Häst som får "ryck" (långt)

Ferrari

Trådstartare
Igår så red jag min goa skötis. Hon var snäll och framåt,
det gick jättebra. :love:

Men så efter typ 30 minuters ridning säger det bara PANG och så sitter jag på en rodeohäst.
Hon börjar bocka (samt galoppera) och för att få stopp på henne kör jag in henne i väggen.

Det blir tvärstopp och jag flyger framåt samtidigt som hon kastar sig åt sidan och fortsätter bocka å galoppera.

Jag flyger då av rakt in i manegeväggen och sen ner under hästen. Jag får vara tacksam att jag kom undan hovarna och att jag inte fick något värre än en rejäl huvudvärk. :cool:

Det tar ett tag (ca 5 minuter) innan jag och tre andra personer lyckas fånga in henne.

Vad ska man göra i en sån här situation?
Hur ska man göra för att inte falla av så lätt? Träna upp balans? :confused:

Har pratat med hästägaren och jag ska rida lektion för henne nästa vecka.
Red pållen idag, gav henne lugnande eftersom jag fortfarande var lite skakis efter gårdagen.

Hästen ifråga har varit stillastående i 3 veckor pga hälta och började ridas förra veckan.
Hon har i förra veckan ena dagen också bockat men sen dagen efter skött sig exemplariskt.
Kanske var det överskottsenergi då hon bara skrittas? :smirk:

Tacksam för svar. Och är det något som är oklart
i min text så fråga. Lite svårt att förklara allt.

:bump:

Sv: Häst som får "ryck" (långt)

Det borde ju vara överskotts energi som hon har. Och det är ju gööör kul att bussa.

Men :mad: det ska inte gå så långt att hon kastar av och sen använder du lugnande innan ridning. Ni får väl göra som man gör med en del unghästar före ridning. Longering så att hon får bralla av sig. Kan ni inte köra lite lös hoppnig också någon dag. Då kan hon bussa och får tänka lite.

Ger du hästen LUGNANDE innan du rider???????

Vill hästen att ryttaren ska av så åker man av!
Men eftersom den stått i flera veckor och nyss satts igång igen är det väl inte knepigt att den fick ett tokryck.

Ge hästen lugnande? Av vilken anledning?
Longera hästen, ha ngn som leder den eller som rider innan du sätter dig upp.
Men att ge den lugnande pga att ryttaren känner sig skakis är inte en godtagbar ursäkt. Vad händer sedan när det lugnande kommit ur blodet? Jo då kanske hästen åter igen får ett spel. Det är bara att hitta på ngt annat sätt!

Det kan vara överskottsenergi.Men det kan ju också vara så att hästen har ont någonstans. Det är väldigt svårt att säga varför något har hänt så här över internet, när man inte sett ngt. Är hästen ordentligt kollad och inte har ont?

Att ge lugnande tycker inte jag låter som någon bra ide. Då tycker jag nog att det verkar vara smartare att jobba hästen från marken.
Jag tycker att jobba hästen från marken a´la barock är en jättebra lösning i sånna fall. Då kan du jobba hästen ordentligt utan att du behöver vara orolig för din egen hälsa.

Lycka till!

Senast ändrad:

Nej, jag tycker inte heller lugnande verkar som en bra idé :confused:

Kan du inte "jaga runt" henne lite i en tom hage eller i ridhuset för att hon ska få springa av sig innan du rider? Fast då kan hon förstås skada sig... men principen är ju att jobba från marken, som de andra svaren säger.

Håller med övriga talare. Min dam måste nästan alltid "röja loss" på egen hand innan jag klättrar upp. Så är det med energiska hästar! *ler*
Att ge lugnande? Verkar smartare att bara leda hästen den dan, träna på att h*n lyssnar från marken eller bara pyssla. Om du känner dig osäker; låt ägaren rida! Finns ingen anledning att känna att du riskerar livet på en annans häst!
Lycka till!

Hon får inte springa!

Veterinären sa att ifall det finns en risk att hon springer så ska hon få lugnande! Har försökt att undvika ta det men nu när hon höll på så är hon inte riktigt pålitlig och ifall skadan går upp kanske hon måste stå en månad!!!

Hon är dubbelt så jobbig att leda. Asså det går inte. Tömköra går inte, hon är rädd för linor.

Lugnande ger jag aldrig om inte veterinären har sagt att jag ska göra det! Det ska jag sluta med så snart jag vet att hon inte bockar/rusar/sticker!

Tack för alla svar

håller helt och hållet med om lugnande!! alltså jag går emot strömmen i tråden och säger att jag nog också hade gett det!

fick själv ge min under konvalecenstiden... inte kul att lura i pollen droger, men vad gör man... han fick iaf inte under några omständigheter springa, och se det gjorde han utan knarket :( ...
hellre då att sätta igång hästen på droger så skadan får läka såpass att allt inte förstörs för minsta lilla bus och ta "kampen" sen istället.

men självklart ska det ju vara vet som rekommenderat...

hade nog i ditt läge kanske haft nån som gick vid sidan på marken som extra "broms"... skönt att ni har ridhus iaf, det hade inte jag ;) ...
och sen vara supernoga när man ger preparatet att det verkligen är tyst och lugnt omkring hästen.. annars verkar inte medlet som det ska, tänkte iom att hon brallade trots lugnande

Hon hade inte lugnande. Eftersom hon varit så lugn så har vi mest ridit utan droger då vi helst inte vill ge henne lugnande i onödan.

Ont har hon nog inte då hon hade öronen framåt och verkligen stajlade sig efter att hon kastat av mig. Hon visar inga tecken annars på att ha ont heller så jag vet inte.

Ägaren ska hjälpa mig ett par gånger nu så får vi se hur det funkar.

Du kan löshoppa hästen, longera pållen, de blir nog bra om du rider för ägaren, så kan hon hjälpa dig... :cool:
Lycka till!

exakt så... eller tja ungefär iaf... betedde sig min pålle under igångsättningen :crazy: gick hur bra som helst tills det dök upp monster lite härovar som han gjorde så fina piruetter ifrån :crazy: man hade ju inte så mkt chans att stoppa när man halvt nästan hade flugit av och när han dessutom kom på hur kul det är att han faktiskt springer och därför slänger in lite rodeo :eek:
leda gick inte heller eftersom han då vart ännu mer bångstyrig...
jag började faktiskt ge honom en halv banan om dan... vet inte om jag inbillar mig men jag tyckte nog att han blev lite lugnare (vet inte har iof hört att det kan vara farligt att ge mer än en halv om dan, fast varför det har jag ingen aning om...)
Finns ju örter som tar bort lixom det värsta av "hetheten" också ;)

Perfekt tillfälle att börja träna ledarskaps övningar inte minst för att det låter som att hästen behöver det.. Men tränar man rätt så är det otroligt jobbigt psykiskt för hästen och de kan bli lugnare av det.. Vet att det finns massa trådar här som du kan läsa i om det. lycka till

LillaMy84: Hästarna våra påminner ju om varann... :D

Tack alla :bump:

vet inte men svaret var nog inte riktat till mig eller?? :confused:
men jag svarar ändå ;)

i mitt fall med min häst var skadan av såpass allvarligt slag, dessutom mitt i sommaren, jättesynd om pålle å stå på boxvila och bara ut och betas nån gång om dan och han fick inte under några som helst omständigheter springa... (visst det hände väl, men snacka om ångest)
Men asolut, ledarskap är jätteviktigt, jobbar på det nu, men just då kändes fel läge (hann ha hästen 2 månader innan han skadade sig också) , dels för att jag inte kände honom riktigt och dels för att han var besvärligare från backen...

Hon är 10 år... det var något med muskeln i hasen som hade gått sönder :confused: inte 100% säker. Pga stenhård mark så använde hon benet fel och skadade muskeln, ledvätskan kunde då inte passera utan blev då till en stor galla som drog åt huden. Så det gjorde ont för henne att gå! :cool:

Det var något sånt. Först var det 3 veckor stillastående med 20 minuter prommis om dagen... shit, det var rena helvetet asså! Och nu har muskeln läkt så nu ska hon sättas igång igen.

Hon får absolut inte halka, sladda eller sträcka bakbenet för då kan skadan gå upp igen. :(

Hoppas du förstår.

Senast ändrad:

ops sorry svaret var riktat till hon som skrev tråden jag är lite vimsig
:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar