häst som börjat lätta fram

ponnymamma

Trådstartare
Jag har en 6-årig valack som är väldigt nervig och allt annat än okomplicerad. Han kastrerades sent. Han hade sadeltvång när han kom men det har vi till 90% jobbat bort.

Så till problemet. Sedan förra veckan har han blivit nästintill farlig att rida. Han förändrades i samband med att vi tog hem ett sto. Han försöker stegra sig och skena hem när jag rider på paddockens långsida mot hagen. Han är fin hela varvet runt förutom just där, alltid i vänster varv. I höger varv försöker han men ger upp eftersom han inte har lika lätt att sticka ut vänsterbogen som högerbogen.

Jag har beställt tid till hästtandläkaren och till en sadelkoll. Han är vet.besiktad UA för bara en månad sedan.

Vad tror ni att det här beror på? Protest och testande av mig? Ont? Hingstig?
Jag tycker ju att han borde protestera på andra ställen av ridbanan än just mot hagen om han har ont någonstans?

Sv: häst som börjat lätta fram

Jag håller med, det låter högst osannorlikt att det är ett fysiskt problem och låter mer som ni har delade åsikter : )

jag skulle inte göra så stor affär av det, låt det gå ett par veckor så har det lugnat ner sig med den nya hästen. Om den är nervig och komplicerad rent allmänt kanske den reagerar extra starkt på förändring, och detta är ett symptom på att det nyss skett en stor förändring, hästen har inte koll på läget och fokus ligger på annat än att jobba under dig.

Hur skulle du göra?
Han går inte att rida med ridspö, får panik. Inspänd och longerad bryr han sig inte ett dugg.
Ska jag undvika långsidan ett tag. Rida i lina?

Gör han det även i skritt, på det stället på ridbanan?

om det bara är i trav osv, skulle jag bara låtsas som det regnar och inte provocera just där, just nu, utan sysselsätta honom, rida mycket övergångar rent allmänt, och låta en övergång till skritt infalla innan den sidan så att säga :angel: är det rent allmänt är det ingen ide att tjafsa tror jag, som det låter på en sån känslig häst, om den lätt får ideer och stressar upp sig - lätt att befästa problemet etter värre om det blir en stor sak av det hela. skulle under inga omständigheter börja gå på med våld eller sätta hårt mot hårt, det är lätt att det låser sig. sysselsätt den med annat!

rid andra vägar typ.... om du måste vara på ridbanan. går den att rida ut på? kanske bara bryt mönstret, gör ngt annat.

eller tömkör/longera om du måste vara på banan ngn vecka, de dagar du måste vara där. sen kan du sitta upp igen när han verkar ha landat, och låtsas som det aldrig inträffat och rida vidare ;)

det är förstås jättesvårt för att inte säga omöjligt att egentligen råda, då jag inte vet ngt om hästen, annat än det du skriver just här. så mitt råd är rätt generellt och får tas för vad det är.

Senast ändrad:

mest i skritt men även i trav. Han varit så stressad i galoppen så jag har inte provat det just där.
Det går att rida ut, då är han helt okomplicerad.

Okej, jag hade gissat på att det var i trav, inte i skritt som det var värst, men tydligen inte :D

jag skulle som sagt inte göra så stor affär av det. rid ut ngn vecka, och longera däremellan om det funkar just nu, sen gör en bild av hur det känns om hans fokus avdramatiserats runt den nya hästen, och rid på som om det regnar sen. Det stora misstaget många gör är att låsa fast sig vid ett problem som egentligen är rätt tillfälligt och beroende på andra omständigheter, och som då lätt befästs pga att man låser fast sig, snarare än att försöka avdramatisera det.

du har många dagar, veckor, månader och år att rida den långsidan i paddocken sen. typ :D så skulle jag försöka tänka. Vet att det inte är lätt alltid, men i min erfarenhet lönar det sig ofta att tänka så!

haha, åh vad jag hoppas att det släpper. Jag har hoppträning hos min tränare på annan bana på torsdag. Då tänkte jag att jag har en chans att se hur han reagerar.

Jag har haft så många turer runt den här hästen. Men han hoppar så enormt bra och är underbar på hinder att jag är villig att lägga ner det här jobbet.

Tack för tipsen. Behövde bolla det här.

Rapportera gärna hur det gått sen! :)
Lycka till, tror det löser sig utan problem, åk i väg på träningen så ska du se!

Reagerar han likadant om hagen är tom och stoet står i stallet när du rider?

jag hade jobbat hästen från marken några pass och lättare kunnat få fram fram hästen med hjälp av en långpisk. dock via tömmar så man kan hålla yttertömmen ställd så hästen inte kan kasta sig inåt som den kan göra i longering.

idag var alla hästar inne när jag red och reaktionen den samma. Jag longerade honom innan uppsittning och han protesterade ingenting då. Reaktionen kom efter två tre varvs ridning.

skumt. Jag tolkade dig som att det var när den nya var ute som han gjorde sådär.

prova rid dressyr ngn annan stans och se om samma inträffar uppsuttet då, i samma varv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 429
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama