häst som bits och hugger

Sv: häst som bits och hugger

om det är en ridskolehäst så har den troligen fått alla bestraffningar som beskrivs + några till av personer som inte känner hästen samt inte har så stor hästvana.
utan hästvana är man oftast rädd för hästar speciellt de som har ett hotfullt betende, man vet inte riktigt hur man skall hantera situationen.
hästen har ju lärt sig att det funkar.
alltså får hästen ingen rättvis eller korrigrande bestraffning.
en sådan häst har ju tydligt visat vad den tycker om att ha olika personer varje dag som försöker vara ledare.
det bästa är att den säljs innan det händer en olycka.
är det privathäst så finns det uppenbara brister i kommunikationen som man behöver hjälp med.

Lånar...

Hästar kan ju som sagt bitas av många olika orsaker. Det man först måste lista ut är varför den bits. Min ettåriga hingst försökte bita mig några gånger bara för att testa om man får göra så eller inte. Då är det viktigt att visa tydligt och konsekvent att det inte är ok. Jag skulle inte kalla det för bestraffning, man visar ju bara vad som är rätt och fel. Han försökte inte många gånger innan han förstod att det inte var så värst roligt, nu kliar han lite försiktigt med överläppen istället för det får han gärna göra :)

Bits hästen som en protest mot någonting (till exempel som en less eller stressad ridskolehäst) så är det en skyldighet att ta reda på varför och försöka fixa till orsaken. Det är ju ett tecken att hästen mår dåligt. Ska man bestraffas för att man mår dåligt och försöker visa det?

luxita skrev:
ryter jag blir han fruktansvärd rädd, och ju räddare och nervösare han blir ju mer hugger han

Isåfall tycker jag inte man ska ta till våld alls, det låter ju som han går i självförsvar? Att det är därför han hugger, inte för han är ledare över dej...

Två skilda saker tycker jag..

Man kan prova en metod jag läste i en bok av Henry Blake, det förutsätter att hästen inte biter av smärta el dyl. Koka den största potatis du kan hitta, linda armen med bandage el dyl lägg dit den heta potatisen och dra på en tait tunn tröja så att den sitter fast. Hästen biter garanterat bara en gång, du slipper straffa och hästen har gjort en egen erfarenhet som säger den att det gör ont att bita människor. Funkade bra på min stöddiga unghäst.

bit tillbaka, eller snarare hugg i luften..... tala hästens språk.... verkar kanske lite underligt, men ger bra resultat

Rekomenderar jag inte..

En tjej fick för sig att göra det på en av de avelshingstar jag hade hand om..Resultatet en nära på avhuggen halspulsåder..

älgen skrev:
Rekomenderar jag inte..

En tjej fick för sig att göra det på en av de avelshingstar jag hade hand om..Resultatet en nära på avhuggen halspulsåder..
Håller fullständigt med!
Jag hugger visserligen tillbaks ibland i luften åt min madam när hon är på det vanliga humöret (PMS-häxa med glimten i ögat) och hon svarar direkt. Jag skulle aldrig göra det åt en annan häst för risken är stor att det hastigt försvinner en del ganska viktiga kroppsdelar.

Nu bits ju min häst och hugger på rätt sätt och man bestraffar ju inte en häst som gör rätt.

Skämt åsido, har du försökt med avdelningen ömsesidigt förtroende och närkontakt? Det har alltid funkat för mej.

"Har du kramat om din häst i dag?" :love:

Hugger den eller nafsar den?? är det en hingst, märr eller valack?? NÄR gör den det?? Alltid??
Det finns massa olika anledningar till varför hästar biter/hugger eller nafsar....och det är väldigt sällan det har med rang att göra häst/vs människa.....

jag har en treårig hingst som har nafsat sen dag 1..han kan helt enkelt inte låta bli, det har inget med ledarsakp eller rang att göra alls...utan bara behov....nu när han fick en liten shettishingst som kompis i hagen så har han HELT slutat med att nafsa..

HUGGER en häst efter dig så bör man nog leta efter anledningen...det KAN vara ledarskapsproblem , men oftast så är det ett tydligt tecken på att nåt inte är som det sak...såsom smärta, obehag mm..sen finns det ju hästar med lynnesfel..det kan också vara så enkelt att kemin mellan dig o hästen är helfel......

Jag har också en femårig hingst härhemma som är allt annat än trevlig...han "svarar" vid tillrättavisning och beter sig som en idiot...Numera så bryr jag mig inte om honom, vi vet vart vi har varandra och han bråkar inte så mycket med mig numer...vi har som ingått en deal, låter du mig vara, så låter jag dig vara...typ...men andra hoppar han på direkt...det gäller att kunna vara flexibel med hästar och kunna se hur man skall hantera "just den" individen...alla är olika...både vi människor o djuren.

Ibland kan det räcka med att man inte är rädd för hästen.
När jag började på ridskola vid 7 års ålder fanns där en sur skäckig märr som alltid såg ut som ett skräckinjagande monster.

En gång när jag var 9-10 år skulle jag rida henne, jag var nervös hela veckan för att jag visste att jag skulle ha henne och jag var jätterädd för att behöva gå in till henne.
Hon bet en och sparkade efter en med frambenet när man var inne hos henne (om du överhuvudtaget kom in, eftersom hon kosparkade ur spiltan och flyttade bakdelen till den delen där du stod)

Hursomhelst fick jag hjälp med att göra klart henne och hon var en riktig klippa att rida, inga dumheter och gick så snällt varthän jag styrde henne, mjuk o fin galopp, inga trix som de andra alltid försökte sig på.

Sedan blev det min favorithäst, när jag insåg att hon egentligen var snäll om man bara inte visade sig rädd för henne.
Det var hennes sätt att få vara ifred för spring från småungarna.
Det var en bra häst i grund o botten, men listig!

:bow: :bow:

Få hästar är aggressiva mot nån som inte visar sig rädd för dom. Men det är ju lätt sagt när man ÄR rädd. :(

För egen del tycker jag inte det är ok att hästar bits. Jag ryter ifrån och smäller till dom i så fall. MEN då måste man också vara säker på att man kan maxa emot om hästen ger igen (som hingsten nån berättade om). Så man måste vara säker på att man "vinner".

Men som sagt, det bästa är ju om man kan sätta sig i respekt med kroppsspråket, hästar är känsliga för sånt.

En sån har vi också - han "fångar" barnen i spiltan, dvs ställer sig på tvären så att de är instängda med honom, och sen försöker han hugga dem. Med stallpersonalen eller nån som är van är han hur snäll som helst, lite surgubbe kanske, men han skulle aldrig göra något. Ridskolehästar brukar vara fantastiska på att läsa folk.

Lånat knapp

Problemet om du kommer som ny och ska gå in och göra iordning en häst du inte känner för fem öre så vet du inte om hästen bara hotar eller om hästen verkligen menar att bita alt. sparka. Du har heller ingen chans att veta vad det beror på, ont? Bara vrång? Testar människan?

Har du dessutom bara en kort stund på dig, ca 10-15 min att göra iordning en häst du inte träffat innan, så blir du (iallafall blir jag det) stressad vilket hästen känner. Jag vill gärna ha möjlighet att klappa å kela lite i några min innan borstandet och sadlandet börjar.

Du må kalla mig feg, men oavsett om det är en ridskolehäst eller privathäst så vill jag inte gå in i spiltan och snabbt göra iordning en häst som fortsätter att sparka och hugga efter mig efter jag sagt till den.

Jag tycker det fungerar bättre när jag kan ta tid på mig.

Ok, lite vift med bakbenet ala, Grr det kliar! Eller ett hugg i luften när jag drar sadelgjorden. Men inte mer!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama