Häst som får upp foderbollar

Lissie

Trådstartare
Mitt 10åriga ponnysto har en tid fått upp foderbollar. Vi märkte det först här i slutet av november pga det låg massa foder i vattentunnan. Hon går i en flock på 3 ston i lösdrift. Tänderna kollades av kunnig vetrinär, inget konstigt hittades tvärtom. Den vetrinären tyckte det va konstigt att hon gör foderbollar. Enda hon kommenterade då va att hon är väldigt trång längst bak i inre käkvinklarna på båda sidorna.
Vi har inte sett henne göra några bollar på ett tag men så skrev mina stallkompisar detta idag;

Hon verkar ta lite mat och liksom fipplar runt med det i munnen en stund och när hon sen ser ut att vilja ta lite mer mat så kommer maten ut som bollar. Tar nya strån och gör lika igen. Man hör inte att hon tuggar alls. De första bollarna är knappt malda alls. Sen gjorde hon några mindre bollar som var mer söndertuggade. Efter det verkade hon äta mer normalt. Det är kanske något i halsen som stör. Eller käken. Hon malde inte alls höet,utan tog något strå,fipplade,dregglade,sen spottade hon ut.Första tussarna tuggade hon alltså inte alls,efter kanske 5 min börjar hon tugga mer,men spottade fortfarande ut,men dom bollarna var mer vältuggade, sen kom hon igång och man hörde att hon började mala med tänderna,då svalde hon.

kommer ringa vetrinär imorgon men någon som har hört om något liknande? Hon får bara grovfoder (hösilage) och en liten mängd kraft muskel efter ridning. Inget annat som är förändrat hos henne.

För mig låter det definitivt som att hon har problem med munnen. Det behöver inte vara tänderna i sig utan det kan vara inpackningar och sår som gör det.
Så om du ska få riktigt svar på det se till att du får en veterinär som har utbildning på tänder hos häst.

Som övriga, absolut veterinär som är utbildad på tänder.
Allra helst på klinik som har allting tillgängligt!

(Har haft häst med liknande, där veterinär inte hittade något fel alls. En tandkunnig hittade dock problemet omedelbart..)

Håller med övriga! En "vanlig" veterinär är oftast inte speciellt kunnig på hästtänder. Har haft exakt samma erfarenhet som Magnum.

Jag vet en häst som var till två veterinärer för att hon hade en svullnad på nosryggen. Man hittade ingenting, röntgad men inget hittades. Sen en tredje hittade en hårt rullad/hoptuggad mulling av gräs mellan kinden och tänderna för att skydda kinden mot vass kant.

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 757
D
Hästvård Hej, Min 23-åriga pålla (vbl som jag haft i 11 år) har plötsligt fått besvär att tugga. Hon spottar ut hötussar, tuggar på sidan...
2
Svar
35
· Visningar
4 265
Senast: Mia_R
·
S
Hästvård I söndags morse så upptäckte jag att min häst inte hade ätit upp sitt hö, och såg allmänt orkeslös ut. Gick en runda med honom och då...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: SomethingBad
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 507
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama