Häst som bitts & "knuffas"

V

vblpower

När jag leder min ponny så drar han ner huvudet och vill äta hela tiden, men när jag inte tillåter han att äta så klänger han med sitt huvud på mig (lixom typ trycker det mot mig) Och för det mesta så biter han mig.
Någon som kan ge mig tips på hur jag ska göra i dessa situationer?

Sv: Häst som bitts & "knuffas"

Vifta bort honom.. lyssnar han inte så får du ta tag i honom.. visa vem som bestämmer helt enkelt. Men kan egentligen göra lite hur man vill, använda pisk, "vifta bort", knuffa bort osv.. bara man ser till att hästen inte kommer för nära. Kommer den ett steg innanför "din osynliga bubbla" så bort med hästen, på en gång & varje gång.

Knuffa bort honom, tillåt honom inte gå på dej...minst 1 meter är ditt personliga utrymme, där har hästen inte att göra...

Går han på dej så stanna, backa honom och låt honom sedan inte gå på dej igen...Var stenhård.

Det är respektlöst av honom att göra så.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men gör ponnyn så när andra leder honom? Om du är ung kanske du kan be någon äldre mer erfaren om hjälp att få fason på honom och sedan visa dej.

Lycka till!

Mvh Domino_s

Är det inte du som har beskrivit hur du använder pisk som uppfostringsmetod tidigare? Tycker att det är ett extremt dåligt råd att ge såhär på ett forum. Våld medför rädsla, inte respekt. Spöet är en extrahjälp vid ridning, inte ett tillhygge att läxa upp hästar med.

Vifta bort honom.. lyssnar han inte så får du ta tag i honom.. visa vem som bestämmer helt enkelt. Men kan egentligen göra lite hur man vill, använda pisk, "vifta bort", knuffa bort osv.. bara man ser till att hästen inte kommer för nära. Kommer den ett steg innanför "din osynliga bubbla" så bort med hästen, på en gång & varje gång.

nej,pisk använder jag inte och tänker inte göra det heller.
Jag har testat med att knuffa bort honom & stanna honom flera gånger men rätt som det är biter han mig :(
Jag har även knuffat tillbaka honom,drämma till honom,dra till i grimskaftet..

Knuffa bort honom, tillåt honom inte gå på dej...minst 1 meter är ditt personliga utrymme, där har hästen inte att göra...
Går han på dej så stanna, backa honom och låt honom sedan inte gå på dej igen...Var stenhård.
Det är respektlöst av honom att göra så.
Nu vet jag inte hur gammal du är, men gör ponnyn så när andra leder honom? Om du är ung kanske du kan be någon äldre mer erfaren om hjälp att få fason på honom och sedan visa dej.
Lycka till!
Mvh Domino_s

Han brukade inte hugga mig såhär mycket förr utan då va det mer smånafs i stallet. det har blivit mycket mer nu när vi börjat gå ut och gå konstigt nog..

När jag leder min ponny så drar han ner huvudet och vill äta hela tiden, men när jag inte tillåter han att äta så klänger han med sitt huvud på mig (lixom typ trycker det mot mig) Och för det mesta så biter han mig.

Om min häst skulle göra så skulle jag klippa till, han ska respektera mitt utrymme, putta med foten på bogen brukar funka och få dom flesta hästar att fundera. Men man ska ju veta vad man gör så det inte blir fel. Se till att du alltid flyttar på honom istället för att han flyttar på dig.

Använd spöt, du ska ju inte slå hästen men peta till så att han förstår att han inte har på ditt revir att göra. När han biter dig, ryt åt honom och använd spöt och tryck bort honom. Eller så 'biter du tillbaka' genom att nypa honom lite i mulen.

Testade med att knuffa tillbaka han och slå bort honom med grimskaftet,även slå till honom. men hästen blev helt crazy och drog örona bakåt och såg helt "nu tänker jag anfalla dig" och så ställde han sig framför mig och försökte gå på mig och hugga mig så jag visste inte vad jag skulle ta mig till så jag sprang mot utgången och givetvis skenade han efter mig i full galopp me örona bakåt.
jag vet att man inte ska springa ifrån hästar i sånna situationer, men i det här läget kände jag att jag inte hade något annat val..
jag har funderat på att ta ut en NH-tränare som kan hjälpa mig på plats istället :d

Ojoj, det där lät verkligen obehagligt. Hästen har kontrollen över dig som du kanske märkt.:crazy:

Det finns en övning som är bra så man blir högre i rang än hästen. Du behöver endast flytta hästens huvud från sida till sida med händerna. Efter ett tag kommer hästen känna sig undergiven och därmed börja tugga och slicka sig runt munnen. Jag har provat detta med min medryttarhäst som också knuffades och nafsade, det tog bara någon minut så gav han med sig. Värt att testa iaf! :)

Låter farlig, hantera han inte själv utan ta hjälp av en vuxen kunnig. Du ska inte ta han själv även om du tids nog kommer få göra det. Men det blir lättare om någon tar han före dej..
Jag har också hanterat en sånn häst, helt plötsligt bara han anfall utan förvarning. Vi gick in i strid med varann en gång och han va väldigt otrevlig. Hur det sluta minns jag inte riktigt. Men på något vis så hade vis tor respekt för varann efter det vi liksom aldrig utamna varann någon mer gång. Han hade alltid respekt för mej och jag för honom. Kankse vi backa av sammtidigt men han kännde min energi att jag va stark och jag kännde att han va stark. Men på något vis gav vi oss sammtidigt..

Detta ska du inte göra själv har endast gjort med en shettis som var galen. Hon sprang mot mej när jag longera henne, gena och slog efter mej med bakbenen. Hon skulle alltså sparka mej var hennes mål och jag hade körspö med mej och när hon sprang mot mej och skulle sparka mej så smätte jag till henne och tvinga henne att springa mer och mer ändå tills hon gav upp.. Hon har aldrig gjort så igen.

Tyvärr har ponnyn tagit över, över dej det räcker du blir osäker så gör de det. Jag hade tagit dit någon som kan hjälpa dej som du säger... Nu kan han vara ännu farligare så visa inte att du är rädd för då kan han klippa dej. Men utmana han inte mer utan någon annan med. Någon kunnig på området. Jag skulle inte vara ute och gå eller rida fören du har löst det. Det kan bli farligt.. Han kan ge sej på dej ordentligt och reder du inte ut det så blir det ännu farligare för den som måste ta i tu med han. För någon måste det..

Idag skulle jag testa att hämta honom i hagen (för farsan ville inte gå in pga leran)
men så fort pollen fick syn på mig så drog han öronen bakåt.Så ja gick under tråden o tvinga farsan att hämta honom. och då kom öronen fram och va så glad o snäll .. men arg så fort han ser mig :mad:

Jag tycker det låter definitivt som om hästen har tagit över. Han kan flytta på dig genom att sätta öronen bakåt. Då gör han det. Han har inte fått chansen att ta över med din pappa, så då är han snäll. Men när det har gått så långt att han beter sig så här aggressiv, så tycker jag att du ska få hjälp av en duktig hästmanniska. Försök inte lösa det själv!

Hästen har övertag, tror att det kan hjälpa om någon tränare kan komma till dig.

Är det inte du som har beskrivit hur du använder pisk som uppfostringsmetod tidigare? Tycker att det är ett extremt dåligt råd att ge såhär på ett forum. Våld medför rädsla, inte respekt. Spöet är en extrahjälp vid ridning, inte ett tillhygge att läxa upp hästar med.

Hör det hit?

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 135
Senast: Lingon
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama