Häst som behöver banta!

F

Frida 78

Hej!

Har ett gammalt sto på 27 år som verkligen behöver gå ner i vikt! Hon är i bra hälsa för sin ålder, men tiden räcker inte till för att hon ska få den motion hon behöver.. Brukar gå med henne en halvtimme om dagen. I matväg får hon ca.3 dl betfor om dagen utblandat med 1 dl linför (hon har haft kolik, varav linfröna) och hösilage, det är allt..Ändå går hon inte ner så mycket som ett gram! Hur mkt ska en häst som är 142 cm i mankhöjd väga egentligen??? Någon som har några bra tips att ge mig, jag är tacksam för allt!

Med vänliga hälsningar Frida

Sv: Häst som behöver banta!

En så gammal häst som inget arbete utför skulle jag enbart ge grovfoder. Dvs hö eller hösilage.
Inget kraftfoder. Det har jag på min ponny, som visserligen är 11 år, i normalarbete, men är i normalhull och fint musklad.

Ang, din hästs vikt, vad väger den nu? Hur vet du att den är överviktig, och iinte bara bukig. Äldre hästar har en tendens att bli bukiga, gärna i komb. med lite hängrygg då muskulaturen faller ur.

Senast ändrad av en moderator:

Hej o tack för svaret!

Min häst väger ca. 400 kg, kanske lite mindre.. Veterinären tyckte definitivt att jag skulle banta henne och tyckte då att jag skulle ge henne betfor o hösilage..

vad hon ska väga är ju lite svårt att säga, vad är det för ras och typ på häst ? har själv en liten shettis dam på 35:love: . hon är oxå vid "gott hull" och jag vill inte att hon går ner, min erfarenhet av gammla hästar är att tappar de för mkt. hull är det svårt att få tillbaks......

hillevie skrev:
vad hon ska väga är ju lite svårt att säga, vad är det för ras och typ på häst ? har själv en liten shettis dam på 35:love: . hon är oxå vid "gott hull" och jag vill inte att hon går ner, min erfarenhet av gammla hästar är att tappar de för mkt. hull är det svårt att få tillbaks......

Precis! :bow:

Jag tycker det är bra att en gammal häst är vid gott hull, man ser dom ofta väldigt tunna för de har svårt att tillgodogöra sig maten ordentligt ofta pga dåliga tänder mm.
Hur är värdena i ditt hösilage? Kan det bara så att hästen har proteinbrist o därför är tjock? Skulle nog se över energiintaget i första hand.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst behöver gå ner i vikt. Jag har sen en månad tillbaka haft honom på diet vilket gjort att han gått ner lite i vikt. Nu går dom i...
2
Svar
23
· Visningar
2 487
Senast: kryddelydd
·
Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 753
S
Foder & Strö Jag har en islandshäst som är överviktig. Så jättefarligt är det inte, man kan inte säga att hon är fet. Det är bara buken som är stor...
2
Svar
25
· Visningar
2 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka