Häst som är svullen/gallig i ett ben!

G

gilisen

Hejsan!

Jag skulle behöva lite råd angående min häst..
Han har nu varit svullen/gallig till och från i vänster fram. När det var som värst sträckte det sig från knäet och ner över kotan. Då på båda sidor av benet eller så. Värst är det galliga en bit över kotan, jag är inte så duktig på vad alla delar heter i benet. Hoppas ni förstår var det sitter någonstans..

Men iaf, detta har kommit och gått. När det har regnat och varit blött har han varit helt ren i benet, men när det har varit varmt har det varit svullet/galligt..
Tog ut min veterinär som tittade och kände på honom. Gjorde även böjprov på honom, han visade bara en ytterst liten hälta. Han skrev ut Metacam som han nu har ätit sista kuren idag, och vila i 2 veckor i samband med det. Han ska komma på återbesök på onsdag och titta på honom. Är det så att vi inte märker någon förbättring så får jag åka med honom till klinik så det får kollas upp.

Är det någon som har en aning om vad detta kan vara?

Mycket tacksam för lite spekulationer!

Sv: Häst som är svullen/gallig i ett ben!

Är det inte någon som är kunnig om sånt här som har nått att säga om det?? Jag är jätte tacksam för svar!

Hej. Det är svårt att komma med några mirakelord på så lite information. Vad är det du vill veta?

Kan bara svara på vad det var för fel på min häst i somras när han svullnade upp i ett bakben. Mugg

Hej!

Alltså, vad det kan bero på att det är galligt/svullet eller så, det är det jag vill försöka komma fram till. Veterinären ska komma på tisdag eller onsdag på återbesök.. Men vill ha lite mer kött på benen!

Han visar ingen hälta. Och inte heller någon reaktion när jag lyfter benet och trycker runt senorna och så, ingen smärta alls.

Är det nått mer specifikt ni behöver veta så skriv gärna det, så svarar jag på det :)

Ja, alltså.. galligt på vilket sätt? En galla är en vätskefylld svullnad på hästens ben, det är ett symptom och man behöver hitta orsaken. När någon vävnad blivit överansträngd eller inflammerad är kroppens reaktion ofta att bilda bindväv och vätska. Om benet är jämtjockt från knät och ned så är en vanlig orsak lymfangit. Om det är kotsenskidan som är gallig är en vanlig orsak foderomställningar, om det är på alla 4 benen eller dubbelsidigt. Om bara en kotsenskida är drabbad så är en vanlig orsak en överansträngning av någon del av kotsenskidan eller strukturerna innuti. Om det är en bananformig svullnad på benets baksida kan man misstänka en skada i en böjsena. Annars kan man tänka gaffelbandsskada, fraktur på griffelbenet, överben, att hästen strukit sig, hovböld eller egentligen vad som helst beroende på hur det ser ut och var det sitter. Eller vad som helst utom spatt, kanske jag skulle säga, eftersom det är ett framben :D

Han är ju inte jämntjock från knäet och ner.

Kan du förklara lite mer var just kotsenskidan sitter, blir det svullet på bara en sida av benet då, eller på både insida och utsida? Ursäkta att jag inte kan nått om vad delarna heter, men jag har aldrig haft några såna här problem innan :o Jag känner mig som värsta nybörjaren! Det är hemskt det här!

Men är det nått mer specifikt du behöver veta, nått mer jag behöver berätta?

Han är ju inte jämntjock från knäet och ner.

Kan du förklara lite mer var just kotsenskidan sitter, blir det svullet på bara en sida av benet då, eller på både insida och utsida? Ursäkta att jag inte kan nått om vad delarna heter, men jag har aldrig haft några såna här problem innan :o Jag känner mig som värsta nybörjaren! Det är hemskt det här!

Men är det nått mer specifikt du behöver veta, nått mer jag behöver berätta?

Bilder kan underlätta.

Kotsenskidan är en bindvävsstruktur som omger och skyddar böjsenorna och gaffelbandet så att det ska glida lätt när kotan böjs och sträcks. Om gallan är ovanför kotleden på båda sidor om böjsenan kan man kanske gissa att den är inblandad.

EquineFetlock.jpg

leg-anatomy.jpg

Kanske dessa bilder kan hjälpa dig precicera var din hästs galla sitter.

Bilder kan underlätta.

Kotsenskidan är en bindvävsstruktur som omger och skyddar böjsenorna och gaffelbandet så att det ska glida lätt när kotan böjs och sträcks. Om gallan är ovanför kotleden på båda sidor om böjsenan kan man kanske gissa att den är inblandad.

EquineFetlock.jpg

leg-anatomy.jpg

Kanske dessa bilder kan hjälpa dig precicera var din hästs galla sitter.

Tittar jag på den översta bilden så börjar gallan mellan "superficial flexor tendon" och "deep flexor tendon". Då menar jag från strecken som dom delarna är utpekade på bilden eller så. Och sen ner över kotan eller så. Men det är inget svullet i karleden eller nått. Dår tar svullnaden slut!'
Hoppas du förstår av min lite konstiga förklaring...

Jag är jätte tacksam för din hjälp :)

Ja då låter det som en kotsenskida om det är på båda sidor. Dvs det finns något problem som visar sig genom att kotsenskidan fylls i. Det behöver inte vara en skada i själva kotsenskidan även om det förstås kan vara det.

Eftersom din veterinär varit ute och kollat och hästen har en liten hälta och har fått antiinflammatorisk medicin gissar jag att din veterinär tyckte att det är en liten inflammation. Den i sin tur kan bero på en överansträngning eller vrickning eller liknande.

Senor, ligament och senskidor består i grunden av samma material, elastiska trådar av kollagen bindväv. Om du skulle skala bort huden på din häst skulle du upptäcka att det runt kotleden finns massor av olika små och stora bindvävsstrukturer som lager på lager på en lök, och som glider mot varandra med hjälp av synovialvätska (ledvätska) som gör att det inte blir nötning. När hästens framhov landar på marken hjälper de här strukturerna till att dämpa belastningen på lederna genom att töja ut sig lagom mycket - tillräckligt mycket för att bromsa upp men inte så mycket att hästen trampar igenom kotan.

Antag nu att det blir en liten skada som kroppen försöker läka genom att bilda med vätska och ny bindväv. Då kan de olika lagren inte glida lika lätt mot varandra och det kan bli sammanväxningar som gör att det inte blir lika elastiskt. Då fungerar kotsenskidan lite sämre - men det är inte säkert att hästen fungerar sämre. Det beror på omfattningen på skadan.

Det är vanligt med gallor som blir kroniska, kanske pga av en lindrig skada som läkt ut. Om de inte orsakar något problem, smärta eller försämrad funktion kallas det idiopatisk tenosynovit på veterinärspråk. Windpuffs på engelska. Om det finns fiberbildning och försämrad funktion kallas det ofta istället kronisk aseptisk (= icke-infekterad) tenosynovit.

Man kan undersöka via ultraljud eller titthålsoperation och i vissa fall rensar man ur och skrapar bort bindväv. Man kan också behandla med antiinflammatorisk och smärtstillande medicin om det behövs i kombination med vila och kontrollerad motion.

Det finns också en variant som kallas septisk tenosynovit som beror på bakterier. Den är mer allvarlig men det kan vi nog räkna bort eftersom hästen skulle ha värre symptom och din veterinär redan kollat på hästen.

Gud vad du är bra på att förklara saker :) Nu känner jag att jag har lite mer insikt i det hela..

Men om det nu är någon inflammation han har i benet, hur länge är det då bra att låta honom stå och vila? För det är väl nått som behöver "läka ut" eller så? Eller har jag fel?
Nu kommer ju iof veterinären i veckan, men kan va skönt att få lite mer erfarenheter av andra :)

Jag är verkligen jätte tacksam för den här hjälpen som jag har fått :)

Jag kan inte säga något om det. Du får fråga din veterinär.

Okej. Men om man tittar på själv gallan/svullnaden, hur lång tid är det normalt att den finns kvar? Är det nått som bara normalt kan försvinna under dom dagarna som han äter Metacam? Eller tar det sin tid? Förstår om du inte kan svara på detta, men tänkte bara ifall du hade någon liten erfarenhet om detta??

Okej. Men om man tittar på själv gallan/svullnaden, hur lång tid är det normalt att den finns kvar? Är det nått som bara normalt kan försvinna under dom dagarna som han äter Metacam? Eller tar det sin tid? Förstår om du inte kan svara på detta, men tänkte bara ifall du hade någon liten erfarenhet om detta??

Det är ganska vanligt att gallor i kotsenskidan blir kroniska. De kan gå ned när det är kallare ute eller när man rör på hästen. Och ökar när hästen står inne, när det är vamt eller i samband med foderomställningar. En del lindar och håller på. Det kan man ju göra. Men jag har aldrig varit mycket för sånt. Gallan är ju ett symptom, inte grundproblemet.

Jag har varit uppe i stallet precis nu. Och idag är det sämre än vad det var igår. Idag är han istället svullen i båda benen. Så imorn ska jag ringa till min veterinär och säga att jag bokar en kliniktid istället, än att han kommer ut igen. Han kan ju inte göra så mycket iaf, inte när jag själv kan konstatera att det har blivit mycket sämre. Usch, det är verkligen inte kul sånt här :(

Hej igen!

Nu drar jag upp min gamla tråd...

Som jag skrev så skulle jag boka kliniktid till hästen, just för att benen svullnar vid ridning.
Så jag var där och dom kollade igenom honom. Fick longera honom i säkert 25minuter så att han verkligen skulle bli uppvärmad och varm. Så att dom kunde känna hur benen blev när han fick springa igång. (Det var enbart trav när jag longerade, så han verkligen skulle bli varm) Han visade ingen som helst hälta på volten. Dom ville sedan böja igenom honom för att se om han reagerade något på det, det blev någon liten liten reaktion, men efter ett par steg så var det rent igen. Sen så kände dom verkligen igenom hela hästen. Gick igenom benen jätte noga. Men han visade ingen ömhet eller nått sånt.
Utan enligt veterinären så beror detta på överansträngning sen tidigare, har har ju startat en del travlopp. Att han har gått för hårt. Så att han har varit uttänjd till max i senor och ledkapslar, kan det har varit det? Hmm, kommer inte ihåg riktigt benämning eller så.
Så hon frågade iaf vad jag skulle använda hästen till, sa då som promenad häst. Då såg dom ingen som helst anledning till att utreda detta vidare. Utan jag fick åka hem, och skulle rida på som vanligt. (Var på ATG kliniken i Ramkvilla)

Men är det normalt egentligen att dom bara skickar hem en så? När liksom hästen ändå blir tjock i sina framben efter ridning, även varm? Allt detta visade sig ju även på kliniken. Men hon sa att det inte var någon som helst fara. Utan jag skulle köra på.
Jag själv kan väl tycka att det känns konstigt att han blir sån i benen efter ridning, men hon sa att det inte var någon som helst fara.

Det kanske blev lite luddigt det här inlägget..
Men vad säger ni om detta? Jag var ju ändå hos "chefsveterinären" eller vad man nu ska kalla henne...

Jag är mycket tacksam för lite svar på detta!

Men är det normalt egentligen att dom bara skickar hem en så? När liksom hästen ändå blir tjock i sina framben efter ridning, även varm? Allt detta visade sig ju även på kliniken. Men hon sa att det inte var någon som helst fara.

Normalt och normalt. Det som hände var väl att veterinären gjorde bedömningen att hästen inte skulle bli sämre av att promenadridas och att ingen behandling behövdes. Hade din häst varit en grand prix häst och behövt prestera 100% hade svaret blivit ett annat. Och kostnaden också.

Röntgen, ultraljud m fl undersökningar går förstås att göra för att ta reda på mer exakt vad som orsakat svullnaden på hästen. Det är inte säkert att det skulle förändra någonting i veterinärens bedömning. Man kan tro att din häst kanske har haft en inflammation och så har det blivit lite grummel i synovialvätskan som finns i kotsenskidan och som ska göra att alla lager glider lätt mot varandra. Kanske lite bindvävsbildning. Det kan man rensa upp med en titthålsoperation men om hästen redan fungerar tillräckligt bra kan man fundera på vilken nytta det skulle göra.

Jag tycker det är sunt att som ägare ställa sig frågan - hur långt är det värt att gå med just denna häst? Göra en krass kalkyl. Vad kostar alltsammans, ersätter försäkringen det hela och hur mycket är hästen värd ekonomiskt och känslomässigt? Även om man vill sina djurs bästa finns det för de flesta en smärtgräns för vad det får kosta.

Känner du att du vill gå vidare och att det är värt det för dig ska du förstås göra det.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka