Häst som försöker "prejas"

Sv: Häst som försöker "prejas"

mackan skrev:
Med en häst som anser sig ha högsta rangen så måste du vara konsekvent och ihållande i ditt behandlings sätt. det går inte som du redan vet att köra lite NH nån halvtimma hit eller dit, utan i varje behandling och hantering av hästen måste du ha samma språk.

börja med de små sakerna. när han står uppställd i gången ska han flytta sig för dig, åt sidan, bakåt, ett halvt steg hit eller dit. där kan du ha kontroll ganska bra och vara säker på att du löser situationen. vänta inte på hästen, utan det är du som ska stöka runt lite och flytta bara "för att".

samma när du leder in och ut från hagen. stanna, backa honom något steg, se till att han flyttar åt sidan för dig.

jobba i padock på lina nån halvtimma här och där istället för ridpass.

Skit i hagen till att börja med - det är INTE ett bra ställe att "utmana" hästen, det är hans domän och chansen är med en sån häst att du inte reder ut det, utan bara befäster hans åsikt att han har övertaget över dig.
samma i boxen om han har attityd där - ta ut och hantera i gången istället och låt honom vara ifred i boxen till att börja med. sen kan du flytta in i boxen och ev ha honom i grimma där, så du fortfarande har koll.

bara några små tips som grund....


Småsakerna kan han redan och visst kan han stanna och backa och så vidare när jag leder honom, dock ger det ingen långvarig effekt.
Brukar jobba mycket lös i paddocken. Föredrar nämligen att arbeta utan lina då jag tycker att den är i vägen. Idag gick det förvånansvärt bra! :D
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

jajemen! det var jag som fixade annonsen :smirk:

jo dom hade väl lite problem, bla så hade han försökt bita henne utan anledning när hon hade gått in i hagen. men jag vet inte så mycket mer. Bara att hon inte trivdes med honom. Och hon red inte så mycket verkade det som. Men Den tjejen hon köpte honom av sa att han var lätt att hantera, men så var hon tydligen van vid "problemhästar" eller något sånt...

Fick du med sadlar och andra saker?

Han ser fin ut på bilden :) Men jag är nog glad att jag inte hann före dig att köpa honom :angel: Jag har en 2 åring här hemma som jag ska börja sätta igång att tömköra osv och senare blir det ju inridning så jag hade nog inte haft tillräckligt med tid för Baccus. Då är det ju tur att han hamna hos dig :) Du verkar ju ha tiden och viljan att försöka få ordning på honom!!
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Fellow04 skrev:
jajemen! det var jag som fixade annonsen :smirk:

jo dom hade väl lite problem, bla så hade han försökt bita henne utan anledning när hon hade gått in i hagen. men jag vet inte så mycket mer. Bara att hon inte trivdes med honom. Och hon red inte så mycket verkade det som. Men Den tjejen hon köpte honom av sa att han var lätt att hantera, men så var hon tydligen van vid "problemhästar" eller något sånt...

Fick du med sadlar och andra saker?

Han ser fin ut på bilden :) Men jag är nog glad att jag inte hann före dig att köpa honom :angel: Jag har en 2 åring här hemma som jag ska börja sätta igång att tömköra osv och senare blir det ju inridning så jag hade nog inte haft tillräckligt med tid för Baccus. Då är det ju tur att han hamna hos dig :) Du verkar ju ha tiden och viljan att försöka få ordning på honom!!


Ojdå, där ser man. Det har han aldrig försökt med mig, men som sagt så har jag haft en hel del andra problem :smirk:
Dock börjar han bli mycket mycket bättre och lyssnar fint och tycker livet är toppen.
Igår började han t.o.m löslongera sig själv när jag släppte honom i paddocken för att han skulle få springa av sig :D
Arbetade JÄTTEFINT!! Var så kul att se!!

Baccus är JÄTTELÄTT att hantera om man inte ställer krav på honom utan gör som han vill hela tiden. Då har man inga problem alls ;)

Jodå, sadlar och så fick jag allt med :)

Ahh, ja då förstår jag om du kommer ha fullt upp i framtiden =)
Om det inte låter helt fel så var det nog tur att du itne köpte honom med tanke på hur mycket tid och energi han kräver. Själv tycker jag att det är JÄTTEKUL även om jag hotat med slaktbilen många gånger ^^,
 
Sv: HjÄlp!

Zadir skrev:
Humm, det där har jag aldrig hört talas om förut. Framåtdrivande kan jag se att hästen kan koppla som högre, eller så är det bara jag som är ute och snurrar.
Han stegrade sig mot mig, så det gör det lite svårt att komma bakom :smirk:


dom gånger en häst av någon anledning har rest sig mot mig så har jag snabbt skyndat mig (har reflexen i mig) runt den till bakdelen o drivit framåt. kan förstå att det kanske är svårt när du inte är van vid det. men för mig funkar det, det gäller bara att vara snabb. att rycka funkar inte (iaf inte för mig) hästen är så mkt starkare än oss. men jag hoppas att det löser sig med stegringarna, det kan vara ganska obehagligt. Lycka till!
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Zadir skrev:
Ojdå, där ser man. Det har han aldrig försökt med mig, men som sagt så har jag haft en hel del andra problem :smirk:
Dock börjar han bli mycket mycket bättre och lyssnar fint och tycker livet är toppen.
Igår började han t.o.m löslongera sig själv när jag släppte honom i paddocken för att han skulle få springa av sig :D
Arbetade JÄTTEFINT!! Var så kul att se!!

Baccus är JÄTTELÄTT att hantera om man inte ställer krav på honom utan gör som han vill hela tiden. Då har man inga problem alls ;)

Jodå, sadlar och så fick jag allt med :)

Ahh, ja då förstår jag om du kommer ha fullt upp i framtiden =)
Om det inte låter helt fel så var det nog tur att du itne köpte honom med tanke på hur mycket tid och energi han kräver. Själv tycker jag att det är JÄTTEKUL även om jag hotat med slaktbilen många gånger ^^,


Jaadu, det finns ju de gånger då man blir ordentligt trött på dem. Men som tur är går det ju över ;)

bra att ni börjar komma bättre överens! Min kusin hade nog inte tillräckligt med tid/kunskap för att ta hand om Baccus. Skoj att han löslongerar sig själv haha :rofl:

Var sadlarna finna eller? hon sa nämligen att de var fina!
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Jag har haft liknande problem med min häst. Men nu efter nästan ett år av träning så har han änligen gett med sig....:smirk: Jag tror att din häst har kommit på ett sätt att bestämma som visat sig funka och som han kommer undan med. Det som du måste göra är att vara 100% konsekvent med allt du gör. Ge dig inte förrän han gör det du ber honom om. Börja med lätta saker som att han ska respektera din zon och inte vara "på" dig. Lyssnar han inte eller om han dummar sig så backa honom. Vid varje fel han gör ska han backa. Skaka repet och bli stor och hotfull tills han ger efter. Stegrar han så dra ner honom år sidan så han tappar balansen. Ha ett långt rep så du kan ha honom en bit ifrån dig om han blir hotfull. Min häst var också ganska farlig men din verkar faktist värre... Som sagt så är hjälp av en duktig tränare guld värt:love: Jag vet det tär på ekonomin, jag vill inte tänka på hur mycket jag lagt ner på min pojke...:crazy: Men det blir så mycket enklare! Lycka till! Jag tror att du kommer att lyckas om du bara har tålamod och tid, och är konsekvent!
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Fellow04 skrev:
Jaadu, det finns ju de gånger då man blir ordentligt trött på dem. Men som tur är går det ju över ;)

bra att ni börjar komma bättre överens! Min kusin hade nog inte tillräckligt med tid/kunskap för att ta hand om Baccus. Skoj att han löslongerar sig själv haha :rofl:

Var sadlarna finna eller? hon sa nämligen att de var fina!

Jo, det är himla härligt att det går åt rätt håll :D

Jo, var himla kul att se att han var så villig till att arbeta. Innan så har vi krigat rejält för att han ska arbeta med ryggen och nu gör han det själv :bow:

Njae, speciellt fina var de väl inte och den ena sadeln fick jag inte ens med. Den jag fick med är funktionsduglig, men ligger inte speciellt bra. Fungerar någorlunda någon gång ibland.

Ska införskaffa mig en ny sadel lite längre fram som ligger bra på honom. Fast just nu har jag en hel del annat han behöver :smirk:

Ska även sko honom på fredag och idag börjar invänjningen av sommarbetet. Släppte honom på bete för 2 veckor sedan, men dagen efter var han svullen och hade puls så jag trodde det var fång. Dock var det inte det!! :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Tilly Tam skrev:
Jag har haft liknande problem med min häst. Men nu efter nästan ett år av träning så har han änligen gett med sig....:smirk: Jag tror att din häst har kommit på ett sätt att bestämma som visat sig funka och som han kommer undan med. Det som du måste göra är att vara 100% konsekvent med allt du gör. Ge dig inte förrän han gör det du ber honom om. Börja med lätta saker som att han ska respektera din zon och inte vara "på" dig. Lyssnar han inte eller om han dummar sig så backa honom. Vid varje fel han gör ska han backa. Skaka repet och bli stor och hotfull tills han ger efter. Stegrar han så dra ner honom år sidan så han tappar balansen. Ha ett långt rep så du kan ha honom en bit ifrån dig om han blir hotfull. Min häst var också ganska farlig men din verkar faktist värre... Som sagt så är hjälp av en duktig tränare guld värt:love: Jag vet det tär på ekonomin, jag vill inte tänka på hur mycket jag lagt ner på min pojke...:crazy: Men det blir så mycket enklare! Lycka till! Jag tror att du kommer att lyckas om du bara har tålamod och tid, och är konsekvent!


Jo, konsekvent det är jag allt och faktum är att allting har gått så otroligt mycket bättre nu på senare tid. Det är så man kan tro att det är en annan häst ;)
Fast jag kommer ändå ta hjälp av en tränare då det finns så otroligt mycket småsaker som behöver rättas till samt att man aldrig vet om han kommer börja igen. Förhoppningsvis var han bara understimulerad och har lugnat ner sig nu när han får röra på sig kontinuerligt.
Som du säger så är tålamod otroligt viktigt. För mig är det nr 1 när det gäller hästar och nu på senare tid när jag slutat tjaffsa med honom och låtit honom få utlopp för sin energi samt bete sig lite som en unghäst (är juh trots allt bara 7), så har han även börjat lyssnar mer och jag tror han respekterar mig lite mer för att jag har regler, men ändå låter honom leka mellan varven.
Han har till och med lärt sig ett kommando, som är detsamma som beröm och det kommandot är "Rulla" :rofl:
Varje gång han har varit duktig under ett träningspass, så får han rulla sig och han älskar det :bump:
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Vad kul att du börjar få utdelning för ditt jobb :) Jag tror att våra hästar är väldigt lika, min är också 7 år men beter sig som 2...:smirk: Det som är roligt är att när man lyckas så får man så himla mycket tillbaka, man skapar så starka band! Jag tror med det är bra att låta hästen leka av sig ibland, jag har också ett kommando när han får slappna av och äta gräs eller göra lite som han vill: jag visar neråt med handen och säger varsågod :D . Även om jag har jobbat länge med min pojk så testar han mig än, men det är så lite så att ingen annan märker det.... oftast :angel: Hoppas det fortsätter att förbättras för er!!!
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Jo, jag misstänker att Baccusen min kommer testa mig livet ut. Bara för att liksom. Han är en sådan sort :smirk:
Än så länge ser det ljust ut och jag hoppas att det kommer fortsätta med det :bump:
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Zadir skrev:
Jo, det är himla härligt att det går åt rätt håll :D

Jo, var himla kul att se att han var så villig till att arbeta. Innan så har vi krigat rejält för att han ska arbeta med ryggen och nu gör han det själv :bow:

Njae, speciellt fina var de väl inte och den ena sadeln fick jag inte ens med. Den jag fick med är funktionsduglig, men ligger inte speciellt bra. Fungerar någorlunda någon gång ibland.

Ska införskaffa mig en ny sadel lite längre fram som ligger bra på honom. Fast just nu har jag en hel del annat han behöver :smirk:

Ska även sko honom på fredag och idag börjar invänjningen av sommarbetet. Släppte honom på bete för 2 veckor sedan, men dagen efter var han svullen och hade puls så jag trodde det var fång. Dock var det inte det!! :banana: :banana: :banana:


Okej, för hon sa till mig att det var två jättefina märkessadlar...hm...:crazy: aja hon säger så mycket ibland. har ni någon kontakt eller så nu? jag pratar med henne ibland, oftast om det är något hon behöver beklaga sig över....haha man måste väl ha någon att luta sig emot antar jag :smirk:
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Fellow04 skrev:
Okej, för hon sa till mig att det var två jättefina märkessadlar...hm...:crazy: aja hon säger så mycket ibland. har ni någon kontakt eller så nu? jag pratar med henne ibland, oftast om det är något hon behöver beklaga sig över....haha man måste väl ha någon att luta sig emot antar jag :smirk:

Nä, några märkessadlar var det inte. Eller jo den jag inte fick med var en ordentligt sliten Kingston Allround.
Nä, vi har ingen kontakt alls.
Hehe, jo man behöver väl det antar jag ^^
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Jag tycker att om man ställer en häst i en sådan situation att den hamnar i försvarsposition måste man byta taktik. NÄr det väl gått så långt har hästen sagt till långt innan att detta inte är bra.
vår intelligens ska bygga på att samordna två viljor till en och det är det vi är ansvariga för. Hästen har aldrig valt att vara med oss och det är vår uppgift att se till att samarbetet fungerar.

Hästar som man tar strid med är farliga djur! därför får vi använda oss av vår hjärna att se till att strid inte sker.
Om han reser sig i ett läge och går mot attack skulle jag defintivt inte gå emot den hästen! jag vill leva länge än. jag skulle definitivt ställa mig på sidan och skjutsa på framåt så att energin går framåt och inte uppåt. Troligtvis har du stått för långt fram i longeringen. det är jätteviktigt att man matar på "bakifrån" och inte hamnar framför hästen. då tvärstannar den och reser sig.

Tänk till hur du jobbar med hästen och ändra ditt sätt före du lägger press på din häst. fighter blir varken roligt för dig eller häst! och hästen är mycket starkare....
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Wentona skrev:
Jag tycker att om man ställer en häst i en sådan situation att den hamnar i försvarsposition måste man byta taktik. NÄr det väl gått så långt har hästen sagt till långt innan att detta inte är bra.
vår intelligens ska bygga på att samordna två viljor till en och det är det vi är ansvariga för. Hästen har aldrig valt att vara med oss och det är vår uppgift att se till att samarbetet fungerar.

Hästar som man tar strid med är farliga djur! därför får vi använda oss av vår hjärna att se till att strid inte sker.
Om han reser sig i ett läge och går mot attack skulle jag defintivt inte gå emot den hästen! jag vill leva länge än. jag skulle definitivt ställa mig på sidan och skjutsa på framåt så att energin går framåt och inte uppåt. Troligtvis har du stått för långt fram i longeringen. det är jätteviktigt att man matar på "bakifrån" och inte hamnar framför hästen. då tvärstannar den och reser sig.

Tänk till hur du jobbar med hästen och ändra ditt sätt före du lägger press på din häst. fighter blir varken roligt för dig eller häst! och hästen är mycket starkare....


Har jag ställt hästen i försvarsposition? Var kan du hitta det någonstans?

Naturligtvis vill jag bara veta så jag kan rätta till mitt misstag!

I longering har jag inte stått för långt fram, DET vet jag. Min longering började med att markträna genom att "fösa/promenera" med hästen i ledarposition, dvs snett bakom. Detta gjorde jag ett par gånger och kunde tillsist få honom att gå över den där jätteäckliga bommen. Sedan började longeringen, dvs jag släppte pållen min i paddocken för att han skulle få springa av sig lite snabbt. Istället för alla bocksprång jag väntat mig så springer han istället runt mig och arbetar för fulla muggar. Efter det är det så vi gör vid longering. Hen ber om en cirkel och får.

Samma sak vid löshoppning. Då springer jag i ledarposition en liten bit, sedan ställer jag mig i mitten av paddocken och pekar på hindret så hoppar han.

Faktum är att dessa övningar har hjälpt mig mycket gällande att leda pållen, men nu är jag tillbaka på ruta ett igen. Han har nämligen haft boxvila i 1 vecka och energin han har samlat på sig är enorm och genom att få utlopp för den så skiter han i människan och gör som han vill. Kan tyvärr inte longera honom eller så utan vet har beordrat promenad, men istället för att utsätta mig själv för fara så tömkör jag honom. På så sätt känner jag att jag har mer kontroll.
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Hej!
Nu är jag baccus nya ägare och han var lite besvärlig dom första dagarna, men nu är det världens goaste häst.
Det där med att han stegrar har jag bara vart ute för en eller två gånger och det var första dagen han skulle gå ut efter att han kommit hit. Annars stegrar han väl bara i hagen när han är själv och busar. Men aldrig när jag är i hagen med honom. Han ville inte flytta på sig i stallgången i början heller men det gör han nu på kommandot sidan. När jag rider han är han som en liten ängel:love: ... vill göra precis allt man ber honom om. ;) Han är mkt energisk men det är aldrig ngr problem om jag vill få stopp på han. Han är ganska dominant och kräver en fast hand i hanteringen men nu går det bra och han verkar ha accepterat mig. Hoppas bara att det fortsätter att gå så här bra... :p Han verkar iallafall trivas här hemma hos mig...:)
MVH Johanna!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Köpte för ett par veckor sedan en häst på 9 år. De första dagarna var rosenröda och hans bufflande försvann, han mös, var lugn att rida...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 331
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp