Häst som backar och sedan lägger sig *Hjälp*

Sidekick

Trådstartare
Hej på er!

Jag har nu börjat med unghästen som jag ska rida in. Ägaren berättade att dottern har suttit på honom ett par gånger och att det hade gått jättebra, enda tills en gång. Då hade han bara backat och backat och tillslut lagt sig ner.

Min första tanke var sadeltvång.
Nu ska jag inte börja med inridningen på en gång utan det är en hel del som måste göras i hanteringen först, men när jag väl kommer dit, har ni något tips på hur jag kan jobba med det?

Hästen annars är helcool med sadel, det var bara just den gången och sen dess har ingen suttit på honom.

Jag la tråden här eftersom jag vill ha tips från er westernmänniskor.

Sv: Häst som backar och sedan lägger sig *Hjälp*

Är de säkra på att hästen la sig frivilligt då??

När jag fick hem min häst för många år sedan så var hon helt felhanterad och inte alls skolad. Dottern red på ridbanan och de kom inte riktigt överens.
Hästen som inte förstod vad dottern ville försökte lösa situationen genom att backa... Efter en stunds backande så snubblade/vek sig bakbenen på hästen och dotter och häst ramlar ihop i en hög....(inga skador på någon av de inblandade)

Hästen blir först liggande en stund alldeles perplex... och dottern hann komma på benen och gick lungt fram och tog tag i tygeln... Hästen kom efter en stund på benen med en minst sagt frågande min.. - Vad hände?

Enda gången det inträffade.... Det var lite svårt att få henne att backa under ryttare efter det.... Men som sagt... det var en engångsföreteelse som aldrig upprepat sig...

Kan ju vart att hästen blev stressad och förvirrad och i stället för att "freaka ur" så la den sig ner. Jag hade nog tatt det ganska lungt med denna häst och inte pressat den för hårt. Men som sagt tidigare så kan den ju lika gärna ha snubblat.
Går det att backa hästen från backen kan man ju ha någon brevid som hjälper till när man ska backa hästen "från ryggen".

Ja, det är klart att de kan va så.
Det är mycket som denna häst aldrig fått lära sig från marken, som jag måste ta igenom innan jag tänker sätta mig på honom, så han kommer itne ha någon press på sig.

har oxå varit med om att en häst som varit rädd, men det märktes inte så mkt, hon var lite spänd bara, som de flesta i början utav inridningen o sen så var det som om hon bara flyttade o flyttade tungden bakåt som för att sätta sig på rumpan, o drivande skänkel fungerade inte men vi lyckades iaf övertala henne att stå, våran tanke på dte var att hon i princip "tänkte" -nej nu dör jag, ingen idee at springa, lika bra o få det övestökat...
typ, om man kan få sätta ett tanke perspektiv på en häst...:crazy:

btw lycka till:)

Vet du om man fortfarande gav framåtdrivande hjälper när hästen backade?
Gjorde man detta så kan jag tänka mig som andra skrivit att den inte visste/förstod/kände sig stressad och tog till att lägga sig.

Om hästen visar tendens till det igen så kanske man ska hålla tillbaka hjälperna lite grann, låta hästen få fundera, lägga till skänkel igen och fortsätta så tills hästen förstår att den ska gå framåt.

OM det inte är ren envishet från hästens sida, då kanske man får gå på lite men det låter inte som att det var det som hände.

Ja min första tanke är också sadel tvång, dvs något händer då man spänt gjorden för hårt. har också upplevt det....Minlösning på det är att inte dra gjorden knappt alls inne ifall hästen skall vända sig för att gå ut, samt att dra lite gå en sväng dra lite till gå lite sitt upp skritta lite och slutligen dra lite till tills sadelgjorden sitter så hårt som den skall. Jag upplever det som om min häst inte reagerade på sadelgjorden som så, utan bara backade lite och svajade och la sig. Vet inte helt vad som händer men har för mig att jag fått förklarat att det skulle vara någon nerv som kommer i kläm. Detta händer inte varje gång utan har hänt två ggr. De ggr har jag troligen dragit för hårt när sadelgjorden precis träffade på nerven (om det nu är det). Om du får på sadel och gjord och hästen klarar att skritta normalt 10-20 m när man leder, borde det inte vara det som är problemet.

Hoppas du finner problemet och att det löser sig!

Har varit med om hen unghäst som lagt sig en gång.
Det var med en ny ryttare som var liiiite för tung för sitt eget bästa.
Hästen tyckte tydligen det var alldeles för jobbigt, backade några steg och lade sig sonicka ned.
:crazy:

Wranglers sto lade ofta in backen under inridningen oxå har jag för mig????

:rofl: ha ha det kommer jag ihåg! Det med den för tunga ryttaren alltså.... :o:angel:

Ja Lina lade gärna i backen i början. Men det var ren protest från en tuff häst. Nu går hon dock framåt så fiiint så! :love: Tills man slutar rida, då blir det slajd :D

Enda hästen jag suttit på som försökt lägga sig visade sig ha KS när ägaren började undersöka det.

Gick bra under inridning och grundutbildning, men efter 4 månader så började hon med att tänka bakåt och försöka lägga sig.

Röntgen visade sammanväxningar, inget att göra åt.

:rofl: ha ha det kommer jag ihåg! Det med den för tunga ryttaren alltså.... :o:angel:

Ja Lina lade gärna i backen i början. Men det var ren protest från en tuff häst. Nu går hon dock framåt så fiiint så! :love: Tills man slutar rida, då blir det slajd :D

:rofl:mhm det var pinsamt att stå där och försöka sälja häst då kan jag lova....:rofl:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 687
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 951
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar