Häst som blir svettig på endast en fläck

H

-horze-

Min nya häst blir endast svettig på en enda fläck, alldeles bakom bogbladet. Hon har även lite skavsår där.. Såklart är första tanken att sadeln inte ligger som den ska, men hon är även svettig på denna fläck efter att hon har varit ute i hage med täcke. Ej svettig ngn annan stans. Vad kan detta bero på, ngn som har ngn idé? Tacksam för svar!

Sv: Häst som blir svettig på endast en fläck

kan vara en sträckning eller "störning" just där.

min fick så igår under sadeln, 5-10cm bakom bogbladet...

sen har hon fått det när hon tok-sparkade bakut när en sadel inte låg 100... då sträckte hon ryggen på ena sidan, ca 7-8cm cirkel som var svettig och svullen.

kan du testa att rida barbaka eller typ tömkör/longera och se om det blir likadant?

ledsen om jag inte kom med ett "korrekt" svar, men lite funderingar iaf :)

lite off topic men ändå
våran arab valack började förr alltid att svettas på en 10 cm stor fläck på högra sidan utav halsen, på mitten, så pass mycket att det löddrade där, första efter att det löddrade där på den lilla lilla fläcken börjaden han svettas på andra ställen, men nu svettas han som "alla andra"

Ja det är skumt de där, det lustiga är att sadeln inte ens ligger emot där hon svettas, svettfläcken är alldeles framför sadel, vid schabrakkanten liksom. Hon är inte svullen eller verkar öm på fläcken heller utan hon svettas bara där, ingen annan stans. :confused:

Jasså, va knepigt. Men va skönt att höra att den svettas normalt nu. Då kanske det inte är så farligt ändå. Men som sagt så är det lite konstigt att hon svettas i hagen också tycker jag, kan det vara någon inflammation eller liknande kanske?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 946
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 830
Senast: 13579vas
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka