Häst som flåsar/andas stötvis

12345

Trådstartare
Min häst beter sig väldigt underligt vid ridning, har haft honom ca ett år och han har alltid gjort såhär.

På en gång man kliver upp, alltså i skritt på lång tygel så börjar han flåsa och andas stötvis, han kan hålla andan ganska länge för att sedan stöta ut luften hårt, han flåsar och låter hela tiden. Han sväljer även hårt och ljudligt.

Han känns avspänd och frustar, men detta flåsande och hårda andning fortsätter under hela passet.

Kan tillägga att hästen är i mkt god kondition, visar ingen smärta någonstans (kropp och tänder osv är kollad, dock inte röntgad). Vad kan detta vara? Om jag promenarar med honom så andas han lugnt, men på en gång någon sitter upp så börjar det. Han är tagen ganska hårt som ung, kan detta vara någon slags spänning som sitter kvar? Eller är det smärta som inte visar sig på något annat sätt?

Sv: Häst som flåsar/andas stötvis

Det låter åtminstone inte som en häst jag skulle kunna rida med gott samvete...du kanske är för stor?

Svårt att ge något tips, det bubblar upp fler frågor bara...

Hur uppför han sig i övrigt när du rider?
Du skriver att han inte uppvisar någon smärta... men verkar han glad och gillar när ni rider? Hur beter han sig mer än flåsig, lung och avslappnad?
(Slö, pigg, lat, medgörlig) beter han sig annorlunda mer än bara flåset?
Hur är han om man jobbar honom från marken, tömkörning?

Min häst kan frusta när man jobbar henne, detta just för att hon äslkar att jobba och gillar vad hon håller på med. Men kan inte säga att hon flåsar på något sätt.

Hur stor är hästen, ålder m.m.?

Upplever du det som om hästen inte verkar må bra på något sätt få du helt enkelt kontakta veterinären, så får de göra en bedöming.

För stor är jag inte, hästen är ca 165cm, jag drygt 170cm väger omkring 60kg, det borde han kunna bära utan problem.

Anser du att jag ska ställa av honom trots att inget "fysiskt" fel finns på hästen?

Senast ändrad:

Att hästen frustar är ju ett tecken på avspänning och lösgjordhet, och det gör han väldigt ofta vid ridning.

Han är ganska normal i temperamentet vid ridning, alltså inte hetsig men heller inte superslö, utan ja helt enkelt "normal". Han verkar nöjd och gör ju allting utan protester, självklart har han ju sina svaga sidor men det har ju alla hästar och människor.

Jag upplever inte att han mår dåligt eller ogillar ridningen, men någonting märkligt är det ju med den här andningen.

Det låter som om han vore spänd av en eller annan anledning tycker jag. Kanske är gjorden dragen för hårt för hans smak, han kanske är nån form av sadeltvång när han känner trycket, kanske är sadeln fel för honom, kolla så att den inte trycker på manken, bogbladen, tornutskotten t.ex? Är ryggen ordentligt kollad eftersom det bara händer när du sitter på honom? Hästar är ju fenomenala på att dölja smärta, så gör det "småont" men tillräckligt ont ändå, så kanske han inte visar det så mkt utan jobbar på ändå.

Bara idéer som dök upp! :)

Allergi tänkte jag på då, typ pollen, men då hade han nog andats sådär även när du leder honom.

Jag vet inte men skulle inte ställa av den i alla fall utan rida på som vanligt, visar hästen symptom när man rider och man slutar rida innan man kollar upp det, så kan ju symptomen försvinna innan man hittat källan liksom.

Senast ändrad av en moderator:

Vad säger veterinären om andningen? Jag bara antar att du har diskuterat det med veterinären när han har gåtts igenom, men det kanske du inte har?

Om andningen är ok utan ryttare så skulle jag kolla sadel och gjord först. En sadel kan se ut att passa perfekt för ögat men hästen kan tycka annorlunda.
Jag skulle också be veterinären att lyssna på lungorna när du har suttit upp om hen kan höra något avvikande då. Rida en stund och lyssna igen också.

Jag provred en gång en häst som andades märkligt men hon pep mer i andningen men visst var det till viss del ansträngd, stötig andning. Det kändes som om det var jobbigt för henne att andas helt enkelt men hon var enormt pigg och glad när hon blev riden och verkade inte lida av det. Jag fick tyvärr aldrig reda på vad det var för fel eftersom hon provreds inför köp till ridskola och köpet blev ju inte av när detta visade sig.

Jag tycker att du ska be veterinären att hjälpa dej reda ut vad det är för det kan ju inte kännas bra att rida en häst som andas så konstigt. Kanske är det lätt åtgärdat och då är det ju onödigt att han ska behöva andas så, för jobbigt måste det ju vara för hästen iallafall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 118
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 030
Senast: terrific
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 760
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈