Häst som fryser fast! Hjälp??

Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Jag höll honom åt det hållet vi skulle, försökte han vända ställde jag tillbaka honom och försökte han backa drev jag framåt, men när han bara stod stilla med näsan åt rätt håll gjorde jag inget, så fort han rörde sig i fel riktning, korrigerande drivning/styrning, sen stilla när vi är åt rätt håll. Att sitta och tjata med skänklarna leder ofta till ännu mer ovillighet att röra sig framåt och hästen slutar tillslut att lyssna på skänklarna helt.

Nu gick det lätt att lösa problemet på min häst, men med envisa hästar kan man nog få sitta där i någon timme eller två. Men det gäller att vara konsekvent, hästen ska ha näsan åt rätt håll hela tiden, den får inte beta eller pyssla med annat utan den ska stå där. Om man tillåter den att sysselsätta sig kan man stå där hela natten utan det gäller att tråka ut hästen.

Tänkte på detta i går när vi red i ridhuset och vi gör framsteg. Ska ta med det i morgon kväll också.:bow:
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Man behöver inte rida passivt bara för att man är ute.

leta upp en fin bilfri väg o träna dressyr/ lydnad på.
igångsättningar, flytta den, o även schyssta vändningar- att man kan vända på väg hemåt utan knussel o beröm den- som den vore på ridbanan- samma noggrannhet o beslutsamhet utan att bli spänd. Sen kan man avlsuta med att fräsa på lite bortåt o leka lite o sen skritta hem på lång tygel- båda är nöjda o sams.

Vi har många bilfria vägar som jag kan testa på och på lördag är det dags. Hoppas på att det inte bara är isgata bara. Det är så här jag brukar göra men just nu behöver jag all uppmuntran jag kan få för att fokusera, tack!:idea:
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Variera vart ni rider, rid i sällskap när möjlighet finns. Om du låter någon annan rida i väg med henne och ser att det faktiskt är möjligt kanske du själv har lättare att lyckas också. Så fungerar jag i alla fall.
Jag är av annan uppfattning. OM man rider med sällskap på en häst som trilskas annars så ska man rida FÖRST. Annars blir det ingen förbättring.
Om det skiter sig kan den andra rida förbi just den specifika platsen o sen tillbaka igen.

ser många många som inte kan rida sin häst.. om de inte har sällskap.

Är det kul det? Att hela tiden vara beroende av andra:crazy:
Oftast så rids dessa hästar oxå hela tiden på tygeln o helst bara i skritt.
då kommer hästen heller inte att börja bjuda. ryttaren är ej avspänd o det blir ngt läskigt- det som ryttaren avspeglar via hela sin uppenbarelse.

Det SKA bli isgata:crazy:

Jag tar hästen när hunden måste ut:idea:

mina broddar är inte alls så effektiva som hästens.
 
Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??

Det SKA bli isgata:crazy:

Jag tar hästen när hunden måste ut:idea:

mina broddar är inte alls så effektiva som hästens.

Jag trotsade isgatan i delvis men bara till fots på väg till och från stall, lösdrift och ridhus. Går bra när man har god kontakt med sin häst från marken.

Var även en klar förbättring från ryggen trots att vi var i ridhuset. Blev både volter och sepentiner den stund jag red.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 923
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp