite osäkra. Hon börjar backa och man ser hur hon tänker "uppåt". I detta fallet är det väl dels att hon testar, men hon är van vid en bestämd ryttare (mig) och blir väldigt osäker och då reagerar hon så.
även i skogen om vi gången innan mött på tex vildsvin så kan hon tvärnita och ställa sig rätt upp när vi passerar samma ställe.
Precis som mackan säger så är det den värsta och svåraste olaten att få bukt med, man tappar all kontroll över hästen, och självklart olycksrisken.

Nu förutsätter jag att hästen är frisk och det är en olat och inget annat.
Ligg steget före hästen, känner du att den är påväg att resa sig, på med spöt och tänk FRAMÅT. Jag trycker automatisk på nacken när jag känner att hon är påväg att försöka resa sig, jag tycker det hjälper också.

Bevisligen så är hon både inriden och riden ute då det finns flera filmer på henne :p.
Men har pratat med ägarna och red henne igår utan att det var några protester alls. Ska prova rida henne nån fler gång men är d så att hon fortsätter resa eller visa obehag på nåt sätt så blir det klinik och utredning :)

Funkar det för ägare ntycker jag absolut att du skall prova den metod jag föreslog, eftersom det då låter som att hon bara testar.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 910
Senast: Ajda
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 657
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 681
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar