Z
Zadir
Sv: Häst som försöker "prejas"
Småsakerna kan han redan och visst kan han stanna och backa och så vidare när jag leder honom, dock ger det ingen långvarig effekt.
Brukar jobba mycket lös i paddocken. Föredrar nämligen att arbeta utan lina då jag tycker att den är i vägen. Idag gick det förvånansvärt bra!
mackan skrev:Med en häst som anser sig ha högsta rangen så måste du vara konsekvent och ihållande i ditt behandlings sätt. det går inte som du redan vet att köra lite NH nån halvtimma hit eller dit, utan i varje behandling och hantering av hästen måste du ha samma språk.
börja med de små sakerna. när han står uppställd i gången ska han flytta sig för dig, åt sidan, bakåt, ett halvt steg hit eller dit. där kan du ha kontroll ganska bra och vara säker på att du löser situationen. vänta inte på hästen, utan det är du som ska stöka runt lite och flytta bara "för att".
samma när du leder in och ut från hagen. stanna, backa honom något steg, se till att han flyttar åt sidan för dig.
jobba i padock på lina nån halvtimma här och där istället för ridpass.
Skit i hagen till att börja med - det är INTE ett bra ställe att "utmana" hästen, det är hans domän och chansen är med en sån häst att du inte reder ut det, utan bara befäster hans åsikt att han har övertaget över dig.
samma i boxen om han har attityd där - ta ut och hantera i gången istället och låt honom vara ifred i boxen till att börja med. sen kan du flytta in i boxen och ev ha honom i grimma där, så du fortfarande har koll.
bara några små tips som grund....
Småsakerna kan han redan och visst kan han stanna och backa och så vidare när jag leder honom, dock ger det ingen långvarig effekt.
Brukar jobba mycket lös i paddocken. Föredrar nämligen att arbeta utan lina då jag tycker att den är i vägen. Idag gick det förvånansvärt bra!