Häst som försöker "prejas"

Sv: HjÄlp!

Joggi skrev:
Vi andra oxå... Nyfikna alltså! :smirk:

Förstår helt klart din strategi med att flytta dig när du ser att han är på väg att resa sig (och det är ju en fullkomligt naturlig reaktion och väldigt nyttig för den egna hälsan!). Tyvärr ser hästen det med största sannolikhet som att han flyttar på dig, vilket är hästars sätt att etablera rangordning. Den som flyttar blir ranghög, den som blir flyttad blir ranglåg.
Tycker din lösning där du jagade iväg honom låter bra, bara han inte blir mer förbannad och går på dig mer då bara.

Jo, det var ju just det att när jag flyttar på mig så vinner han, men samtidigt så ser jag just nu ingen annan utväg.:confused:
Just då så blev han mest förvånad, men sedan när han kom på att jag hade flyttat på honom blev han en aning småsur, men fann sig i det. Det är just det jag vill få reda på. Jag har nämligen ingen aning om ifall han är ranghög eller inte. Är han det kommer han säkerligen gå på mig eller utmana mig på fler/andra sätt eller om han är lågrangad så kommer han bli själaglad när någon tar över åt honom. Detta är varför vi ska till en NH tränare först och främst ;)

Igår började han dessutom stå på bakbenen när jag gjorde i ordning honom. Han har aldrig gjort så innan och det här hade inte med att han ville skada mig, jag var inte ens i närheten. Jag sprang omkring och hämtade träns och sådant, medans han stod och halvstegrade, VARFÖR?:confused:
Innan har han nämligen stått som ett ljus. OK om han trampat runt lite, han är juh trots allt 7 år och hos förra ägaren fick han jämnt hö för att stå stilla, så hittils har han bara stått och kliat sig på inredningen, ätit upp alla grimskaft, blåst bubblor med saliven samt trampat runt för att hålla koll på saker och ting.
Och igår så började han så :confused: :confused: :confused:
 
Sv: HjÄlp!

tror jag gick in på din profil och där stod det

"E-post:
Skicka ett meddelande via e-post till Zadir
Privatmeddelande:
Skicka ett privat meddelande tillZadir"

Men jag fattar inte så mycket av bukefalos heller. är också ny, så det var liksom bara ett försök!

jo så här var det, att min kusin i Frändefors sålde sin varmblodsvalack Baccus, 7 år till en tjej i Trollhättan. och när jag läste ditt inlägg så blev jag såå nyfiken, det måste ju vara du som har köpt honom :idea:
 
Sv: HjÄlp!

kom på nu att du skrev ju till mig angående NH. Att det finns i trollhättan, sen kollade jag den här tråden och det var då jag började undra om inte det var annas förra häst!
 
Sv: HjÄlp!

Visst är den hästen minsan!! =)

Hämtade honom den 26 april ^^, Har du träffat honom någon gång?

:banana:
 
Sv: HjÄlp!

tänkte väl det :)

Nej hann aldrig komma upp och kolla på honom, men jag och min sambo hade funderingar på att köpa honom. Men du hann före :d

är han väldigt jobbig eller? verkar så...jag vet att hon sa till mig att hon och baccus hade problem. Kemin stämde inte och han var jobbig mot henne.

hur ser han ut? är det han på bilden?
 
Sv: HjÄlp!

Så det var du som hjälpte henne med annonsen? :)

Jo, det är en hel del slit mellan oss, men det kommer lösa sig i framtiden. Antingen är han egentligen världens enklaste häst, bara otroligt missförstådd eller så är han världens tuffaste häst som jag kommer få slita med i många år innan vi kommer överens :smirk:

Jaså? Hur var han mot henne?
Berättade hon inget om. Fick reda på det ett par dagar senare, dock visste jag väl att jag skulle få problem :smirk:

Vill du så är du varmt välkommen att hälsa på honom :) Så får du se vad det är för häst du gick miste om ;)

Jodå det är han på bilden. När vet.bes. gjordes :smirk:
 
Sv: HjÄlp!

Jag har en häst som är lite lik din Baccus. Han har också en förmåga att bara gå över en, framför allt när man är ute och går med honom. Med honom handlar det om att han tror att han e kung, så det är bara att visa att det inte stämmer 100 gånger av 100. Man får liksom aldrig säga att t ex ''jaja skrubba dig mot mig lite nu då, sötnos'' för det är hästens sätt at säga ''du är ett träd så lite betyder du''. Man måste liksom fortsätta med att flytta honom och dominera honom för jämnan. Himla tröttsamt, men tyvärr enda sättet.

Jag undrar lite vad du har för utrustning, för jag antar att du har repgrimma när då ''nh:ar'' honom. Du sa att han var snäll när man rider, han kanske har ett väldigt skarpt bett som gör att han inte kan hävda sig då, och tar ut allt på dig i markhantering?.
 
Sv: HjÄlp!

_cajsa_ skrev:
Jag har en häst som är lite lik din Baccus. Han har också en förmåga att bara gå över en, framför allt när man är ute och går med honom. Med honom handlar det om att han tror att han e kung, så det är bara att visa att det inte stämmer 100 gånger av 100. Man får liksom aldrig säga att t ex ''jaja skrubba dig mot mig lite nu då, sötnos'' för det är hästens sätt at säga ''du är ett träd så lite betyder du''. Man måste liksom fortsätta med att flytta honom och dominera honom för jämnan. Himla tröttsamt, men tyvärr enda sättet.

Jag undrar lite vad du har för utrustning, för jag antar att du har repgrimma när då ''nh:ar'' honom. Du sa att han var snäll när man rider, han kanske har ett väldigt skarpt bett som gör att han inte kan hävda sig då, och tar ut allt på dig i markhantering?.

Jo, nä klia sig på mig det gör han inte OM han inte ber om att vi ska klia varandra och frågar fint först. Det var just det. I hans ögon är jag en liten myra om ens det, men samtidigt finns det en version om att han är sådan för att kolla om han kan lita på mig (för att han själv inte vill ha ledarplatsen, men känner att han måste). Något skarpt bett har jag inte. Första veckan red jag på för långt tränsbett (var det som följde med), efter det red jag på ett bett som passade perfekt (mycket milt med parerstänger för att ligga stilla) och nu rider jag helt på bettlöst. Rider även barbacka för att han inte trivs med sadeln jag fick med. I ridningen är han verkligen en ängel. Går fram överallt och bråkar inte i onödan. Kan kanske göra något glädjesprång, men det är också allt.
Det kan iofs bero på att när jag sitter på hästryggen blir jag mycket säkrare i mig själv eftersom jag då känner att jag har koll på allting. Där vet jag hur jag ska reagera om han gör någonting. Från marken har jag noll koll :smirk:
 
Sv: HjÄlp!

Hej..
jag vet vad du går igenom, har själv en varmblodsvallack som höll på ungefär som din innan. Tro mig att det kommer till att lösa sig. Jag jobbar med honom utifrån Monty Roberts Duallygrimma, viket jag tycker du skall prova om du har möjligthet för då kan du skola honom iden och han skolar sig sjäv i den tex när han reser sig o.s.v. Eller om du har läst hans bok Från mina händer till dina den är som ett helt lexikon, där finns hjälp till allt. Sen hittade jag en supertränare som har hjälpt mig mycket till där vi är idag jag och min häst. Och som har kunskaper om ridtravare. Med mycket blod svett och tårar så lovar jag dig att det kommer till att lösa sig. Du kan alltid hojta till om du vill ha fler tips eller bara prata. Har mycket i bagaget.
Lycka till och tappa inte hoppet....
 
Sv: HjÄlp!

kvasthilda skrev:
Hej..
jag vet vad du går igenom, har själv en varmblodsvallack som höll på ungefär som din innan. Tro mig att det kommer till att lösa sig. Jag jobbar med honom utifrån Monty Roberts Duallygrimma, viket jag tycker du skall prova om du har möjligthet för då kan du skola honom iden och han skolar sig sjäv i den tex när han reser sig o.s.v. Eller om du har läst hans bok Från mina händer till dina den är som ett helt lexikon, där finns hjälp till allt. Sen hittade jag en supertränare som har hjälpt mig mycket till där vi är idag jag och min häst. Och som har kunskaper om ridtravare. Med mycket blod svett och tårar så lovar jag dig att det kommer till att lösa sig. Du kan alltid hojta till om du vill ha fler tips eller bara prata. Har mycket i bagaget.
Lycka till och tappa inte hoppet....

Härligt att veta att man inte är själv :smirk:

Vad innebär Monty Roberts Duallygrimma och hur fungerar det?
Är öppen för allt men vill veta så det är något som kan tänkas passa mig och Baccus ;) Kan bli lite problem annars.

Jo, mycket blod svett och tårar kommer det bli från min sida, men jag tänker inte ge mig. Nu har jag köpt hästen och jag vill inte att han ska flytta hur mycket som helst i sitt liv. Dessutom vet jag att när vi kommer överens så kommer han vara världens underbaraste individ som kommer ställa upp till 110% och tårarna kommer gå över till skratt :D

Låter toppen! Kommer jag på fler frågor så lovar jag att höra av mig :bow:
 
Sv: HjÄlp!

Hej igen.
Montys Duallygrimma är träningsgrimma som mycket effektivt belönar hästen när den väljer att arbeta tillsammans med oss. Den ser ut som en vanlig grimma men där finns extra över nosryggen, med 2 ringar där du har linan i. det blir ju hästen som skolar sig själv till sist.
Framförallt blir där inget tryck i nacken, vilket det blir av repgrimman.
Jag rider i min grimma med den funkar som ett hackamore. Jag tömkör, lastar med den, ja nästan allt gör jag med den.
Men du kan gå in på Montys svenska sida,www. MontyRobert.se
där kan du få veta mycket mer, du kan maila och få kontakt och hjälp kanske. Tro mig . Önskar dig all lycka för jag vet precis hur det är . vänliga hälsningar Hilda
 
Sv: HjÄlp!

Har du gjort en riktig veterinärundersökning så att hästen inte har ont någonstans?
 
Sv: HjÄlp!

Lotta Callander skrev:
Har du gjort en riktig veterinärundersökning så att hästen inte har ont någonstans?

Nej, men jag ska kolla igenom honom. Eller jag ska ta ut tandläkare, massör och hästpratare.
Dock gick han igenom en vet.bes för ca 1 mån sedan.
 
Sv: HjÄlp!

Kvasthilda: Oki, ska genast kika på den sidan.

:bow: Tackar! :bow:
 
Sv: HjÄlp!

Vassego Zadir va så lite så. var håller du och din häst hus någonstans? Är Baccus hela hans namn eller? Bara lite nyfiken vem han är efter.Du kan väl höra av dig hur det går med din pålle och berätta, vill ju gärna veta ju..*L* Bra att du skall kolla tänderna, för det hade min problem med, därför han reste sig hela tiden,pga smärta sen blen det ju ett inlärt beteende för honom men det löste sig för honom och mig. Han e ju mannen i mitt liv........*L*
 
Sv: HjÄlp!

kvasthilda skrev:
Vassego Zadir va så lite så. var håller du och din häst hus någonstans? Är Baccus hela hans namn eller? Bara lite nyfiken vem han är efter.Du kan väl höra av dig hur det går med din pålle och berätta, vill ju gärna veta ju..*L* Bra att du skall kolla tänderna, för det hade min problem med, därför han reste sig hela tiden,pga smärta sen blen det ju ett inlärt beteende för honom men det löste sig för honom och mig. Han e ju mannen i mitt liv........*L*

Vi håller hus i Trollhättan vi :smirk:
Nä, han heter egentligen Backors Explosive och är efter Foolish Crown och hela den biten :)
Jo, det blir juh lätt så tyvärr :smirk:

Klart jag hör av mig om hur det går ;)
 
Sv: HjÄlp!

*OT*

Nu blev jag nyfiken! Har du någonsin märkt att den grimman hakar upp sig och då inte släpper efter som den ska?

MVH
JS
 
Sv: Häst som försöker "prejas"

Med en häst som anser sig ha högsta rangen så måste du vara konsekvent och ihållande i ditt behandlings sätt. det går inte som du redan vet att köra lite NH nån halvtimma hit eller dit, utan i varje behandling och hantering av hästen måste du ha samma språk.

börja med de små sakerna. när han står uppställd i gången ska han flytta sig för dig, åt sidan, bakåt, ett halvt steg hit eller dit. där kan du ha kontroll ganska bra och vara säker på att du löser situationen. vänta inte på hästen, utan det är du som ska stöka runt lite och flytta bara "för att".

samma när du leder in och ut från hagen. stanna, backa honom något steg, se till att han flyttar åt sidan för dig.

jobba i padock på lina nån halvtimma här och där istället för ridpass.

Skit i hagen till att börja med - det är INTE ett bra ställe att "utmana" hästen, det är hans domän och chansen är med en sån häst att du inte reder ut det, utan bara befäster hans åsikt att han har övertaget över dig.
samma i boxen om han har attityd där - ta ut och hantera i gången istället och låt honom vara ifred i boxen till att börja med. sen kan du flytta in i boxen och ev ha honom i grimma där, så du fortfarande har koll.

bara några små tips som grund....
 
Sv: HjÄlp!

Joggi skrev:
Vi andra oxå... Nyfikna alltså! :smirk:

Förstår helt klart din strategi med att flytta dig när du ser att han är på väg att resa sig (och det är ju en fullkomligt naturlig reaktion och väldigt nyttig för den egna hälsan!). Tyvärr ser hästen det med största sannolikhet som att han flyttar på dig, vilket är hästars sätt att etablera rangordning. Den som flyttar blir ranghög, den som blir flyttad blir ranglåg.
Tycker din lösning där du jagade iväg honom låter bra, bara han inte blir mer förbannad och går på dig mer då bara.


när en häst reser sig så måste man driva på den bakifrån o fram. fram fram fram för allt du är värd, gå på den med repet på rumpan o få den att tänka framåt. sedan vet ju inte jag hur den stegerar sig,om den stegrar mot dig eller bredvid eller ja, du förstår kanske?
 
Sv: HjÄlp!

Flash5 skrev:
när en häst reser sig så måste man driva på den bakifrån o fram. fram fram fram för allt du är värd, gå på den med repet på rumpan o få den att tänka framåt. sedan vet ju inte jag hur den stegerar sig,om den stegrar mot dig eller bredvid eller ja, du förstår kanske?

Humm, det där har jag aldrig hört talas om förut. Framåtdrivande kan jag se att hästen kan koppla som högre, eller så är det bara jag som är ute och snurrar.
Han stegrade sig mot mig, så det gör det lite svårt att komma bakom :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Köpte för ett par veckor sedan en häst på 9 år. De första dagarna var rosenröda och hans bufflande försvann, han mös, var lugn att rida...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 331
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp