Häst som bara backar

Sv: Häst som bara backar

Jag är inne på Madicks linje.
Jag gillar inte att straff backa hästar. vet att det är en frekvent använd metod, men gillar den inte. föder i längden bara mer bakåt tänkande tycker jag, och det är bjudning framåt man vill ha............

golden girl skrev:
Hej, kan ni ge mig lite råd om vad man ska göra när hästen bara backar.? När jag skänklar på honom eller går på han med spö backar han bara mer.! :devil:

Mitt sto håller på sådär, speciellt när det börjar bli jobbigt.
Jag rider med dressyrspö, o när hon backar så släpper jag i tygeln och viftar med spöet bakom henne. När hon tar ett steg fram så berömmer jag henne. Testa att säga FRAM elle rnått liknande samtidigt. O lär henne/honom vad det betyder. När du galopperar tes och när hon/han ska springa på. Säg fram! Hel atiden Fram, när det ÄR fram.

Lycka till

golden girl skrev:
Hej, kan ni ge mig lite råd om vad man ska göra när hästen bara backar.? När jag skänklar på honom eller går på han med spö backar han bara mer.! :devil:

Min häst brukar göra så när han blir "överbelastad", dvs när jag krävt för mycket konditionsmässigt efter längre vila, eller när vi ska lära in något nytt, och han inte förstår. Det är hans sätt att protestera mot att jag forcerar.
Då brukar jag gå tillbaka i utbildningsgrad, och göra nåt enkelt, och berömma mycket.
Sen tar vi nya tag en annan dag. Det brukar funka.
Det lär mig att kräva lagom mycket åt gången.

han backar inte så mkt mer, efter som jag har blivit mer bestämd på han, men han gör väl de ibland. men han går fram om jag morrar åt han :d :banana:

Min syrra hade problem med sin häst att den backade när hon skulle sitta upp. Hon testade massor, tillslut fick hon rådet attbara låta honom backa tills han tröttnade. Hon tog ut honom i paddocken och skulle sitta upp. Då började han backa, hon avbröt uppsittningen och lät honom backa tills han stannade, då försökte hon sitta upp igen och samma sak. Hon höll på ett tag men tillslut kom hon upp och efter det har han slutat backa.

Jag rider ett litet envist sto nu..o hon har oxå börjat me såna fasoner..backar o backar, vill hemåt(häner bara ute) reser sig lite..men jag e övertygad om att det är ett sätt att testa mig, hon vill hem till maten..så nu har jag ett spö med mig, o är noga med att driva henne framåt hela tiden..börjar bli lite tuffare, emn jag var lite rädd i början när hon gjorde så..i o med att jag inte lärt känna henne än..

gjorde samma idag..men inte lika envist.så det ger nog med sig..jag sitter inte o rappar henne, absolut inte..men räcker att hon vet att jag har spöet..o mest av allt..att ajg e envisare än henne..

har du provat att ändra sitsen nåt när han backar ?
luta dig mer bakåt, markera mer?? bara spånar lite
verkar jobbigt att morra åt hästen var gång den backar..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur