Häst som förvandlats efter flytt...

Destiny_D

Trådstartare
Hej! Flyttade min gamla fullblodsvalack till ett nytt stall för 1,5 vecka sen. Första veckan fick han gå ensam i en hage, och han var hur nöjd som helst. Han var precis som han alltid har varit. Gått på långt grimskaft bakom mig och lunkat på i makligt tempo :-). Han har alltid varit den mest lätthanterade hästen i stallet!
I söndags släppte jag ihop honom med två andra valacker i en stor och fin gräshage. Sen dess är han som förbytt! Det verkar som att det är han som bestämmer i hagen, och han brukar vanligtvis vara rätt låg i rang. Han måste tyvärr gå in på nätterna, och dom andra två är kvar ute. Det finns andra hästar inne i stallet, så han är inte ensam inne. Men på väg in från hagen så småtravar han och vänder sig om och gnäggar precis hela tiden. Har går på helspänn och lyssnar bara mot hagen hela tiden. Likadant när jag försökte rida häromdagen... Han verkar ha svår separationsångest från sina nyvunna kompisar! Han gick till och med på helspänn och gnäggade när vi var långt ut i skogen, och det har ALDRIG hänt förut. Det gick inte att få honom att koncentrera sig på nånting, och det var riktigt jobbigt och trist att rida.

Jag förstår ju att han antagligen är rädd att inte få komma tillbaks till sin flock igen, men hur ska jag hantera honom tills han lugnat ner sig och kommit in i rutinerna? Hur hade ni gjort för att få honom att förstå att han får träffa dom varje dag, trots att han måste gå in ibland?

Några glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt :-)

// Destiny_D

Sv: Häst som förvandlats efter flytt...

puttar**är själv intresserad av svaren eftersom detta är åter kommande problem som tydligen drabbar gammal som unghäst..att det har med flocken att göra är tydligt men hur lindra :confused:

Min häst är 20 år, och flyttade senast för 1,5 år sen. Då gick det jättebra! Tråkig hage och tråkiga kompisar kanske :D. Idag var han lite lugnare, gnäggade bara litegrann. Men det tycker jag nog att han kan få göra, så länge han uppför sig. Idag red jag en vända då man inte behöver gå förbi hagen, och då gick det super! Kanske får hålla mig till den vändan tills han är sitt gamla vanliga jag igen... Känns så trist att behöva bråka med honom på en bilväg där det går både bussar och tokiga bilförare.

Men fortfarande så tar jag gärna emot tips på hur man kan lindra hans uppenbara separationsångest och göra så han inte är så spänd separerad från sin nya flock!

// Destiny_D

jag har faktiskt ingen erfarenhet av det här, mer än att när jag gick i hagen till öppningen med min häst stannade han och tittade efter flocken hela tiden, men det kanske bara är att träna, och åter träna. Tillslut kanske han fattar att han faktiskt kmr tillbaka till "flocken" igen :)

det där med att hästen ändras efter flytt kan mkt väl stämma men
det var en tjej som käpte en av ridskolahästarna 6år gammal d-ponny (numera nedmätt c-ponny :eek: känns jättekonstigt att se honom som c-ponny ;P även om jag inte träffar honom längre)

på ridskolan hoppade han hur bra som helt var lugn och fin taxerade jättebra reds på vanligt 2delat bett ingen nosgrimma sen han kom till henne har han tydligen blivit tillräckligt het för att behöva matingal med 7knutar pessoabett och massa annan skit och hon sliter honom i munnen och säger att han "sticker"

vilket ja ginte tror ett dugg på! :eek: han var itne en sån häst :cool:

Han blir inte stressad av de andra hästarna då? Min blir också sådär, går han själv utan en massa andra hästar runt sig är han hur lugn, cool och trevlig som helst! Men när det är hästar runt honom blir han lite på helspänn, okoncentrerad och det är svårt att "nå fram" till honom.

Jaja, vad vet jag :)

Det där är ganska vanligt, att hästar som gått på ridskola blir otroligt mycket piggare när de blir privathästar. För det första går de betydligt mindre när de rids privat. På en ridskola rids de flesta hästar 2-3 h varje dag om det är en normalstor ridskola. När de kommer som privathäst rids de ungefär 1 h per dag i snitt. Det är stor skillnad. Sedan är det roligare att vara privathäst och bara ha en ryttare och då blir det mer livat att leva, vilket också ökar tempot lite. Samt att ridskolehästar oftast går i ridhus eller på ridbana och när de då hamnar ute i skogen kan de bli riktigt starka.
Så även den lugnaste och snällaste ridskolehäst kan bli en turboladdad bråkstake när man släpper ut den från lektionsverksamheten.

det var en tjej som käpte en av ridskolahästarna 6år gammal d-ponny (numera nedmätt c-ponny :eek: känns jättekonstigt att se honom som c-ponny ;P även om jag inte träffar honom längre)

på ridskolan hoppade han hur bra som helt var lugn och fin taxerade jättebra reds på vanligt 2delat bett ingen nosgrimma sen han kom till henne har han tydligen blivit tillräckligt het för att behöva matingal med 7knutar pessoabett och massa annan skit och hon sliter honom i munnen och säger att han "sticker"

Det där är ganska vanligt, att hästar som gått på ridskola blir otroligt mycket piggare när de blir privathästar. För det första går de betydligt mindre när de rids privat. På en ridskola rids de flesta hästar 2-3 h varje dag om det är en normalstor ridskola. När de kommer som privathäst rids de ungefär 1 h per dag i snitt. Det är stor skillnad. Sedan är det roligare att vara privathäst och bara ha en ryttare och då blir det mer livat att leva, vilket också ökar tempot lite. Samt att ridskolehästar oftast går i ridhus eller på ridbana och när de då hamnar ute i skogen kan de bli riktigt starka.
Så även den lugnaste och snällaste ridskolehäst kan bli en turboladdad bråkstake när man släpper ut den från lektionsverksamheten.

-.-' han var itne en sån häst han var lugn som en filbunke och eftersom han bara var 6 år gammal så gick han inte lektioner hela dagarna han tävlade tom. i gymkhana utan att dra iväg och rider ut det gör man ofta på våren på ridskolan från början så ägdes han av en av ridlärarna (www.olandsberg.se) och reds in av min kompis udner en sommar sen gick han turridningar i SKOGEN hoppades lite på FÄLTEN sen hade han så mkt knottallergi så ridskolan köpte honom men det blev för mkt med hans allergi där oxå för det krävs så himla mkt olika saker och sånt.

Han var inte en sån häst. fast eftersom hon som köpte honom nu testade hackamore på honom och kläckte kommentaren "han gick jättefint med det jag har lärt honom att gå på tygeln!" och på bilden så krökte han på nacken och bakdelen var 3km bakom ... så fattar man ju vem det är fel på :o

Ge honom tid.
Han har ju fått lite självförtroende o tycker väl att han ska hålla reda på sin flock:rofl:

Ja, jag får göra det. Det gick ju mycket bättre redan igår. Men det är himla jobbigt att försöka få en häst som gnäggar hela tiden att slappna av och koncentrera sig :D. Men jag hoppas på att han är ännu lugnare idag!

Det är ganska vanligt att just ridskolehästar blir helt annorlunda när de pensioneras/sälja. De arbetar ganska hårt som lektionshästar och många blir uttråkade av att gå så mycket i manege. När de kommer till nya ägare blir det betydligt mindre arbete. Vet många ponnyer som blivit rena rama krutpaketen när de kommit från ridskolorna.

Pratar du med honom ? Säg det till honom helt enkelt.

Försök förmedla lugn och att allt är ok.

Det låter ju redan nu som att det blir bättre.

Skulle det va problem senare med nåt så kan du kolla in bachdroppar på ex hälsokosten.

Det är flytande örter.

Det kan man ge ex när en häst flyttat eller råkat ut för något jobbigt eller är trött mm det finns olika örter för olika problem.

För att jämföra det är lite som att dricka kamomill te ex för att varva ner och lindra.

Det finns örter som hjälper mot trauma och även andra för självförtroende tex. :):):)

Låt honom vara ifred ett par veckor tills han gått in sig i flocken. 1,5 vecka är jättelite, och ännu mindre om ni precis släppt ihop. det tar ibland flera veckor innan flocken gått ihop sig och alla ställningar är etablerade. om han dessutom är på ett nytt ställe blir det ännu känsligare.

maximera tiden han får vara i hagen med kompisarna, särskilt som han går in nattetid. rid senare på kvällen om du måste rida. men jag skulle överväga att lägga ner och låta det vara ett par veckor bara för att få honom att stabilisera sig. ni får ju inte så mkt ut av det hela om han ändå är så orolig. spendera hellre tiden på att få honom att känna sig trygg och hemma bara mellan hage-stall, du märker ju direkt när han bott in sig, och det bör inte ta så lång tid om han som sagt blir gedd lite tid och varva ner och få vänja sig vid det som spelar mest roll just nu = hagen, hästsamhörigheten med de nya kompisarna, och inboddheten i det nya stallet samt rutinerna.

Pratar du med honom ? Säg det till honom helt enkelt.

Försök förmedla lugn och att allt är ok.

Det låter ju redan nu som att det blir bättre.

Skulle det va problem senare med nåt så kan du kolla in bachdroppar på ex hälsokosten.

Det är flytande örter.

Det kan man ge ex när en häst flyttat eller råkat ut för något jobbigt eller är trött mm det finns olika örter för olika problem.

För att jämföra det är lite som att dricka kamomill te ex för att varva ner och lindra.

Det finns örter som hjälper mot trauma och även andra för självförtroende tex. :):):)

Menar du fullt allvar? du tycker inte det finns mer basic needs och basic naturliga förklaringar runt det hela, som inte kräver en massa special droppar eller medel ? Hur skulle det tex vara med att förstå hästars basic behov, och varför de reagerar som den gör? Det är ingen överkurs ang. reaktionerna utan en naturlig process för varje häst som byter miljö.

Självklart jag menar det som ett komplement till annat. Det kan va en extra hjälp.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17