Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Om det inte går att få henne att gå med på ett bad efter tipsen du fått så testa torrschampo!

Var hittar jag det? Funkar det verkligen?

Det är ju dock bara att lösa en del av problemet,
hon kan ju fortfarande inte sprayas med tex sårspray, myggmedel etc.
Och hennes långa, tjocka islandsman skulle verkligen behöva få regelbundna pälsglans-duschar.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Glömde...
använd inget sprutmunstycke i början.

Jag har provat både utan och nypt åt slangen, dvs så det bara rinner en smal 'mjuk' vattenstråle och med duschmunstycke så att det blev som en fin mist. Det enda som hände de gångerna var att gårdsplanen blev rejält vattnad med fina, argt nertrampade hovavtryck..
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Du skulle ju kunna ha en sprayflaska (eller fem :D) i boxen/spiltan så den blir ett vardagligt inslag. Typ - vill hon äta så får hon flytta på sprayflaskan först...:angel:

Jag har haft en sprayflaska hängande inne i hennes box, den hängde liksom på gallrets kant, ner mot vattenhinken o krubban.
Resulterade i att det inte gick å få henne närmare än två meter, utan stackarn stod å tryckte i andra hörnet på boxen med svansen intryckt å spänd som en fiolsträng.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

så gör jag också. tar det lugnt men ger mig inte innan dom accepterar det. massa beröm och godis.

just när det gäller pälsglans så är det mkt få hästar som eg är RÄDDA för det. lite otäckt tycker vissa det är, och sen är folk så dumma att dom slutar försöka spraya. två av mina hästar gick enligt fd ägare ej att spruta på. jag tog bara fram pälsglansen och sprutade iväg, det gick så bra så. dom rullade med ögonen och steppade omkring men sen var det inget mer med det.

backar man i det läget så är det enda hästen kommer i håg att sist jag såg en sprayflaska så var jag rädd! och för varje gång man försöker och ger upp kommer hästen bli mer rädd. på så sätt LÄR man hästen att bli rädd för det...

Fast, för min egen säkerhet så vågar jag inte fortsätta spruta på henne, för hon attackerar - eller hur jag ska säga, tillbaka och är lite oberäknerlig.
Väldigt explosiv :cool:

Jag har ju vant mina andra två vid att bli sprutade på,
så det här är faktiskt nåt helt annat, jag vågar inte ens tänka på vad hon kan ha varit med om som är så otroligt rädd och reagerar med hovattacker o flyga i luften, hon drar in rumpan, spänner ryggen som en fiolsträng och ser livrädd ut, ibland har hon varit så rädd/stressad att hon skakat om man försökt pressa henne i det läget.
(ibörjan trodde ju vi att hon mest dummade sig, och försökte få henne att
ändå acceptera och göra som hon blev tillsagd)

Det är bara så jobbigt, att vi gjort sååå mycket med henne, och alla tips har jag ju i princip redan testat (efter massa googlande och sökande här) och det har fortfarande inte blivit nån förbättring alls.. :(

Ingen som har någon annan åsikt om hur man kan få henne att acceptera det här med vatten, sprayer etc?
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

*kl* var inte mjekig :P
Allt för många är de, ska man spola så SKA man spola.
Jag menar, jag kan slänga upp en gammal skrutten träskiva på min unghäst medans han står lös och borsta.. och sen komma på.. justfan.. där ska de inte vara en träskiva.. där ska sadeln sitta.
Varför klarar han de? För att jag gör de.
Visst första reaktionen kommer vara läskig, men markera då bestämt att de är inte OK! Utan hästen SKA stå stilla.. den får inte ens lyfta benen, alla säger ju att man ska skapa en så säker omgivning som möjligt för hästen.. Jag säger visst de kan man.. men utsätts hästen inte för "faran" kommer de "object" alltid anses som en fara.

Hur du kan börja, något som ja skulle göra första gången är att spola gräset eller gruset runt fötter eller vad hon nu står och på ett bestämt sätt visa att jag kan faktiskt spola här utan att du ska vara rädd.. nästa gång spola henne och gör de till en "vardag" gör de en gång i veckan minst!

Börja med att spola hovarna gå sedan över till benen.. börja inte direkt på kroppen om hästen är rädd för de. Funkar för mig finemang, även med hästar som några månader tidigare varit totalt ohanterade.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Red en kompis hingst förra året, som enligt uppgift skulle vara i princip omöjlig att duscha själv. Jag utrustade mig med repgrimma och mycket tålamod, tog lång tid men i slutet av sommaren stod han i princip lös och duschades på hela kroppen, från att inte ha tålt att slangen låg på marken... Började med att svampa honom (det klarade han bra med vatten från slang). När vi befäst att man står stilla när jag säger det så stod vi ute på gården och svampade med slangen nån meter därifrån, vatten svagt igång. Ökade vattenmängden från slangen eftersom och när det funkade blötte jag svampen från slange, i början lämnade jag hästen några meter bort men så småningom fick han följa med fram och blöta svampen :D När det funkade tog jag slangen i ena handen, med svag stråle och höll den där medan jag svampade hästen. Upptäckte att det smidigaste var att hålla grimskaftet runt min rygg till "ytterhanden" och slangen i "innerhanden" (om jag står på hästens vänstra sida med huvudet mot hästens rumpa höll jag alltså slangen i vänster hand och grimskaftet i höger). Var hela tiden noggrann med att belöna stillastående! ALDRIG hänga i grimskaftet och hålla fast hästen, utan den står på slak lina så länge den står still. Rör den sig följer man efter (i början kan man behöva släppa slangen, det gjorde inget negativt i min träning iaf). Avsluta aldrig förrän hästen står still. När jag kunde blöta svampen med slangen i handen riktade jag slangen mot hästen, men la svampen mellan, så ingen stråle kom mot hästen utan det var fortfarande svampning. "Min" häst var väldigt känslig med benen= när jag började spola med slangen började jag högt på bogen, man får se var det passar den enskilda hästen, men bogen är ett bra neutralt område. Sen är det bara att utveckla spolområdena :)
Hela den här träningen tog ca 3 månader, VARJE gång jag ridit honom (ca 3 gånger i veckan). Var som någon annan skrivit noga med att ha en behaglig temperatur på vattnet. Lycka till :)
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Kan bara säga lite snabbt efter att ha läst andras inlägg, att "min" häst inte under ett enda "träningspass" fick godis (då jag är emot godis) utan hans belöning var helt enkelt att han fick stå ifred. Vilket han ju effektivt lärde sig och i hans fall tror jag att godis snarare gjort situationen värre. Jag är annars mycket för marthas linje, men den här hästen hade det aldrig funkat på utan han hade då slitit sönder allt rundomkring, då han verkligen var rädd för det och hade testat det förr. Låter lite lik trådskaparens häst, om än i mildare variant (han klarar inte heller sprayflaskor, vilket jag inte orkat jobba med, lastningen kämpade vi oxå med förra året). Hans problem är en kombination av översittare/boss och osäkerhet/rädsla, som kräver en fast tydlig hand som inte ger med sig i fel ögonblick, men ger fullständig belöning när det krävs.
Något annat jag tänkte på, om hästen inte ens vill gå nära slangen så lägg den på nåt ställe den måste gå förbi varje dag. Till/från hagen tex, börja med att ha den en bit bort, sen närmare och närmare och till sist gå över den. Först utan vatten på och sen med vatten.
Medan du tränar på allt det här är nog grundläggande ledarskapsövningar och förtroendeövningar väldigt nyttigt. Lek med presseningar, flytta din häst lite hur som helst, hitta på allt möjligt farligt att umgås med, det ger henne bättre självförtroende att klara den lilla mesiga vattenslangen...
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Nu har jag inte läst igenom hela tråden så noggrant, men men...


När det gäller sprayflaskor skulle jag prova att-försiktigt-närma-sig-metoden :idea: Börja att spraya på långt avstånd där hon inte är rädd för att sedan gå närmare. När hon börjar reagera på sprayen står du kvar och sprutar tills hon lugnat ner sig. Beröm och fortsätt gå fram, men gå inte vidare förrän hon har lugnat ner sig. Alltså spraya hela tiden och var lugn och avslappnad själv :)

Kan det vara värt att testa?
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Jag löser det hela genom att gå till sjän och bada. Behöver inte gå särskillt långt ut i vattnet förren hon rullar sig och därefter har jag en skinande blöt häst :D

Skämt o sido..min ponnys mamma var spruträdd (vattenslangen, sprayflaskor, vaccinationssprutan, avmaskningssprutan osv) för att hon varit misshandlad en gång i tiden. Löste detta smidigt genom att spraya på borsten istället och det accepterade hon
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Ang flaska kan följande fungera;

Visa henne flaskan och succesivt håll den närmare och närmare henne. Sedan kan du stryka med flaskan över kroppen på henne. När hon är helt ok med det så tryck pytte på sprayhandtaget. Bara så att det kommer en droppe och inget sprut. Nöj dig med det om det fungerar.

Fortsätt sedan dag för dag med samma sak, stryk henne överallt med flaskan (och massa beröm när hon gör rätt förstås!) och tryck så det bara kommer en droppe, sedan någon till droppe.

Tror att det kan vara en idé i alla fall så kanske du kan utöka varefter och kanske till och med kan använda sprayflaksor till slut!

Ang svampning. Kan du hålla en torr svamp mot henne? I så fall kanske du kan dra med den över hela kroppen, och sen ha den minimalt fuktad (inte ens så att hela svampen är det utan bara ett hörn) och så succesivt öka.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

kl

Har en kompis vars häst var livrädd för duschflaskan. Hon började springa omkring i boxen och göra pschh-ljud själv hela tiden. Efter några dagar var hästen så avtrubbad så pschh-andet berörde honom inte ett dugg.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Jag provade att vänja ett halvblodssto, som hoppade högt när man tog fram srayflaskan, vid att bli sprutad på med flaska.
Jag satsade på att vänja henne långsamt, istället för att "tvinga" henne att acceptera sin rädsla på en gång, ungefär som beskrivits i tidigare inlägg.
Jag tog på grimma och grimskaft och hade henne i hagen.
Jag började smeka henne över hela kroppen, framförallt på ställen där hon reagerade på att bli berörd.
Min tanke var att försöka hålla ner stress och flyktbeteendet så mycket som möjligt.
När hon stod lungt och avslappnat tog jag fram sprayflaskan och visade henne på avstånd.
Jag fortsatte smeka henne när hon stod kvar lungt.
När flaskan kom så nära att hon ville gå undan fick hon göra det, men flaskan följde efter på samma avstånd som det hon reagerat på. Efter att hon gått några varv runt mig lugnade hon sig igen och det blev mera smekningar.
Efter en stund hade jag kommit så nära att jag kunde smeka henne med flaskan istället för handen, och hon vågade undersöka och lukta på flaskan.
Jag smekte henne över hela kroppen med flaskan, och emellanåt klämde jag iväg en lite dutt. Hon verkade mest reagera på att få något på sig, istället för själva ljudet. Jag sprutade i luften ett par gånger, men det gav ingen reaktion alls.
När hon lugnat sig, och bara reagerade ytterst lite på "duttarna" avslutade vi.

Efter två sådana "sessioner" gick det ganska bra att spruta henne. Hon reagerade inte mer än att det gick att hantera, och fortsätta vänja henne vid våra vanliga duschar med flugspray m.m.

Jag inbillar mig att om din häst har varit rädd länge, och till och med attackerat, kommer det säkert att kräva mycket mer arbete än det jag la ner, att vänja henne.
Men om det går att vänja människor med fobier, genom en stegrande exponering, borde det gå med hästar också. Jag tror dock att man ska försöka hålla en så lugn och avslappnad atmosfär som möjligt, och tillåta hästen att flytta sig om det blir för läskigt. Det viktiga är att det som skrämmer följer med så att hon inte kommer undan utan måste vänja sig. Det innebär ju såklart att man inte får "skrämma" henne så mycket att hon vill skena eller så, utan helst ska hon lungt stå kvar medans det som skrämmer sakta närmar sig.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

:D Tack.....synd att du inte stod hos mig och i mitt osentimentala stall....( jag tar det som en komplimang )

Vad bra att jag fick syn på den här tråden igen!

Häromdagen lyckades (eller orkade, jag har inte riktigt orkat driva igenom det förut pga tramsandet) jag för första gången spola hela min häst! Jag låtsades att jag var Martha! :D En toppenmetod!

Jag satte fast hästen i båda kättingar i spolspiltan, mest som en säkerhet för mig själv. Sen satte jag även ett vanligt grimskaft i den vanliga ringen på grimman. Genom det grimskaftet kände min häst kontakten med mig och jag kände kontakten med henne, där blev det ju inte stumt, som kättingarna. Sen spolade jag hela hästen med ljummet vatten. När hon hoppade undan följde jag med, jag gjorde verkligen allt för att det inte skulle löna sig för henne att hoppa undan. (Skor med stålhätta kan vara bra.)

Hela tiden låtsades jag att var en cool travtränare med tio hästar att ta hand om och därför ingen tid för tjafs och trams. Men jag var naturligtvis känslig och följsam mot hästen, klappade, pratade, höll kontakten på alla sätt jag kunde. Utan att upphöra med spolningen.

Efter det har jag helt enkelt gjort likadant med diverse sprayande - sårspray och flugspray. Hästen får stå på stallgången med två kättingar, ett grimskaft till min hand, och så sprutar jag. När hon tramsar fortsätter jag, när hon står still sprutar jag lite till, sen tar vi klapp- och berömpaus. Upprepa så tills det är klart (och klart kan betyda att man sprayat klart, eller att det känns klart ur en mer pedagogisk synvinkel).

Jag vill verkligen rekommendera alla att låtsas att de är en lugnare person än de egentligen är, som jag låtsas att jag är Martha. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Härligt! :banana:

Då ska jag låtsas vara Martha när jag ska spruta på flugmedel nästa gång! :D
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Jag hade unvikit sprayflaskor i flera år till min pålle som blev hysterisk av ljudet. Förra sommaren bestämde jag mig att "det här är löjligt, stå o dutta flugmedel med en svamp och lukta flugmedel om händerna hela dagarna sen". Jag bevämpnade mig med en hink morotsbitar och en sprayflaska. Band upp hästen o ställde mig lugnt framför honom och pratade o höll i sprayflaskan, sprejade en gång bortfrån honom och gav en morot direkt. Han spände sig vid ljudet men glömde det iom moroten. Upprepade några gånger framför och vid sidan om honom utan att spreja på honom. Direkt efter varje "otäckt ljud" fick han en morot. Såsmåningom slappnade han av o slutade bry sig. Tog väl 20 min. nästa dag gjorde vi likadant, men nu avancerade jag till att spreja ovanför ryggen oxå, när det gick bra, sedan framben, osv. Tot tog det nog 3x20 min innan jag kunde spreja hela hästen utan problem :cool: De första v efter denna "övning" spände han sig vid 1a sprutet (som alltid var i luften för att inte skrämma honom) men sen kunde jag nästan tom spreja på öronen...
Ska tilläggas att han är skyldig till att en flisa rök ur väggen på Hbgs djursjukhus vid ett tillfälle för att vet kom med en sårspray... tur hon inte var ivägen...:eek:
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Vi kanske borde pm:a Martha så att hon får se att hon har givit upphov till en ny metod inom hästhanteringen?

Lycka till!

Haha :rofl: MH= MarthualHorsemanship...Jag bugar Jag bugar :bow::bow:

Kul att det funkar för dig, lite rollspel kan alltid vara bra att ha tillhands :D
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Ang duscha med slang...börja med hovarna och gå uppåt vartefter hästen e redo för det.
Tvätta fötterna på henne varje dag, kanske varje gång du tar in henne. Före och efter ridtur -nöt in det.
När hon e lugn med hovarna -alltså när hon inte bryr sig alls- rör dig uppåt till benen osv. Oxå varje dag, varje gång ni umgås.
Tänk på att kolla in hennes reaktion hela tiden, sluta med rörelsen innan hon reagerar! En snabb mjuk rörelse över delen du ska spola bara. Och sen ner till delarna hon tycker e ok igen. Gör så hela tiden så kommer hon säkert att ge sig.
Det viktiga är att du inte ger dig och att du har en attityd till det hela typ att "ups kom det vatten däär..va tokigt!"

Vad gäller sprayflaskan så var en av mina unghästar likadan. Men jag bara höll honom i grimskaftet i stallgången och sprayade. Han steppade omkring och det fick han göra så länge han inte vände håll eller gick på mig. Sen slutade han.
Han märkte att jag inte skulle att sluta. Om det så skulle ta hela natten.
Vid de första tillfällena nöjde jag mig visserligen med mindre ytor som blev sprayade men det jag hade bestämt skulle genomföras.

Han hade samma problem med att lyfta en av sina hovar och att bli tempad -endast envishet och målmedvetenhet gav resultat, och att naturligtvis inte pressa honom till galenskap.
Behöver jag säga "massor av beröm" när det funkat som du vill?;)

Sen kan din häst ju alltid ha en mindre gillande åsikt till att bli tvättad och sprayad, det får man respektera. Men du ska kunna göra det när det behövs, där måste hon respektera dig.

Lycka till!
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Vad bra att jag fick syn på den här tråden igen!

Hela tiden låtsades jag att var en cool travtränare med tio hästar att ta hand om och därför ingen tid för tjafs och trams. Men jag var naturligtvis känslig och följsam mot hästen, klappade, pratade, höll kontakten på alla sätt jag kunde. Utan att upphöra med spolningen.

Jag vill verkligen rekommendera alla att låtsas att de är en lugnare person än de egentligen är, som jag låtsas att jag är Martha. :D


Skitbra metod!
Hästen reagerar ju på när vi är för försiktiga och när vi tramsar, så detta är toppen.
Lugn, envishet, bestämdhet.
Och lägg in lite humor oxå så blir det inte så stelt!:laugh:
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Svarar väl om dusching (med vattenslang när TS fått så många tips om sprayflaska :D

Det är bäst att börja spruta vatten uppifrån ryggen, där är hästar vana att bli blöta, för det regnar ju uppifrån (även om det ser ut att regna vågrätt när det blåser som det gör nu :p)

Jag brukar helt enkelt se till att hästen sitter fast ordentligt när jag börjar spola, kommer den ingenstans får den helt enkelt finna sig i att bli blöt, och inser att den faktiskt överlever!

Vår spolspilta är ganska smal, och har en box på ena sidan, med boxgaller. Medhjälparen brukarträ grimskaftet genom gallret (runt en "pinne" i gallret) och hålla riktigt riktigt kort, så hästens huvud i princip är låst mot väggen.

Jag tycker inte alls det fungerar att ge dem minsta chans att komma undan. Försökte spola en häst utomhus en gång, hon var inte alls med på noterna, så vi var inte i närheten att få henne spolad.
Då ställde vi henne så hon hade en vägg bakom och bredvid sig (dvs vägg på 2 sidor) och sedan en longerlina runt baken och på andra sidan. Så fort hon insett att hon inte kom någonstans stod hon så stilla och snällt. Och vi behövde inte bråka och diskutera med henne heller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ett av mina islandsston som är 10 år är väldigt svårhanterad i vissa moment, och oerhört följsam och lyhörd i andra. Ett av våra...
2
Svar
32
· Visningar
4 336
Senast: CBoggie
·
Träning Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till längre. Min sköthäst är hysteriskt rädd för att bli sprayad:eek:. Kastar sig bakåt och backar ut...
2
Svar
25
· Visningar
4 264
Senast: Grålly
·
G
Träning hejsan hejsan, tar hand om ett 1 årigt arab/halvblodsto för ett förhoppningsvis senare köp. Hon är helt underbar när hon är med mig...
Svar
13
· Visningar
1 664
Senast: gossyrran91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp