Häst som bockar, stegrar och studsar när man hoppar / galopperar

R

Riverbridge

Hejsan!
Jag har ett ganska stort problem med min medryttarhäst. Han är väldigt het och känslig, och skulle tex. flyga i luften om man höll lite för hårt i honom eller trycker lite för hårt med skänklarna. Detta är dock inget problem för mig då jag är en väldigt mjuk ryttare, problemet är det att han älskar att hoppa hinder, speciellt ute i terrängen, men han hoppar alltid väldigt stort pga. sin iver, och direkt efter bockar han eller börjar studsa vilket oftast resulterar sig i irritation
från min sida eller till och med avramlingar. Detta kan även hända när man bara galopperar.

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på? Han verkar inte arg eller irriterad när han gör detta utan snarare tvärt om, han verkar pigg och levnadsglad. Vad kan jag göra för att motverka detta?

Mvh Wilma

Sv: Häst som bockar, stegrar och studsar när man hoppar / galopperar

Jag tror inte att din häst har ont eller så, för då skulle han ju inte verka så levnadsglad. men hur man motverkar något sånt kan nog vara svårt. han kanske bara älskar att hoppa och springa? men kanske inte så bra att man riskerar att trilla av och slå sig så mkt. tror du inte att man skulle kunna försöka trötta ut han lite innan man hoppar? sen är en av våra hästar men väldigt speciell när hon hoppar, hon e verkligen het, och blir lätt stressad å red. och du får inte ha för kort tygel. och inte vara hård i munnen för då blir det bara svårare, är arab i henne, vad är de för ras i han? för när hon hoppar blir hon väldigt ivrig å typ'' ååh jag kom över, fast hindret över mig var läskigt, men jag hoppar ändå''! Så de blir typ ett super stort hopp, å hon har även tävlat :) kanske bara e ett beteende han har, å går ju inte att få bort precis allt, men tror att man kan öva bort det lite, men hur e frågan...

Hur brukar du hålla galoppen? Samlad, mellan, ökad? Om du har honom för samlad kansk detta framkallar beteendet lite, låt honom sträcka ut ibland. Nu menar jag naturligtsvis inte att han ska få springa på när han gör så, men om du sysselsätter honom med lite tempoväxlingar tex kanske han får annat att tänka på.

Även viktigt att du sitter tillbaka ordentligt.

Vad säger ägaren?
Har den samma problem?
Anser den att du ska tackla dem på något speciellt sätt, så lyssna på det.

Hästen har antagligen jättekul. Mindre kul för dig förstås. ;) Vill du komma tillrätta med problemen så behöver du komma tillrätta med din egen ridning. Din ridning är nyckeln till lösningen. Klart att både du och hästen ska kunna ha kul, men det måste vara kul för er båda två samtidigt!

För att få de rätta verktygen till att tajma hur du ska avleda hästen från att busa och istället vänta på dig och dina instruktioner för nästa roliga sak, så behöver du hjälp av någon som kan hjälpa dig och hästen på plats. Antingen en tränare, "någon kunnig i stallet" eller ägaren. Egentligen handlar det om grundridning, men den kan man aldrig nöta för mycket.

Tajmingen är viktig, du måste vara steget före hästen och avleda den på ett sätt som fungerar. Likaså behöver din balans vara med, så att du inte hindras i att ge rätt hjälp i rätt tid eller kanske stör hästen.

Det kan dessutom vara bra att avdramatisera hinder. Om du markarbetar / löshoppar ofta (över "småhinder") under en period så blir hoppningen mer av vardagsmat för hästen. Frågan är hur mycket hästen har hoppat innan också? En grön häst kan ibland ta i mer än den behöver.

/V

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 117
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka