Häst som bajsar otroligt mycket!

Tjockisina

Trådstartare
Min medryttar häst har ofta en krånglig mage, ibland är den bra men oftast ganska lös och han kan under ca 2 timmar bajsa upp mot 10 ggr vilket jag tycker är sjukt mycket. Ibland är han även uppsvullen o jag får känslan av att han är irriterad i magen o han känns som sagt uppsvullen när man rider han.

Bajset är ofta väldigt grönt o rykande o lite söligt ibland.

Han äter hö idag (åt hösilage innan men bytte då vi trodde det va boven) men han verkar inte bli helt bra endå även om de är lite bättre, sen får han typ bara lite betfor, musli o havre tror jag..( är inte jag som gör iordning maten)

Vad kan man ge som kan förbättra magen?? Filmjölk och linfrön sa en kompis idag, finns de nått annat?

Sen undrar jag hur ofta en häst normalt bajsar? Känns iallefall helt fel när en häst ska stanna o bajsa en 6 ggr under ett ridpass på under en timme:)

Sv: Häst som bajsar otroligt mycket!

Bajsar han mycket? Vissa hästar bajsar för att de är stressade eller nervösa. Det kan även komma från saker som hänt tidigare. Tex. en pensionerad tävlingshäst som har varit iväg och tävlat massvis i sitt liv.

Annars tycker jag att du borde säga och diskutera detta med hästägaren, gör han så för henne också?

Vi hade ett fullblod här i stallet förut som bajsade väldigt mycket. Även hans bajs var grönt och söligt. Han var svår att hålla i hull och var lättstressad. Det konstaterades senare att han haft magsår. Sen kan hästar börja stressbajsa om dom har ont någon annanstans åxå. Kolla upp när han bajsar löst, och om han gör det hela tiden.

Du kan ge färsk bakjäst för att skydda magen.

Sedan kan ett tips vara att kolla igenom foderrutiner (får han nog stor tillgång på grovfoder, får han flera portioner eller är det för lång tid mellan fodringarna), analysera höet och ta ett hygienprov, kolla om hästen är stressad på något annat sätt (inte trivs med hagkamraterna, otillräcklig utevistelse etc.) Fri tillgång på stråfoder brukar vara positivt för magen.

Hur mkt hö får han, finns möjlighet att skära ner på kraftfodret och istället ge mer grovfoder?

Annars är nog en vetrinärkoll för att kolla ev. magsår att rekommendera.

Han är en skogsmulle typ tror inte han är stressad eller nervös då han stått på samma stallplats sen han va ung i typ 13år.

Han är ganska ofta halvdan i magen enligt mitt tycke, bajset är inte alltid dåligt men absolut bajsar han för ofta!

han är heller inte smal snarare andra hållet så han har inget dåligt hull :)

Han får runt 7kg hö per dag uppdelat på frukost vid 7 lunch vid 13 och kvällsmat vid 20 tiden, läste någon stans att hästar ska äta var 3-4de timme men de låter ju massor.. skulle man ju få utfodra hela tiden:)
3ggr per dag är väl endå det vanligaste?

En tanke för mig till om det kan va så att han äter för fort?? han äter upp snabbast i stallet skulle jag tro o är ett matvrak så kanske kan bero på att han tuggar maten så dåligt o bara sväljert?

Han bajsar nog lika mycket med hästägarn skulle jag tro, e mest jag som rider så svårt säga säkert. Han bajsar ju som mest när man rider men ibland ganska mycket från backen oxå.

hur stor häst talar vi om? räcker 7 kg näringmässigt, får han i sig allt på den lilla givan (personligen tycker jag det känns lite)?
3 ggr per dag är också lite undermåligt, det finns en anledning att man ska fodra regelbundet, hästar har känsliga magar och det krävs en fel för att de ska bli tillfreds tugg och mag-mässigt.

Äter han för fort kanske man kan blanda ut med halm om man inte vill ge mer grovfoder.

det är ju inte din häst, men du kan ju prata med ägaren för konstant dålig mage är ju inte bra, men det går att åtgärda.

hur stor häst talar vi om? räcker 7 kg näringmässigt, får han i sig allt på den lilla givan (personligen tycker jag det känns lite)?
3 ggr per dag är också lite undermåligt, det finns en anledning att man ska fodra regelbundet, hästar har känsliga magar och det krävs en fel för att de ska bli tillfreds tugg och mag-mässigt.

Äter han för fort kanske man kan blanda ut med halm om man inte vill ge mer grovfoder.

det är ju inte din häst, men du kan ju prata med ägaren för konstant dålig mage är ju inte bra, men det går att åtgärda.

Han är inte så stor, runt 155cm hög (viktmässigt har jag inge aning)
Tycker kanske 7 kilo e ganska lite jag med men är inte jag som bestämmer sånt, glömde skriva att han brukar få ett kilo vid ingång på kvällen oxå runt sju tiden. Sen får han ju kraft foder oxå såklart.
Halmet som finns i stallet är dammigt o inge bra äta då han redan har hosta.

Jo självklart berättar jag för ägaren men blir liksom inte mer än så tycker jag tyvärr.. snack men ingen handling tyvärr.

O eftersom det inte är min häst kan jag ju inte kräva så mycket heller tyvärr:grin:

Låter som obalans i tarmfloran. Kan komma av dåligt foder eller foderbyte bland annat. då är det effektivaste att prata med distrikts veterinären som kan ordinera ett tarmrens pulver. ges en dos i ngn vecka och sen brukar det ha rättat till sig igen.

man bör dock självklart se över vad som kan ha orsakat det, men det låter det som ni gjort.

vad är det för ägare som inte bryr sig och lyssnar :mad: stackars dig, jobbigt!!!!!

Hej! Känner igen mig. Ponnyn i stallet bajsar med löst, ibland väldigt löst, ibland är det helt normalt. Hon är smått "uppblåst" buckig och så. Tyvärr orkar inte ägaren bry sig. Ägaren själv utfodrar inte mer än 2 gånger dagen. Pga att jag hatar se djur "lida" så brukar jag i mån av tid iaf minst utfodra en gång till (själv får min häst 3-4 gånger dagen) och då av mitt eget hö. Ska även köpa in halm (även om nu inte stallägaren/ponnyägaren gillar detta) och börja dryga ut med.
Se över förvarningen av höet? köp in annat halm?
Sluta ge betfor (ja faktiskt!) Ponnyn fick det och mineraler innan nu går hon på bara hö och magen är bättre. Betfor sägs ju vara bra för magen, men på hästar med lösmage har jag faktiskt aldrig sett någon förbättrning.

Fodring 3 * per dag och med så pass lite grovfoder låter inte bra.
Har ni inte möjlighet att själv fodra oftare så ordna en em. fodring med hjälp av foderautomat eller timer på ett elband som skär av ett hörn av hagen så att den öppnas.
Hästar har små magar och ska fodras ofta. De "bästa" magarna har jag oftast sett på hästar som har fri tillgång till grovfoder, d.v. s. går och plockar hela tiden.

Kolla så att höet är analyserat så ni vet vad ni stoppar i honom. Då kanske ni kan öka högivan och skippa kraftfodret.

7 h är ju väldigt lång tid mellan lunch och kvällsmat. Får han lite foder och äter snabbt blir det också väldigt långt mellan kvällsmat och morgonmat.

Allt grovfoder ska givetvis vara fräscht och inte dammigt. Försök påverka så att det byts ut.

Han är en skogsmulle typ tror inte han är stressad eller nervös då han stått på samma stallplats sen han va ung i typ 13år.

Han är ganska ofta halvdan i magen enligt mitt tycke, bajset är inte alltid dåligt men absolut bajsar han för ofta!

han är heller inte smal snarare andra hållet så han har inget dåligt hull :)

Han får runt 7kg hö per dag uppdelat på frukost vid 7 lunch vid 13 och kvällsmat vid 20 tiden, läste någon stans att hästar ska äta var 3-4de timme men de låter ju massor.. skulle man ju få utfodra hela tiden:)
3ggr per dag är väl endå det vanligaste?

En tanke för mig till om det kan va så att han äter för fort?? han äter upp snabbast i stallet skulle jag tro o är ett matvrak så kanske kan bero på att han tuggar maten så dåligt o bara sväljert?

Han bajsar nog lika mycket med hästägarn skulle jag tro, e mest jag som rider så svårt säga säkert. Han bajsar ju som mest när man rider men ibland ganska mycket från backen oxå.

Fodring 3 * per dag och med så pass lite grovfoder låter inte bra.
Har ni inte möjlighet att själv fodra oftare så ordna en em. fodring med hjälp av foderautomat eller timer på ett elband som skär av ett hörn av hagen så att den öppnas.
Hästar har små magar och ska fodras ofta. De "bästa" magarna har jag oftast sett på hästar som har fri tillgång till grovfoder, d.v. s. går och plockar hela tiden.

Kolla så att höet är analyserat så ni vet vad ni stoppar i honom. Då kanske ni kan öka högivan och skippa kraftfodret.

7 h är ju väldigt lång tid mellan lunch och kvällsmat. Får han lite foder och äter snabbt blir det också väldigt långt mellan kvällsmat och morgonmat.

Allt grovfoder ska givetvis vara fräscht och inte dammigt. Försök påverka så att det byts ut.

Jo de låter ju som de är för lite mat med för långa intervaller men e som sagt inte min häst o alla hästar i stallet fodras enligt dessa tider och i alla andra stall jag stått har de fodrats på liknande timmar, så har faktist aldrig reflekterat så mycket vid att de är alldeles för lång tid mellan målen :o verkar ju som det inte är nått ovanligt.

Hösilaget ska enligt avtalet va analyserat men som jag förstått det va de längesen de gjordes nu tyvärr, hösilaget e ofta dåligt o ibland mögligt men stallägarna är för snåla för o slänga o säger man ska ta de "bra" ur balen hmm..kanske inte så konstigt att stallet för nuvarande är halv tomt på hästar. Men e oxå därför hästen nu äter hö istället som ägarn själv köper in, problemet e ju att halm o hösilage ingår i stallhyran som inte är direkt billig enligt mitt tycke och avdrag görs inte om man vill ha annat än de som erbjuds.

Halmet är stora rullballar o de är alltid dammigt..usch va hemskt de låter :eek:

Hästen kommer flytta men då han inte är så lätt o flytta har de blitt han får stå kvar tills nå bra lösning kommer upp.

Jag är i stallet oftast på förmiddagarna o kan inte fodra eftermiddag men när jag ibland kommer ut på eftermiddagen brukar jag ge han typ 1 kilo hö , vill inte ge för mycket eftersom jag ska rida efteråt men känns ju ganska meningslöst när jag typ bara har han på eftermiddagen 1 gång i veckan.

Hmm :confused:

Jag kan förstå din frustration när du faktiskt inte kan påverka speciellt mycket. Men kanske kan du skriva ut tråden och ge hästägaren?

Det låter inte på något sätt som optimala förhållanden för hästen men jag antar att man lätt blir hemmablind. Det är dock tydligt att det faktiskt påverkar hästen med stressmage till följd.

Jag blir bara ledsen av att höra om det.:cry:

Grovfoder kan du ge precis hur mkt du vill även om du ska rida!

Du väntar väl inte x antal timmar med att rida när hästen går på bete på sommaren, eller hur : )

det är kraftfoder man inte ska fodra i för stora mängder innan ansträngande arbete. så kör på!

Grovfoder kan du ge precis hur mkt du vill även om du ska rida!

Du väntar väl inte x antal timmar med att rida när hästen går på bete på sommaren, eller hur : )

det är kraftfoder man inte ska fodra i för stora mängder innan ansträngande arbete. så kör på!

Fått lära mig att inte fodra innan ridning men låter ju logiskt som du säger att man väntar ju inte i timmar med o rida efter de gått på bete hmm-- hur e de med att de inte ska äta efter man ridit då?? hört att man inte ska fodra dem efter ridningen heller.. vad som e sant vet i fasen :laugh:

Grovfoder kan de äta dygnet runt, jämt - arbete är ingen som helst faktor som sagt, det är ngt folk isåfall fått HELT om bakfoten.

ang. fodring efter - vad skulle aneldningen till att inte fodra då vara? :confused:

I ditt fall är det ju totalt tvärtom du ska tänka faktiskt. Tänk dig att hästen inte ätit på 6 timmar, det första man gör är att ställa den på gången sadla på och sen utsätta den för ansträngning. Eller likaså efter ridturen: hästen har inte ätit på länge, har jobbat, men ska vänta till massor med timmar senare på mat :(
Har stått i några stall som ditt med de utfodringsrutinerna, hästarna hade inte fått mat sen 07.00 på morgonen, sen det första ungarna gör kl 16 vid insläpp 9 timmar senare är att ställa hästen på stallgången och rida ut. På tom mage - insläppsmaten åts efter alltså YTTERLIGARE timmar senare..... Man blir ju hur ledsen som helst.:(

(tilläggas skall att min häst fick mat i hagen på detta stället : )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 864
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka