Häst som äter täcken!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare varda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 970
V

varda

Jag skulle behöva tips på hur jag ska göra med en häst som dödar täcken. Vi har förgäves försökt med haklapp, men då stoppar han istället frambenet över bogknäppet, biter tag i täcket ändå och ramlar nästan omkull.
Iochmed att han är tävlingshäst så måste han ha täcke i vinter. Än så länge går det ju an, men vintern närmar sig med stormsteg, och då har jag ett problem :confused:

Vore hemskt tacksam för tips och hjälp! kanske har du suttit i, eller sitter just nu i samma svåra sits?

Sv: Häst som äter täcken!

Vet en hopphäst som var likadan, trots haklapp låg täcket ihopknäppt och helt o fint i boxen varje dag. Det var bara för ägaren att inse att den inte ville ha täcke o låta den vara utan..

Den här hästen låter dock inte täckena vara hela, han gillar att strimla dem :crazy:

tydligen ar hasten obekvam med tacke pa sig, formodligen for varm och pa sa satt forsoker och kanske lyckas att ta av det.. och undrar bara for att han ar en tavlingshast maste han ha tacke??? later mysko till mig, menar du att hastar som inte ar tavlingshastar inte behover ha tacke da?
jag hade ett sto som alltid tog av sig tacket nar hon blev for varm och var mkt friskare och madde i allmanhet battre nar jag slutade med det har tackandet. och hon var en tavlingshast forresten, fin och harig hela vintern. visst jag klippte henne (traceclipping) men sag till att hon var torr efter ridning.. hade aldrig nagra problem..

kanske du skulle forsoka att inte tacka hasten i vintern och rakna med lite mer "omvardnad" och INTE klippa hasten utan lata den var harig, traceclip ar ju inte skadande och de kan ga utan tacke med det...tror du har en glad hast da...

men då stoppar han istället frambenet över bogknäppet, biter tag i täcket ändå och ramlar nästan omkull.

:confused: antingen är det jag som är väldigt korkad och inte fattar hur du menar, annars måste väl ändå täcket vara väldigt knepigt knäppt om hästen kan få upp frambenet över bogknäppet ????

Glömde..... finns för övrigt väldigt smarriga saker att kleta på täcket så att de inte tycker det smakar mumma att stoppa dem i munnen. Hade i alla fall väldigt bra effekt på en dam här hemma som dock inte slaktade sina egna täcken men hade som speciallitet att hugga de andra i rumpan när hon blev sur med följden när de var täckade så tog hon ett ordentligt tag i deras täcken och när den andre hoppade undan så hade hon kvar täcket i munnen med följden att alla hennes "kompisar" hade jättesnygga täcken med lufthål över gumpen.

Vi förstår inte heller riktigt hur han lyckas få över benet, jag tror knappt han vet själv hur han gör hehe!

Vad gäller moholmarabs inlägg, jag menar naturligtvis inte att det bara är tävlingshästar som kan ha täcke på sig.
Jag vet inte om han blir för varm, men han är väldigt "pillig" av sig i övrigt, så jag tror att det är ett tidsfördriv för honom. Man hinner knappt få på täcket innan han trasslar in sig i det.
Det jobbiga är framförallt på meetings om man står uppstallad i tältstallar, jag vill inte gärna ställa in honom i boxen fuktig då det är kallt ute.

Jag säger också munkorg - och täcke så sällan som möjligt. Är han helklippt på vintern? Du kan kanske bara halvklippa honom som en kompromiss?

Vi förstår inte heller riktigt hur han lyckas få över benet, jag tror knappt han vet själv hur han gör hehe!

Vad gäller moholmarabs inlägg, jag menar naturligtvis inte att det bara är tävlingshästar som kan ha täcke på sig.
Jag vet inte om han blir för varm, men han är väldigt "pillig" av sig i övrigt, så jag tror att det är ett tidsfördriv för honom. Man hinner knappt få på täcket innan han trasslar in sig i det.
Det jobbiga är framförallt på meetings om man står uppstallad i tältstallar, jag vill inte gärna ställa in honom i boxen fuktig då det är kallt ute.

Jag maste svara dig pa det har.. I min ungdom (lange sedan) red jag for ponyclub ocg var pa meet hela vintern igenom, hastarna var svettiga etc och vad vi larde oss da, och skulle fortfarande bli utlart tycker jag, att man ser till att hasten ar TORR med hjalp av en hoviska texoch sen ett fleecetacke och sen promenerar man hasten tills den ar torr. Da man tar av fleecetacke, som forresten ar en jattebra torkhandduk, och du har en torr hast.
Detta ar inte en kritik till dig men just kommentar i allmanhet. Har fatt den uppfattningen att de flesta inte vill spendera tiden det tar att torka en hast men istallet slanger pa ett tacke och sa ar det bra sen. En fuktig hast med tacke ar doden, klippt eller oklippt. Nej, ta tiden att torka hasten efter ett ridpass, och du kan ha fleecetacke pa medans du ryktar av den eller promenerar den torr vad tid det nu tar. rakna med 45min eller mer.. Jag ar dock medveten att manga inte har tiden att spendera efter en lektion till sadant men da far man bara andra sin schedule kanske.. Jag har mina hastar hemma och efter ridpass/arbetspass blir det torkade och sen fleecetacke medans de ater och efter en 45 minutes gar jag ut och tar av det da vata fleecetacket, och hast ar torr och fin. Jag har forsokt att ha tacke pa dem men den enda fordelen ar att jag har en ren hast.. vilket kan vara trevligt ocksa lol..
Forsok med avtorkning, hoviskor at jattebra att anvanda, och sen fleece. Da ar din palle garanterat torr..

Jag har, som du säger, tyvärr oftast inte tid att torka honom, eller alla de andra hästarna, annars hade jag mer än gärna tagit mig den tiden, då jag tycker att de efter ett träningspass eller tävling förtjänar all uppmärksamhet i världen.
Vi har oftast en hel del hästar med på tävling, så tyvärr får man dela upp tiden så gott det går. Senare på kvällen får de alltid en riktig ordentlig ryktomgång, men under tävlingens gång är det svårt att hinna med =/

Munkorg är absolut en bra tanke, enda problemet tror jag kommer vara att han ändå kan stoppa in benet och fastna, och det sista jag vill är att han skadar sig. Man kanske får sätta sig och sy något smart själv hehe!

Halvt KL

Hur ska hästen äta om den har munkorg på sig? Förstår övriga tanken kring täcket.

Alla hästar är ju olika ..precis som oss människor.Jag hade till min förra häst hundleksaker o boxen,stora kampringar i nån tygflätad historia som hon busade med. Varför inte testa att köpa nån form av aktivitets boll/grej åt hästen. Då har han nåt annat att pilla med och glömmer kanske bort ofoget med täcket?

Kan ibland räcka med att man hänger in en trädgren eller liknande.Bara fantasin som sätter stopp för det hela *L*

Min häst slet framför allt sönder täcken vid bogen förut. Han tog tag i sitt eget täcke, höll ut ett hörn mot kompisen, och sa "Dragkamp?". Antibitmedel hjälpte inte alls (men alla som pysslade med täcket fick smaken i munnen även om man inte åt på täcket själv). Det som verkade funka på honom var helt enkelt stadiga täcken (Horseware Rambo). Han är inne på sitt andra Rambo regntäcke nu - inte för att det första blev slitet utan för att det så småningom började regna igenom. Sen har lite gjordar lossnat och så, men täcket, det är helt. (Plus att hästen går med mer sansade kompisar numera också.

Antibit kan jag inte använda, då det är 14 dagars karens på det =/
Det är just ett horsewaretäcke han mördade sist, han är duktig lillkillen :D

Tack för tipset om leksaker, vi har faktiskt funderat på det, kanske det hjälper lite!

Jag fick endast tag på Kribhalt som egentligen hindrar tuggning av väggar, då valde jag en smet som läggs på med svamp, den är inte vattenlöslig, men går bort i maskintvätt. Orsaken till smeten var en hagkompis som fullkomligen strimlade ponnyns exemtäcken, vilket inte var bra för min plånbok eller hans hälsa. Problemet slutade direkt, nu är det länge sedan jag behövt lappa ett täcke (förutom de som föll sönder av för mycket solsken)

Jag vet en som hade tabasco på sina täcken för att inte hagkompisarna skulle vilja tugga på det

Som en lösning på det temporrät skulle du ju kunna smörja in täcket med någon illasmakande creme eller liknande. Det jag tror ligger som fel i grund och botten är att hästen får för lite stimulering dvs saker att göra när hästen är i hagen eller i boxen beroende på vart hästen står när den äter upp täcket. Att hästen inte får stimulering är ofta boven till många fula ovanor bla till "täckätning". Hoppas du hittar något användbart i det jag har skrivit :)
MVH// Jenny

Nu så har vi gjort en lekpark inne i boxen, med träd, flaskor, godis, leksaker :)
har även hittat någon äcklig smörja som det inte är karens på, så täcket är helt dränkt i det!
Än så länge har han kunnat ha täcke på sig en liten stund utan att mörda det, så det går framåt :banana: men vågar inte ha på det för länge, tror det är bättre att han får "vänja" sig..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 425
Senast: MattiZ
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 563
Senast: Em3li3
·
Hästvård Har funderingar hur jag ska göra med min svårfödda arabvalack. Han tycks knappt gå upp ngt även fast det känns som att jag trycker i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 879
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka