Häst som är stel i hals,nacke?

L

Liten_men_tuff

Och även svullen vid ganachen? , Svår åt ena sidan , stel och ojämn?

Vad kan detta vara ? :crazy:
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Jaa :crazy:


Kanske ska tipsa ägarna om Et?!
Jag tyckte han kändes som vanligt sist jag var ute :/ men han är ju lite svår ..
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Jo det kan nog vara en bra idee. Kanske också ska säga till dom att de ska massera honom?
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Joo massage är ju en bra ide , det älskar han :love:
För han har ju inte ont någonstans , utan är mer bara stel och kanske har en låsning i ena sidan den han är stelare i, eller så har hans svåra sida blivit värre nu när han är stel , han går ju inte i form så mkt längre :angel:

Får ta och klämma och känna när jag åker ut nästa gång :)
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Stina har ju inte heller ont någonstans, o hon får ju massage i förbyggande syfte :idea: .

Hoppas att det löser sej!
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Det är nog ingen fara tror jag :)

Tror de skulle testa med att rida med thiedemantygeln , då deras tränare hade föreslagit det , vet inte vad jag riktigt tycker om det :angel: Hennes mamma har frågat mig då hon själv är i mot det, men det är väl bättre kanske än att han går med huvud rätt upp i vädret och kanske blir ännu stelare :crazy:
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

känns ju inte rätt att försöka lösa det med hjälp tygel. Ta en morot o sätt den vid ljumsken el ngt längre fram o se om han klarar att ta den på samma nivå på båda sidorna,(ha koll på så att han inte viker/roterar huvudet annorlunda på ena sidan) om han inte kan ta den, så kan det bero på låsningar i halskotpelaren el en kort muskulatur
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Nu har du fått ett bra tips härovan! :)

Men hennes tränare kanske kan hjälpa henne att få Surre att gå i en bättre form?
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

fast jag tycker att det är lite taskigt mot hästen att försöka få den i en bättre form om den är låst /spänd med hjälp av den.

Väljer man att försöka träna bort problemet så ska det vara på hästens villkor o det kan vara svårt att känna när man anv hjälptygel, o lätt hänt att man över använder den, även om det är en skicklig ryttare
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Det där har han aldrig haft några problem med , i min ägo har jag varit väldigt noga med att massera och strecha.

Tyvärr kan jag heller inte bestämma vad som ska göras eftersom han är såld, visst kan jag komma med förslag, men om deras tränare föreslår att rida med thidemantygel så antar jag att hon vet vad hon pratar om.
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Tandproblem? Bogproblem? Halsproblem?
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Tandproblem kan uteslutat , nyligen kollad av utbildad tandläkare.

Vad kan det vara i hals och bog ? hur kan det komma sig, har inte varit så förut?
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Liten_men_tuff skrev:
Det där har han aldrig haft några problem med , i min ägo har jag varit väldigt noga med att massera och strecha.

Tyvärr kan jag heller inte bestämma vad som ska göras eftersom han är såld, visst kan jag komma med förslag, men om deras tränare föreslår att rida med thidemantygel så antar jag att hon vet vad hon pratar om.

Vem vet vad som kan hända i hagen osv,det kanske är där det har hänt ngt, du kan väl säga som förslag att halsen / hästen borde kanske kollas upp innan tillridning börjar?
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Det kan jag alltid göra :) , Jag var och red på han i torsdags och tyckte inte han var så stel, inte mer än vanligt när han inte gått i form.
Tror hon tyckte han är svår att få på tygeln=stel för dom , rider man han bakifrån så blir han som smör i munnen , Hon kommer väl på det så småning om :smirk:
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Hej!

Räkna inte bort tandproblem bara för att tänderna är kollade. Jag har hör och sett många som har haft foderinpakningar och tandfrakturer trots att hästen var nyligen kollad och raspad. Det är svårt att se långt bak i munnen och lätt att missa. Jag skulle nog kolla en gång till på klinik för en riktigt grundlig undersökning med ev röntgen, för säkerhetens skull.(Men ni kanske har gjort en sån?)

Annars är ju även sadeln en vanlig bov.

Lycka till!
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Har haft ute två st med 1 månads mellan rum och kollat tänderna , inte kan båda ha missat? :crazy:

Det där med sadeln har jag funderat mkt på, han verkar inte gilla någon sadeln. Har haft mängder olika sadlar och har en "utprovad" han går lika med alla. Ok men utan sadel går han :love:
Jag tror jag rider bättre utan sadel på han, men sen så verkar han vara den som inte gillar att ha sadel på sig för att den ligger fel det gör den inte ..
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

har du kollat tänderna på hästen? tänderna påverkar mer än man tror.Kan annars vara inflammation i musklerna eller i halskotorna....;)
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Se ovan , :p Har haft två tandläkare ute,

Men borde han då inte vara öm? för det är han inte ?
 
Sv: Häst som är stel i hals,nacke?

Svullen vid ganaschen? Kan det vara lymfkörtlar?
:crazy: "Arbetsskada" ...att genast försöka ställa diagnos. Tänker på alla dessa förkylningar och infuensor som härjar.. och våra djur klarar sig ju inte heller jämt..
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Keb71
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Stålvilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp