Häst som bockar?!

Sv: Häst som bockar?!

med "ledarskapsövningar" menar jag att hålla på och tramsa/bråka med hästen för att bli "överlägsen" och missbruka sin makt, tex hålla på och "plasta in" dom i presseningar, skicka/putta dom hit och dit utan igentlig anledning, trampa dom på hovarna för att dom ska flytta sig innan man bett dom, kalla in för att skicka bort direkt samt annat onödigt maktutövande. vad har hästen eller människan för behållning av sådan behandling ?

jag vill ha en häst som vågar vara olydig men som ändå väljer att lyda för att den vill vara människan "till lags", inte för att den inte vågar något annat. en häst som behandlas med respekt och vill vara till lags gör alltid sitt bästa :D

jag håller helt med om att vanligt sunt hanterande som man (pricis som du skriver) utövar dagligen fungerar och räcker fint om man lär sig "tänka som en häst" och är lite förutseende :)

tycker inte man ska krångla till saker i onödan :angel:

"konsikvent handlande, vara bestämd och visa vänlighet - sunt handhavande av häst där människan tänker som hästen eftersom hästen aldrig kan lära sig tänka människa.." Håller med dig fullständigt men det ena utesluter inte det andra.

Ovan förhållningssätt ska vi ju ha med oss hela tiden när vi jobbar med hästar. från marken, i sadeln eller när vi "bara" är i stallet.

Nja - jag håller nog med dig till 80% då - typ. Jag tycker det är roligt med lite "skicka/putta" och sån't.......... Men inte för att vara överlägsen utan för att jag inte ser på arbete från marken så annorlunda än "arbete från sadeln" (OK, det FINNS säkert ngt proffsigare uttryck!). Dessutom (ponnytant som jag är) innebär det synsättet att man kan ha jättekul även med småponnisarna - fast man inte kan rida på dem.

:D fast jag har faktiskt jätteroligt även med vår shettis - utan att putta och skicka henne osv. :angel:

henne töm kör och tömlongerar jag samt kör eller har med som handhäst :D skulle jag få för mig att kalla in och skicka iväg och flytta henne hit och dit för flyttandets skull skulle hon garanterat ruttna :angel:

Du förstår säkert att jag inte menar att man flyttar för flyttandets skull.....
Fast - är jag tänker efter - OM det är ngn pålle som blir för närgången, DÅ flyttar jag den......! På ett konsekvent och vänligt sätt förstås! :)

Jag vill också ha en shettis att leka med .......... (avundsjuk). På förra stället vi var fanns en cool dito som jag saknar!

Min ponny bockar oxå ibland,men då för att visa känslor.När jag tex kräver något och vill att han trampar bättre med bakbenen óch då lätt snärtár han på rumpan,då brukar han boka:D
Men det ä'r inget problem

om hästen är kollad så brukar det bero på att den har upptäckt att om man bockar när det blir jobbigt kommer ryttaren i de flesta fall ur balans. många drar i tyglarna och "rider" inte ut bockningen. min egen är en bockare när det blir jobbigt på banan. ute i skogen bockar han ALDRIG (ta i trä xD) försök bara pejla när han ska bocka och rid igång. en häst behöver en ny "utmaning" var 15 sekund. inget avancerat, men ändra tempo, ställ åt ett annat håll, en halvhalt etc..

Du skulle gärna få komma och rida min häst några gånger :laugh:

Har presis samma problem, men min är inte riktigt inriden ens, riden i ca 3 veckor ännu. Värdens snällaste häst i stallet och att leda, men när man sitter upp så kan han sätta igång att bocka eller om jag kommer ur balans. Och inga småbockningar här inte! Han bockar tills jag är av! Och kan fortsätta en stund till efter. Men håller nån i tygeln och "knör" på honom när han sätter igång och bocka så lägger han av med det! (troligen för att han är rädd för att skada den personen!)
Rider man ut utan broddar så händer heller inget, han går dock på helspänn men vågar ej bocka (tror han inte vågar för att han vet att han kan skada sej då, visst låter helknepigt, men så fort vi är i ridhuset så åker jag i backen, men hemma gör han bara smågrejer och då får han ej ur mej - har varken padock eller ridhus hemma så rider på ett fält)

Han har en vargtand så denna skall nu tas bort, men kan detta ställa till det såpas mycket?
OBS! Har ej kollat rygg, så blir nästa efter detta, tar en sak i sänder, Sadeln dock noga testad, trodde det va den... För kom inte ens upp i sadeln till en början (efter ca 3-4 dagar) och insåg att den jag hade kanske inte låg så bra, bytte då och denna ligger jättebra så den kan han bara inte klaga på! Då gick han fint ett tag, tills för en vecka sedan....
Kan en häst vara så känslig för så mycket olika saker??

Skulle ni våga rida på bettlöst träns på en unghäst?? Hur lär man en häst att ridas på detta?? Själv bara testat det på en äldre häst innan och den gick inte få stopp på med det tränset så har inga bra erfarenheter tyvärr...

Tror abslout inte att hästen gör detta för att testa, då skulle han inte vara så försiktig om folk annars, för har aldrig varit med om en häst som är mer rädd om en! Även om han blir jätterädd så gör han ändå inget, man ser på honom att han är rädd och nästan håller på att krypa ur skinnet, men gör ändå inget, skulle han göra nått ser han till att hoppa åt det hållet han vet att du ej står på, tar du då i tömmen så tvärstannar han och lixom kommer på sej själv att så får man inte göra!!

Men det finns hästar som gör det för att få av folk med vilje!! Men dom är oftast inte vettiga att hantera heller, då brukar det synas att det saknas några skruvar även när man hanterar dom!

Min förra häst bockade så snabbt han blev spänd då han gav en blixtsnabb reaktion iform av bockar.
Min nuvarande pålle brallar runt titt som tätt av olika anledningar, men aldrig så att man flyger av och alltid med öronen framåt, han piper och tycker allt är skitkul, framförallt om terräng hinder finns i närheten.

Man säger ofta att ju latare häst desto värre kan de bocka:P Heta hästar blir det ofta med kickar i full fart framåt.

Skulle iaf kolla ryggen på hästen först och även tänderna.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama