Häst som dog under skritt tur

M

MartinaN

Idag så var jag och en annan tjej i stallet när hennes pojkvän plötsligt ringde och sa att det låg en häst ute på åkern inte långt bort från oss. Han trodde att den hade blivit påkörd eller nått. Vi åkte dit för att se så dom hade fått hjälp.
Det visade sig att två yngre tjejer hade vart ute och ridit barbacka när hästen plötligt börjat vingla och sedan ramlat omkull.Hon beskrev det som att luften bara försvann ur hästen, som om den hade slutat andas. Tjejen som red lyckades komma upp från backen...satt väll fast lite under hästen. Tillsammans så lyckades tjejerna få hästen på ben igen som var skärrad och sprang iväg. Då dom skulle ta hästen så sprang den bara iväg...men sen hade den andra tjejen fått tag på hästen, men då började hennes häst att sparka mot den andra hästen upprepande gånger och hon hade väll kickat tillbaka..så tjejen hade släppt sin häst. Sedan så hade hästen ramlat ihop igen och rörde sig inget mer efter det. Veterinär kom till plats efter 30-40min och konstaterade att hästen var död!
Hästen i fårga var ett 15årigt varmblodssto...och ägaren hade bara haft hästen ett halvår, och tjejen som red skulle köpa den hästen...men hade den på prov nu.
Ägaren kommer inte att obducera hästen...så nu undrar man ju vad hästen dog av?? Vi spekulerar i om det var nån hjärnblödning eller liknande.
Men brukar inte hästar få dödsryckningar...för denna hade inte rört en fena sen den landade på backen...eller var den redan död innan den föll??
Det var jätte hemskt att se hästen ligga där, har inte vart nära en död häst sen jag tog bort min egen i augusti...så minnena kom ju tillbaka!:cry:

Sv: Häst som dog under skritt tur

Det kan ju vara ett stort blodkärl som brustit eller en hjärnblödning kenkse...

Jag har en gång varit med om att en ung häst dog mitt i ett galoppsprång under ryttare.

Den visade sej ha ett hjärtfel och måste ha dött ögonblickligen då den inte rörde sej alls efter den störtat till marken.

Glömmer det aldrig trots att det hände 1988...

Men, otroligt vad läskigt! :eek: Hoppas alla inblandade klarade sig bra iaf (psykiskt) och att hästen somnade in utan plågor...

AnnaKarinA skrev:
Men, otroligt vad läskigt! :eek: Hoppas alla inblandade klarade sig bra iaf (psykiskt) och att hästen somnade in utan plågor...

Jag såg ju aldrig när det hände...men när jag kom dit var hästen lika död som när vet. kom 30.40min senare.
Tjejen som skulle ha köpt hästen och som red den var ganska uppriven...säkert lite chockad oxså. Ägaren var uppriven och förstod nog inte att hästen verkligen var död förrens vet. kom ut.
Usch, det var verkligen inge kul...och jag som inte ens kände hästen började nästan gråta. Usch, är verkligen inge kul när en häst dör eller att man måste ta bort den.
Dom ringde nödslakt för bortforsling av kroppen...men dom var ca.1timme bort.
Beklagade sorgen och hoppades att det skulle ordna sig för dom!
Hästen låg på en åker intill en upplyst väg...så man såg verkligen vad det var som låg där, men dom hämtade filtar att täcka över hästen med!

Fy så läskigt!!!!!:eek:
Skulle tippa på att det var hjärtat som stannde redan vid första stupningen för då kan de ta sig upp igen för en sista rusch sen ramlar de och blir helt stilla...

Usch vad läskigt. Det har jag aldrig höt talas om att en häst dr och sen reser sig upp igen och springer och dör igen, gud vad konstigt.

Klart man har hört hästar som dött uder ryttare men det är ingen som har rest sig igen.
Inget jag skulle vilja vara med om iaf. Hoppas det gick bra för tjejerna.

:crazy: Nja, de dör nog bara en gång.... :cry:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar