Sv: Häst som fryser fast! Hjälp??
Tänkte på detta i går när vi red i ridhuset och vi gör framsteg. Ska ta med det i morgon kväll också.
Jag höll honom åt det hållet vi skulle, försökte han vända ställde jag tillbaka honom och försökte han backa drev jag framåt, men när han bara stod stilla med näsan åt rätt håll gjorde jag inget, så fort han rörde sig i fel riktning, korrigerande drivning/styrning, sen stilla när vi är åt rätt håll. Att sitta och tjata med skänklarna leder ofta till ännu mer ovillighet att röra sig framåt och hästen slutar tillslut att lyssna på skänklarna helt.
Nu gick det lätt att lösa problemet på min häst, men med envisa hästar kan man nog få sitta där i någon timme eller två. Men det gäller att vara konsekvent, hästen ska ha näsan åt rätt håll hela tiden, den får inte beta eller pyssla med annat utan den ska stå där. Om man tillåter den att sysselsätta sig kan man stå där hela natten utan det gäller att tråka ut hästen.
Tänkte på detta i går när vi red i ridhuset och vi gör framsteg. Ska ta med det i morgon kväll också.