Häst som byter själv

S

Sunset20

Har nån tips på hur man gör med en häst som byter galopp av sig självt, när man tex, rider snett igenom, vänder rätt upp, rider serpentinbågar, alltså förvänd galopp??
JÄTTE irriterande! Går ju inte att tävla nå högre program när han gör så :(

Har försökt att sitta extra mkt och ha skänklarna så som dom ska va för den galoppen jag rider i, men han byter ändå!
Har även testat att vända snett igenom, saktat av till skritt och sen fatta samma galopp så att det blir förvänd, men då byter han ändå efteråt i hörnet eller på nästa långsida...

Behöver hjälp!! Och nej jag rider inte för nån tränare för tillfället.

Sv: Häst som byter själv

Min är hopplös, och jag får tyvärr alltför ofta byten som en extra krydda i mina dressyrprogram. Så fort han börjar ana att det kanske går att byta så laddar han järnet och då jäklar gäller det att hålla tungan rätt i mun.

För min del är det som fungerar att verkligen överdrivet hålla kvar skänkeln i någon "ridskolevariant" av fattningsläge (tänk överdriven skänkelhjälp) och att VERKLIGEN tynga ner stigbygeln på galoppsidan (alltså vänster stigbygel i vänstergalopp) och att aldrig låta honom rakrikta sig helt utan alltid ha honom lite, lite ställd åt galoppsidan. Och sedan be en bön... ;) (framför allt efter ökad galopp - han byter Mycket hellre galopp än kommer tillbaka i en upptagning om jag inte är supernoga med att hålla tungan rätt i mun)

Det är bara att nöta och nöta! När du rider så ska du kunna böja och ställa vart och hur du än vill hela tiden. Fatta förvänd / rättvänd osv, böja ställa. Varje gång han byter, bryt av och fatta om och gör så tills han förstår. Skulle han klara lite förvänd en dag - beröm jääättemycket och avsluta sen :)

kanske inte stark nog att kunna gå förvänd galopp och byter då självmant galopp för och slippa undan?

om inta är det som tidigare sagt, träna, träna, träna :)

*kl*
Bara ett liten utvikning; Jag hade rakt motsatt problem, min häst var så stark att vad man än gjorde så bytte han inte, han kunde gå 10metersvolter i förvänd. Med massor av tålamod gick det ju till slut att få honom att göra riktigt bra byten, men det viktigaste är att vara konsekvent och aldrig låta honom byta utan att du bett om det oavsett du rider i skogen eller på banan.

Är du säker på att du inte sitter lite snett? Det behövs väldigt lite för att vikten ska påverka hästen :).

Vi har en häst i stallet som har extremt lätt för just byten, du behöver bara "tänka" så byter han - och när du byter varv är det lätt att råka just "tänka" till. Denna häst kan göra långa serier med byten med (minimalt) obalanserade ryttare, som råka ge lite otydliga vikthjälper.

För flera år sedan red jag en gammal hopphäst som hade tävlat nationellt - den vägrade blankt att gå i "fel" galopp.

är det en hopphäst? :p

det finns inga trick, bara nöta. och se till så att du sitter rakt. testa även att svänga tillbaka och fortsätta i samma varv så att hästen inte automatisk förväntar sig att byta varv när du vänder upp nånstans.

Tack för alla svar :)
Jo jag får väl träna massor på det helt enkelt! Och ja det är en hopp häst :)

tänkte det... det är svårt att lära bort saker som är så väl inpräntade. att den ska byta när man vänder är ju bland det första man lär en hopphäst, så det kommer nog ta sin tid att få rätsida på det.

har du provat att rida i förvänd på långsidan och så bryta innan du kommer till hörnet? det är en bra början!

Jo jag har provat det med, men han byter ändå.. :/

Jag har lite tips som du kan träna :)

-Du rider höger galopp
-Vänder snett igenom
-Gör volt till höger (10m)
- Fortsätt linjen
- Gör volt igen till höger

Gör ca tre volter på vänd snett igenom. Varje gång du känner att hästen är på gång att byta.

Nästa tips:

Rid små små bågar in mot mittlinjen på långsidorna. Börja först med 1 m innanför spåret och öka bågen successivt.

Allmänt tips:

Lär dig hålla din ytterhand som stöd. Tex på bågarna, i höger galopp. Håll vänster hand som direkt stöd och släpp den inre (höger) tygeln lös. Alltså ordentligt mot hästens mungipa.. Sitt rakt.

Hoppas tipsen hjälper, hjälpte min skrutta kanonfint :)

Sitt extremt åt det håll vars galopp du är i, ordentligt driv med innerskänkeln för den galoppen, stöd på ytter. Varje gång hästen byter så får man bryta av och fatta förvänd igen, det är astråkigt men det är bara göra göra göra för att hästen ska koppla att den gör fel.
Du kanske krävr att den ska vara för ihop? Prova att låta den falla isär lite och se vad som händer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Ridning Jag hjälper en tjej med hennes hopponny. Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka