Häst som ej tar ledande tygeltag

sannaaah

Trådstartare
Vad gör jag?

Skulle rida några enkla åttvolter idag på ängen och hästen följde mig inte alls bra. Vad gör jag för fel och vad ska vi träna på? Han har iofs stått i 3 månader och blivit riden i 3 veckor men ändå.
Jag tyckte han kändes eftergiven och "loss", och det gick bra att göra lite små bakdelsvändningar utan problem. Det mesta funkade men det är just ledande tygeltag vi har problem med. Varför??!Ställande fungerar relativt bra men inte till 100%

Det blir en liten ond cirkel, jag leder,håller om med ytterskänkeln.. han följer mig inte, jag trycker med innerskänkeln samt tar hårdare i tygeln=stum häst som kör upp huvudet och "drar iväg". FAN! Jag ska skärpa mig men behöver lite tips på vägen.
Blir bara soppa av allt just nu... jag vet att jag inte kan kräva så mkt av en häst som vilat så pass länge men följa mig när jag svänger borde väl inte vara för mkt begärt?
Eller?

Sv: Häst som ej tar ledande tygeltag

Glöm inte stödet på yttertygeln..Annars tappar du honom...

använd inte innersk. för mkt, utan ha den intill.
Häten ställd o formad o vänd sen med vikten inåt o den ska svara för den vändande yttersk. Ha spöet där o peta på den.

Du är ju som en liten fluglort för hästen:p

haha ja jag är ju det! Men han är väldigt lyhörd annars, han fattar galopp bara jag flyttar fram ena höften, tex. Ska hem och prova!

Jättevanligt fel att man kollapsar /viker sig i midjan så att vikthjälpen säger åt ett håll och den ledande tygeln åt ett annat...........

Hade du vikten rätt - så skulle hästen göra rätt

Gå tillbaka ett steg och kolla att det funkar i skritt. En mkt enkel övning är rida mot sargen eller ett staket. Led tydligt, sitt mitt över hästen och använd ytterskänkel.
Var noga med att handen inte går bakåt utan rakt ut från hästens hals. Ett ledande tygeltag funkar så länge handen rör sig, så upprepa om det inte fungerar. Bry dig inte om att ha hästen formad runt innerskänkeln. Här gäller det att få igenom det fundamentala. Hästen ska lyssna på ledande inner och ytterskänkel.
Lycka till!

Kan inte gå tillbaka till skritt för jag skrittar honom bara än så länge :D han vänder med mig när jag leder men med helt rak hals/nacke :confused:

Ställ o forma istället rid på en 4-kant o gör en snutt bakdelsvändning i varje hörn.

En lite dum fråga kanske, men måste du ta ledande tygeltag på en åttvolt?

Nirak

Ett ledande tygeltag visar hästen vägen. När det är optimalt räcker det att vända tummen utåt. Går handen bakåt är det ett ställande tygeltag vilket inte betyder att hästen ska ändra riktning.

Kan inte gå tillbaka till skritt för jag skrittar honom bara än så länge :D han vänder med mig när jag leder men med helt rak hals/nacke :confused:
Gör samma övning i trav. Tror prblemet ligger i att han inte tar/lyssnar på ytterskänkel. Krångla inte till det.

hur lägger jag vikten rätt då?

Jaa enligt borsalino ;) är det så självklart att det kan man hoppa över :D
Nej skämt å sido

sitsen förankras i bäckenet - bäckenet får inte hasa inåt - då kan hästen inte böja. det får heller inte hasa utåt för mycket då kan hästen inte svänga :idea:

Hästens uppförande är ett gensvar på vad du gör - eller inte gör.

är bäckenet på plats - så kan du tänka dig att du är madonna och peka med en av "strutarna" på hennes strutBH innåt - så att axlarna hamnar parallet med radien på den volt du rider och den inre struten strävar innåt.

Det brukar funka på de flesta - men jag vet inte hur din utgångspossition är, inte heller hur du rider till vardags.

Ett litet mantra att ha i bakhuvudet:
-Hästen gör som vi säger åt den att göra - sedan kanske vi inte alltid är medvetna om vad vi säger :angel: - men det är en annan sak.

Senast ändrad:

Kan du ge morot vid din stigbygel, och hästen kan ta den? Är den rörlig i halsen eller har den ont?
Vet inte varför det ordet som man har foten i blir markerat så där...

det hände mig i en annan tråd - mimus sa att Gunnar håller på att göra en ordlista och det verkar som det blivit knas.

Jag vet vad ett ledande tygeltag är.. undrade bara om man behövde det i en åttvolt?

Nirak

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 742
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar