Häst som försöker "prejas"

Z

Zadir

För ganska exakt köpte jag en varmblodsvallack. Jag tror jag köpte honom för att jag ville ha en utmaning och en utmaning har jag verkligen fått :smirk: Dock visade det sig att han var en utmaning över det vanliga och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag är för envis för att ge upp och sälja honom och dessutom är han världens mysiga häst under sin tuffa karaktär. :p

Första problemet började med att han gick ned på knä när jag skulle ta framhovarna, dock löste det sig. Sedan började han istället bita/hugga mig när jag krävde något av honom, det har jag också fått bukt på, samt att han har slutat knö in mig i väggen när jag ber honom flytta på sig.

Däremot har jag fått större problem :cry: Han är en expert på att komma på olika riktigt elaka lösningar. Bland annat är han kungen själv på att knö med alla kroppsedelar han äger och har. När jag longerar honom och ställer mig i "ledarhäst-positionen", så har jag inga problem alls, MEN när jag däremot ska leda honom någonstans och märker att han knör mig med bogen, så reser han sig när jag parerar och sedan tar han sats och försöker prejja mig.
Jag klarar av situationen såpass att jag själv inte blir skadad då han har mosat mig ett X antal ggr i hagen. Detta slutade han med när jag drog omkull honom, men det tycker jag inte ska behövas. Det finns juh helt klart bättre sätt, men vilka!?! :crazy:
 
Sv: HjÄlp!

Vi är inte så duktiga på det här...
men men det låter som det är hästen som bestämmer o.s.v...
Oftast om du håller på med Natural Horsemanship måste du gå från grunden och till slutet, iallafall vad vi har hört:crazy:
Men vi var på en föreställning förut som Monty roberts hållde i (Det är han som sysslar med join up!)
Men iallafall då var det hästar där som var lite svåra att handskas med, men när han gjorde join up med dom så vart dom jätte duktiga på en stund bara:)
så det kanske du ska börga att träna med din häst "join up":)
om du går in på www.montyroberts.se så kan man söka på en massa saker där om join up m.m. ;)
man kan även beställa hem filmer/böcker hur man ska träna hästen på ett naturligt sätt och m.m :P
Nu kanske inte vi har rätt med det här är iallafall vad vi har hört! :D

mvh sessan
 
Sv: HjÄlp!

Naturligtvis är det hästen som bestämmer. Det har jag allt kunnat lista ut själv :D
Har läst mycket om join-up och kommit fram till att det har faktiskt hänt mellan mig och Baccus (hästen) ^^
Det började med att han sprang över mig i hagen. Jag blev fly förbannad, stängde av känslorna och gick in i paddocken med honom. Där släppte jag honom lös och schasade runt honom, bytte varv och höll på så ett tag. Sedan stannade jag honom och satsade på att hitta hur jag kunde flytta runt honom utan att ta i honom. I slutändan frågade jag honom om han ville följa med mig och vi gick ett par varv i paddocken i olika mönster. Resten av den dagen var han jättesnäll och lyhörd, men dagen efter var det som bortblåst :confused:

Naturligtvis kommer jag att åka till en tränare, men innan det så vill jag vara säker på att han inte ställer sig och hoppar jämnfota på mig under lastningen eller liknande :p
 
Sv: HjÄlp!

fort sätt och hålla på så där varje dag tills han ger sig...
Om han skulle springa "atak" mot dig så stå kvar och visa dig som ett monster tänk att du är en tiger och tar fram "klorna" (händerna) mot han och anfalla så han vänder...Det funkade på vårna häst hon sprang också "atak" mot oss :o
Om han springer i från dig när du går fram sen sätt dig ner och bara prata och vänta tills han kommer fram till dig.. Det tog tid att vänta satt typ så där i 20min men till slut så kom hon fram :D

P.s Alla hästar är olika så kanske inte funkar på din men man kan testa :)
 
Sv: HjÄlp!

Har allt gjort det med ;) Idag tränade vi stenhårt på hur man uppför sig och han gav med sig tillslut, så vi får väl se om han fortfarande är snäll imorgon :smirk:
 
Sv: HjÄlp!

Zadir skrev:
Naturligtvis kommer jag att åka till en tränare, men innan det så vill jag vara säker på att han inte ställer sig och hoppar jämnfota på mig under lastningen eller liknande :p


Kan ingen tränare komma till dig då??
Det låter faktiskt rikigt farlig! Jag tycker du ska ta hjälp av en duktig tränare innan du skadar dig! :crazy: Jag förstår om du vill lösa problemen själv, men tänk på din egen hälsa också. :smirk:
Har du haft kontakt med någon tränare innan??

Hur tränar du hästen annars??
Har du bara gjort join up en gång eller är det något du gör då och då?
Lever du efter join up så att säga även när han är i hagen eller boxen??


Hur mår han fysiskt? Han kan ju ha ont nånstans... :crazy:


Hoppas han är snäll imorron nu då!! :devil: ;)
 
Sv: HjÄlp!

Visst, det finns säkert någon tränare som kan komma till mig, men tyvärr har jag inte ekonomin för det än :(
Jo, jag har hittat en som har lovat att hjälpa mig, men även hon har fullt upp och har ingen möjlighet att komma ut, tyvärr.

Annars tränar jag honom väldigt mångsidigt. Rider ut mycket, tömkör en hel del och är väldigt mycket ute i skog och mark.
I paddocken rider jag däremot aldrig. Där är det bara markarbete för hela slanten. Detta är för att jag inte vill trötta ut honom. Han är nämligen en väldigt tänkande häst och bruka roa sig med att plocka av sig grimman, knyta upp knutar, laburinter och liknande.

Med idag så har jag gjort en join-up 2 ggr :) Dock verkar det inte riktigt göra någon nytta på honom, men sedan är jag inte direkt duktig. Jag har kommit så långt att han ger mig ledarpositionen när vi är i paddocken och "tränar" på det. Sedan händer någonting när vi går ut ur paddocken och han skiter i mig. Tror det har med att jag själv inte riktigt kan läsa av honom helt och fullt och det gör att han inte kan lita på mig till 100%. Jag är helt enkelt inte värd ledarplatsen utanför paddocken.:confused:

I hagen har jag provat, men då har han bara skrattat åt mig ungefär som "Haha! Jag vet vad du försöker med, men det här är mitt revir!" och så skiter han blanka f*n i mig. Inte så att han går till attack eller liknande nu, för sedan jag drog omkull honom så har han kommit på att det inte är någon idé. Han är bara uppkäftig! :devil:

Fysiskt sett så mår han bra. Gjorde juh vet.bes. innan jag köpte honom. Däremot ska jag ta ut massör och kolla upp alla muskler och sådant. Sedan har jag även funderingar på att ta ut tandläkaren och kolla så det inte är någonting i munnen. Annars är han helt och fullt frisk! :p
 
Sv: HjÄlp!

Nä, tyvärr har han inte det. Han har en onödigt vek B-ponny kompis, som han agerar pappa åt. Sedan finns det även en D-ponny som han bara käftar med och bossar runt. Däremot har jag förhoppningar inför sommarbetet, då stallet tar in hästar utifrån :devil:
Tänkte även prova att släppa ihop honom med en vallack som beter sig som hingst. Bara för att se hur tuff han egentligen är. =)
 
Sv: HjÄlp!

okej....

Det verkar ju som det går åt rätt håll !
Jag tycker det är svårt att ge något konkret tips, men var konsekvent och fortsätt jobba vidare och så kommer du ju få hjälp av tränare så det kommer säkert ordna sig för er! :)

Vad tror du om hempflings metoder förresten? Provat något?
De kanske biter mer på honom??
Kan du inte alltid leda honom ur ledarpositionen kanske??
 
Sv: HjÄlp!

Hej!

Okej, detta är en NH-tråd men jag ger dig mitt tips i alla fall.
Jag skulle ha satt på mig hjälm, handskar, långt grimmskaft eller longerlina, kapson på hästen och pisk i handen. Sedan skulle jag ha givit mig ut och gått med hästen.

I vilken posiotion jag nu än vill leda min häst i så skall han acceptera detta. Annars så skulle jag ha använt spöt. En häst som beter sig som din blir farlig. Det skall inte accepteras. Aldrig.

Sedan kan man jobba med "mjuka" metoder, javisst. Men när man prövat och det finns risk för personskador, då tycker jag att man skall visa var skåpet skall stå.

Alla råd man får är inte bra, alla råd faller inte in inom ramen för ens eget moraltänkande och således behöver man inte lyssna på alla råd man får, men om man frågar så kanske man är beredd på att få råd som man igentligen inte velat ha.

Tack för mig.

Lycka till med din häst, hur du än väljer att göra!
 
Sv: HjÄlp!

däggdjur skrev:
okej....

Det verkar ju som det går åt rätt håll !
Jag tycker det är svårt att ge något konkret tips, men var konsekvent och fortsätt jobba vidare och så kommer du ju få hjälp av tränare så det kommer säkert ordna sig för er! :)

Vad tror du om hempflings metoder förresten? Provat något?
De kanske biter mer på honom??
Kan du inte alltid leda honom ur ledarpositionen kanske??

Jag gillar en del av Hempflings metoder. Är dock inte så insatt och har inte provat något på min kära kuse.
Däremot ska jag nog ta och prova det där med att leda ur ledarpositionen :idea: Har faktiskt aldrig tänkt på det :smirk:

Tackar :bow:
 
Sv: HjÄlp!

Myy skrev:
Hej!

Okej, detta är en NH-tråd men jag ger dig mitt tips i alla fall.
Jag skulle ha satt på mig hjälm, handskar, långt grimmskaft eller longerlina, kapson på hästen och pisk i handen. Sedan skulle jag ha givit mig ut och gått med hästen.

I vilken posiotion jag nu än vill leda min häst i så skall han acceptera detta. Annars så skulle jag ha använt spöt. En häst som beter sig som din blir farlig. Det skall inte accepteras. Aldrig.

Sedan kan man jobba med "mjuka" metoder, javisst. Men när man prövat och det finns risk för personskador, då tycker jag att man skall visa var skåpet skall stå.

Alla råd man får är inte bra, alla råd faller inte in inom ramen för ens eget moraltänkande och således behöver man inte lyssna på alla råd man får, men om man frågar så kanske man är beredd på att få råd som man igentligen inte velat ha.

Tack för mig.

Lycka till med din häst, hur du än väljer att göra!


Ett bra tips, men ingenting jag tänker ge mig i kast med.
Jag känner än så länge inte att jag är i den extrema farozonen eftersom jag alltid kommer undan hittils. Jag kan se när han är på väg att resa sig och kan då flytta mig.
Provade en gång att ställa mig framför honom när han ar på väg. Ur den positionen hoppade jag och flaxade med armarna mot honom. Han fick helt enkelt avbryta stegringen för att "fly". Därefter gjorde vi lite ledarövningar och sedan kom vi hem levande iaf.

Jag förstår ditt inlägg och ditt resonemang för det, men som sagt, jag tror inte på att spöt är ett vapen.
Hade jag tagit ut min häst i skogen och piskat på honom om han inte accepterade allt jag gjorde, så skulle jag för all framtid ha problem med honom och det vill jag inte :smirk:
 
Sv: HjÄlp!

Hej! jag har oxå köpt ett varmblod! han är 9 år och va lite sådär i början han med, jag tror de är så att din häst tror att det är han som bestämmer över dig,, jag lånade nh böcker på biblioteket som jag läste och det har hjälpt mig jätte mkt. Nu är han super snäll o gosig mm. lycka till!
 
Sv: HjÄlp!

Ja, jag är juh som sagt väldigt inne på det här med NH och visst funkar det, så länge vi är inne i paddocken.
Igår fick jag honom faktiskt att hoppa genom att gå i "ledarposition" :D
Fast sedan var det naturligtvis glömt. Kanske kan det vara som så att jag utspeglar misstänksamhet mot honom eftersom jag vet hur han kan vara och därför kan han inte känna sig trygg med mig? Jag är juh ändå misstänksam och det tyder på att något är fel... :confused: :confused: :confused:
 
Sv: HjÄlp!

Jag skrev ett mail till dig ang. Baccus...du föstår när du läser det :) tror det är min kusins förra häst :rofl: svara gärna!!
 
Sv: HjÄlp!

Jag har själv ett varmblodssto. Hon var exakt likadan i början, men det ända med henne var att hon var livrädd. Hon har troligen inte haft det så lätt i sitt förra hem. Jag lånade en massa NH böker på biblan och körde mkt join up med henne. Nu kan jag göra vad jag vill, hon följer mig vart som helst och vi litar på varann till 100%.
Lycka till :D
/Cicci&Candie
 
Sv: HjÄlp!

Fellow04 skrev:
Jag skrev ett mail till dig ang. Baccus...du föstår när du läser det :) tror det är min kusins förra häst :rofl: svara gärna!!

Inte fått något mail!! :confused:

Vart skickade du det? Inte så insatt i bukefalos än :smirk:

Oh vad nyfiken jag blev nu!!! :bump: :bump:
 
Sv: HjÄlp!

Vi andra oxå... Nyfikna alltså! :smirk:

Förstår helt klart din strategi med att flytta dig när du ser att han är på väg att resa sig (och det är ju en fullkomligt naturlig reaktion och väldigt nyttig för den egna hälsan!). Tyvärr ser hästen det med största sannolikhet som att han flyttar på dig, vilket är hästars sätt att etablera rangordning. Den som flyttar blir ranghög, den som blir flyttad blir ranglåg.
Tycker din lösning där du jagade iväg honom låter bra, bara han inte blir mer förbannad och går på dig mer då bara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Köpte för ett par veckor sedan en häst på 9 år. De första dagarna var rosenröda och hans bufflande försvann, han mös, var lugn att rida...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 331
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp