Häst som bara backar

G

golden girl

Hej, kan ni ge mig lite råd om vad man ska göra när hästen bara backar.? När jag skänklar på honom eller går på han med spö backar han bara mer.! :devil:

Sv: Häst som bara backar

Jag tycker att du ska ge honom kommandot att backa när han börjar. För då visar du att det är du som bestämmer. Min Nordis valack gör så ibland och då backar jag honom, då brukar han ge sig till slut. Prova!

Vad händer om du inte gör någonting alls? gör han så när du börjar "jobba" som ett försvar när det börjar bli jobbigt?
Jag tor inte att det hjälper att försöka få honom att gå framåt, prova och gör som tidigare inlägg, du kan oxå styra in honom i en vägg el dylikt då finns det ju bara en väg att gå, han blir nog rätt förvånad oxå.
Mvh Emma

när jag säger åt han att backa så vägrar han, han står bara och galopperar på stället då!:banana:

hur länge håller han på? vad händer om du ger lång tygel utan att skänkla?

Jag har en finnhäst som håller på så, nu har hon slutat för att jag har fått kommandot.
Jag gjorde/gör så att jag sätter henne i backen, alltså att hon ska backa ännu mer. Det spelar ingen roll om hon går ner i diket bakandes bara hon backar. Sen skänklar jag fram henne igen eller att hon står stilla, hon får funderar en stund (har märkt att hon behöver det ibland) Ber henne att gå framåt igen har hon tendens att backa så fortsätter jag att backa bakåt. tillslut ger hon sig när hon märker att man inte blir rädd. Hon har tendens till att lätta på framdelen ibland, brukar då "morra" på henne lite.
När jag Köpte henne behövde jag bara sätta mig upp och hon backa men jag höll fast med denna princip och hon vet vad som kommer när hon gör detta så nu blir det mindre och mindre bråk.
jag tror att det gäller att vara lugn och konsekvent och hitta små kryphål att ta till, deras ömma punkt. testa dig fram.

nu babbla jag en massa strunt men hoppas det är till någon hjälp:smirk:

backa hästen tills den tröttnar på att backa och tycker att det är roligare att gå framåt

mitt lilla sto har också perioder när hon bara vill backa. men sen jag flyttade henne har hon faktist inte backat på länge...skönt..

Det jag gör är att backa henne tills jag tröttnar. Oftast vänder jag henne så att hon backar i den riktning jag tänkt rida

Nu ville ju din häst inte backa (min är proffs....fort o lätt...har fina bakdelsmuskler...)så kanske försöka flytta i sidled? Rucka honom så han gör något annat än att backa så han får lite annat tänka på.
Bara vänta ut honom...till slut brukar de tröttna...

men han backar mot diken och backar vi ner där så går vi omkull, och det kanske inte är så kul!?:bump:

golden girl skrev:
men han backar mot diken och backar vi ner där så går vi omkull, och det kanske inte är så kul!?:bump:

Då kanske den slutar backa ? // Pansi - som backat ner i många diken och tllslut ett elstaket

snurra hästen eller vänd den och se om den backar åt det hållet också, fortsätt backa i så fall.

så gjorde min nordis i början när jag red honom. nu när jag tänker efter kommer jag på att han slutat med det, och jag har bara ridit honom i cirka sex veckor..

tror han gjorde så i början för att jag var osäker o då blev han osäker o så kunde jag inte bestämma mig för vilken av alla ovan nämnda taktiker jag skulle använda. i början stannade han när som helst han fick lust och började backa. nu backar han bara om jag försöker tvinga honom gå igenom djup gegga eller liknande som han inte tycker om. nu är vi säkrare på varandra :love:

Jag tycker att när han börjar backa så sätter du in back kommandot funkar inte det så styr hästen i en volt ja lovar det släpper..

Vill veta mer. I vilka situationer backar hästen? Hur reagerar du direkt när problemen börjar (är du lugn, blir arg, upphetsad, ledsen, osv)? Hur länge har det hållit på?

När min ponny gör så så är det bara att ta i tyglarna och backa så tycker han inte det är kul längre..
Men sokm sagt det funkar inte för din häst.. Det jag brukar göra när jag löser hästproblem är att försöka lura hästen runt problemet. (har en föredetta problemhäst och tre som jag föröker få iordning på..)

Är det på en speciell väg/ställe han gör så?
Tips:
Gör upp ledarskapet från marken, han ska gå bakom dig inte jämte! Han ska backa när du går mot han! gör den övningen ofta. Gå förbi det ställe där han brukar backa)

Sedan kan du rida ut han bara en liten bit från stallet och sedan vänd hem, och så tar du en liten bit längre varje gång..det kan handla om meter...

Rid lite konstiga vägar tex gå i vägkanten, gå runt ett träd allt vad fantasin kommer på..

Sedan kan du kanske om du har möjlighet att lägga ut lite saker på vägen tex hänga ett hästtäcke i buske mm för då blir han så fokuserad på det och glömmer backandet..

Tillslut kanske han har glömt bort att han brukade backa...och lyder matte!;)
lycka till!

Testar hästen dig? Min häst backade så där som du beskriver. Vi var nere i diken och även i elstaket, men det fick inte hästen att sluta. Vet inte hur jag gjorde, men efter ett tag lärde jag mig att trycka fram honom, men då började han ställa sig istället, men det är en annan historia... När du uteslutit at han har ont någonstans så förslår jag att du försöker styra dig ur situationen och funkar inte det, bli riktigt riktigt arg! Strunta i att diket är där. Vet hästan att han får som han vill genom att backa fortsätter de gärna med det. Tyvärr... Du måste visa att det han gör är oacceptabelt och att det är du som bestämmer.

Tips från en ridlärare till mig var att om hästen backar å backar... så fortsätt backa den och backa och backa... tills den blir less rentutsagt! för hur långt som helst vill den inte backa och om det är du som backar den när den backar, då får den ju inte heller som den vill! lycka till

Om hästen backar ner i dikena så testa med att styra den snävt åt andra hållet (mot vägen), som på en volt. och fortsätt sen och se om ni kommer framåt.

ps, en teori. vet inte om det funkar?!

Stallflicka skrev:
Tips från en ridlärare till mig var att om hästen backar å backar... så fortsätt backa den och backa och backa... tills den blir less rentutsagt! för hur långt som helst vill den inte backa och om det är du som backar den när den backar, då får den ju inte heller som den vill! lycka till

Det trodde jag med. Tills jag fick en häst som glatt backade flera kilometer i rask takt om så krävdes...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter