Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

LinnK

Trådstartare
Jag har i flera år nu undvikit att duscha/tvätta mitt ena islandssto då hon blir vansinnig o livrädd av vattenslang, hink med vatten och sprayflaskor o dyl.
Nu är hon verkligen i behov av en grundlig tvätt! :angel:

Detta gör ju givetvis även att det är svårt och i princip omöjligt att få på henne flugmedel, sårspray och pälsglans utan att krångla med att hälla på svampar och dra på henne. Hittils har jag fått krångla.

Har ni några tips på hur jag ska träna/vänja henne, och hur jag får henne att inse att världen inte går under för att man blir tvättad eller sprayad på.

Jag har provat mängder med saker och har nu slut på ideér,
har bla sprut'tränat' rakt ut i stallgången och runt henne på några meters håll så hon inte ska tycka det är så märkvärdigt (mina andra två är lätt att spruta på), hostat/pratat/sjungit när jag sprutat så hon inte ska höra det,
gömt flaskan, visat flaskan osv

Hon blir så rädd att hon kastar sig iväg/ifrån mig/flaskan och skakar alternativt blir spänd som en fiolsträng, nyper hårt med svansen osv.

Hon har varit så här så länge jag ägt henne, och det är så frustrerande,
jag vill ju att hon inte ska behöva bli såhär stressad när vi sätter på henne
medel mot flugorna osv

Snälla kom med tips och råd, både ang sprayflaskor och duschning/badning

Tack på förhand :bow:
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Försöka att få det till en rutin o belöna med godis. Om man gör så DAGLIGEN så brukar det ge med sig.
Oftast är det ssshhccc-ljudet som de reagerar på eller har hon Vattuskräck;)
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

börja med att bara spola hovarna, massa beröm. håll henne i en lång lina så du kan hålla kvar henne lugnt om hon börjar dra iväg. håll bara henne lugnt o låt henne springa runt dig o fortsätt bara spola tex i marken. sen så fort hon lugnar sig , beröm jättemkt o låt henne tex beta gräs eller lite hö. sen fortsätt att försöka spola en hov o gör om samma procedur om hon vill iväg. avancera när hon känner sig lugn att få hovarna spolade.. obs. se till att du har MKT tid, några timmar iaf, så du ej känner dig stressad eller irriterad. :) när hon låter hovarna bli spolade avslutar du för dagen, forsätter senare på dan eller imorgon! :)

jag själv håller på att lastträna min häst förfullt, så jag vet vilken koncentration o tålamod det krävs. jag lasttränade henne igår i 3 h, haha! men hon gick iaf på flera gånger helt själv! så tålamod lönar sig! :D lycka till o håll mig gärna uppdaterad!
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Min ponny hade väldigt svårt med sprayflaskor då när jag precis hade köpt henne och jag tränade med vanligt vatten i en sprayflaska i hagen och tränade en hel sommar för att hon skulle acceptera den så man kunde spraya m flugmedel och dylikt och tillslut gick det....man måste ha tålamod och träna varje dag även om hästen reagerar väldigt mycket på sprayflaskan så får man ta lite i taget och träna mycket.....

Nu har det gått 5 år och hon reagerar inte så mycket på att bli sprayad m flugmedel....

Ge inte upp...träna lite åt gången och tillslut så kommer det att lossna
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Om det inte går att få henne att gå med på ett bad efter tipsen du fått så testa torrschampo!
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Glömde...
använd inget sprutmunstycke i början.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Om det inte går att få henne att gå med på ett bad efter tipsen du fått så testa torrschampo!

Finns det för hästar?

Jag har med viss möda kommit dithän att jag kan spola min hästs ben och jag kan svampa av henne på ryggen etc. Ljummet vatten går riktigt bra!

Men spola hela hästen verkar kräva så mycket träning att jag inte riktigt orkar, det känns inte värt besväret. Problemet är att framförallt manen börjar bli rätt skitig. :( Hur funkar det med torrshampo?

Jag finner det inte heller värt besväret att vänja hästen vid det fasansfulla ljudet av sprayflaskor. De flesta produkter som sprayas på kan även appliceras på andra sätt, och det gör jag.

(För övrigt är det inga problem att tex spruta in medicin i munnen eller tvätta ögonen etc.)
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Mina hästar gillar inte annat än varmt vatten- visar det mkt tydligt.

Ta en dag när det är riktigt hett ute, så uppskattar de svalkan- som ett varmvatten faktiskt ger.

min märr springer gärna iväg när jag sprayar den andre, men kommmer sen om jag ber den.Men får den stå lös- under passning o får en morot efteråt- så går det bra. I början får man nog ha grimma på, men inte tjyvhålla.
Om man sprayar när det är riktigt illa med insekter, så kan de oxå lära sig nyttan med det.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Jo, just att testa när hästen är varm och svettig och det är varmt ute har jag tänkt. Hästen är så ung, att vi ännu aldrig har haft just den situationen (dvs sällan jobbat hästen svettig).

Annars tror jag att jag har teorin klar för mig här. :D Det är mest att genomföra så pass tråkiga övningar som jag drar mig för - långsam tillvänjning har ju möjliggjort att jag spolar benen, tex. Jag tänker faktiskt att det inte riktigt är värt besväret att gå vidare med det. Man kan ju svampa dit flugmedlet lika gärna, och slippa jobbet. Samma sak med medel för sår och liknande.

Men manen är ett bekymmer. Kanske är det värt besväret att lära pålle att acceptera att få manen tvättad med slangen. Men det kommer att ta tid.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

De är sååå olika.

Min äldre val. spolade jag som knapp åring o kunde även spola kroppen första gången- varmt väder.

Den andra var 2 o höll på att dö när den skulle spola benen första gångerna. Den gick till slut "in i sig själv" -Jag finns inte:eek: Den fick stå med huvudet mot den äldre val. o fick tröst:grin:
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Unghästar som duschas första gången brukar jag ha en person med mig. Jag gör som så att jag sätter fast den i den ena kättingen, tar sedan medhjälparen som har ett grimskaft som löper i den andra kättingens ring ( rörlighet) sen börjar jag duscha frambenen med en ljummen lätt stråle...samma dag ( tar allt samma dag :angel: ) så duschar jag hela hästen och jag tror inte att det finns nån av mina unga pållar som inte reagerat negativt, men det går över fort ( relativt) och jag duschar sen hästen tills den ärlugn...jag tycker det är bättre att ta allt på en gång, det är ju ändå otäckt och det är bättre att ta allt det otäcka på en o samma gång och att det avslutas med att dom accepterar och faktiskt tycker det är skönt också, än att traggla o traggla o att hästen inte ens vil gå in i duschen...Så gör jag och det har funkat i alla år.

..Jo, när jag duschar kroppen så brukar jag gno med andra handen samtidigt....det brukar dom gilla :D
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Unghästar som duschas första gången brukar jag ha en person med mig. Jag gör som så att jag sätter fast den i den ena kättingen, tar sedan medhjälparen som har ett grimskaft som löper i den andra kättingens ring ( rörlighet) sen börjar jag duscha frambenen med en ljummen lätt stråle...samma dag ( tar allt samma dag :angel: ) så duschar jag hela hästen och jag tror inte att det finns nån av mina unga pållar som inte reagerat negativt, men det går över fort ( relativt) och jag duschar sen hästen tills den ärlugn...jag tycker det är bättre att ta allt på en gång, det är ju ändå otäckt och det är bättre att ta allt det otäcka på en o samma gång och att det avslutas med att dom accepterar och faktiskt tycker det är skönt också, än att traggla o traggla o att hästen inte ens vil gå in i duschen...Så gör jag och det har funkat i alla år.

..Jo, när jag duschar kroppen så brukar jag gno med andra handen samtidigt....det brukar dom gilla :D

Vårt varmvatten tar tyvärr slut under tiden om jag gör sådär. Efter det är hästen inte lite fjantig, utan mycket. Reagera negativt skrämmer mig inte, men jag tycker framstegen är miserabla i just det här fallet. Allt annat har hästen lärt sig att acceptera BETYDLIGT lättare och framförallt snabbare. Det mesta diskuteras en gång, och så är det bra med det.

Men jag gillar ditt tips - dvs, jag gillar nog att det är ditt tips. Jag har stort förtroende för din hästhantering.

Grejen är att min häst, som inte är en rädd typ egentligen utan rätt cool och glad och som dessutom är snäll och enkel att hantera (fast ung), är så himla nervös över de vattenpölar som blir på golvet i spolspiltan. Jag tror att det är för att de är svarta, men jag vet inte säkert.

I spolspiltan är golvbrunnen i mitten, och då blir det ju alltid ett blött fält just där hon bör stå, och det är ett himla trassel att få henne att stå ut med det.

Jag kan nu spola benen, även med kallt vatten om det kniper, men när vattnet drar sig uppåt knäna blir hon hoppig. Rygg, mage, ljumskar ska vi inte tala om.

Ute är hon också skeptisk till vattenpölar, men går numera rakt igenom dem om jag faktiskt vill det. (Om jag tvekar på min egen vilja på den punkten går hon INTE igenom dem, kan jag säga, utan trippar runt som en tonårsbrud i högklackat. :D )

Hon står ofta och vilar ena bakbenet när det är blött ute, för att minimera fasan att bli blöt om de fötter hon inte ens ser. :D

Din metod känns faktiskt som något jag skulle ge mig på, bara varmvattnet räckte. Som det är nu är jag rädd att medhjälparen blir nedmejad när kallvattnet kommer.

Annars skulle jag helst vilja kunna spola hela hästen, det är ju praktiskt.

Och jag är helt övertygad om att om den hästen stod i ett osentimentalt proffsstall, så skulle det här problemet ha varit löst för länge sen. En delorsak är ju att jag inte riktigt riktigt är övertygad om att hon måste lära sig det.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

så gör jag också. tar det lugnt men ger mig inte innan dom accepterar det. massa beröm och godis.

just när det gäller pälsglans så är det mkt få hästar som eg är RÄDDA för det. lite otäckt tycker vissa det är, och sen är folk så dumma att dom slutar försöka spraya. två av mina hästar gick enligt fd ägare ej att spruta på. jag tog bara fram pälsglansen och sprutade iväg, det gick så bra så. dom rullade med ögonen och steppade omkring men sen var det inget mer med det.

backar man i det läget så är det enda hästen kommer i håg att sist jag såg en sprayflaska så var jag rädd! och för varje gång man försöker och ger upp kommer hästen bli mer rädd. på så sätt LÄR man hästen att bli rädd för det...
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

:D Tack.....synd att du inte stod hos mig och i mitt osentimentala stall....( jag tar det som en komplimang )
Visst är man "känslig" men inte på saker man måste få dom att lära sig.
. En delorsak är ju att jag inte riktigt riktigt är övertygad om att hon måste lära sig det.
You got it :D
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Du skulle ju kunna ha en sprayflaska (eller fem :D) i boxen/spiltan så den blir ett vardagligt inslag. Typ - vill hon äta så får hon flytta på sprayflaskan först...:angel:
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

:D Tack.....synd att du inte stod hos mig och i mitt osentimentala stall....( jag tar det som en komplimang )

Det var en komplimang, eller positivt, i alla fall.

Visst är man "känslig" men inte på saker man måste få dom att lära sig.

Det är väl det att jag inte är övertygad om att hästen måste. Tvätta benen, ja, måste den. Men kroppen? Är det nödvändigt? Därför att om det inte är nödvändigt, tycker jag inte att det är värt besväret, jag menar mitt besvär.


Säger du det? :D

Men jag tvekar inte för att det är "synd" om henne, utan mer av lathet från min egen sida.

Sånt som är lite obehagligt men där jag vet att jag måste, tex behandla ögoninflammation på sommaren, då gör jag det bara. Och det får funka, helt enkelt. Och då gör det ju det.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

så gör jag också. tar det lugnt men ger mig inte innan dom accepterar det. massa beröm och godis.

just när det gäller pälsglans så är det mkt få hästar som eg är RÄDDA för det. lite otäckt tycker vissa det är, och sen är folk så dumma att dom slutar försöka spraya. två av mina hästar gick enligt fd ägare ej att spruta på. jag tog bara fram pälsglansen och sprutade iväg, det gick så bra så. dom rullade med ögonen och steppade omkring men sen var det inget mer med det.

backar man i det läget så är det enda hästen kommer i håg att sist jag såg en sprayflaska så var jag rädd! och för varje gång man försöker och ger upp kommer hästen bli mer rädd. på så sätt LÄR man hästen att bli rädd för det...


Så jäkla sant :bow:



Min valack är en riktig mes vad gäller hans hud. Varje sommar och varje liten grej med den är såhär :eek: hemskt.

Skulle plocka bort en fästing från ena sidan av halsen förra helgen (årets första...). Upptäckte den och TITTAR på pålles hals och slutar borsta. Tog typ 2 sekunder sen sträckte han upp sig och vände på huvudet: Vad GÖR du?!

När jag sedan försökte vika upp pälsen lite med fingret växlade han mellan att vika sig som en banan runt mig för att undivka kontakt eller försöka snurra runt bort från mig. Med öronen stående rakt ut, hållningen på helspänn, stora nosborrar och myyycket skeptisk blick. Lite mobbing från mig om hans mesighet och en klapp så stod han åtm still (står lös) medan jag gick o hämtade pincetten som låg i fönstret vid mammas plats.

Såklart såg han direkt att jag hämtat ngt och fortsatte sina smitförsök och betedde sig som om jag skulle sätta en avlivningsspruta i honom och det var stört omöjligt att hålla hästen på plats och samtidigt vika undan pälsen och ta fästingen. Mamma fick assistera och garvade gott åt hans beteende :p Dock höll han sig såpass lugn att han inte började med sina knäppryck, som vid klippningen i vintras :crazy:

Det är precis samma beteende om jag ska smörja ett sår med salva eller bara titta på ngt i hans päls, eller för den delen spraya med en flaska.

Sprayandet löste vi med att fylla en stor flaska med vatten, ta på grimma o grimskaft och helt sonika spraya. Han satt typ på gången de första gångerna och reagerade som att man gav honom ett piskrapp varje gång vattnet landade på honom (hans störs inte alls av ljudet utan det är hans päls igen :p) men det blev ju jobbig i längden och piskrappen kom ju aldrig sas.

Jag tror inte ens jag berömde särskilt mkt mer än när jag släppt honom och han stod still igen. Då fick han lite beröm och ett äpple och fick gå ut igen, fortf konfunderad. Jag avdramatiserade det totalt helt enkelt, jag bara sprayade och sen var det inte mer med det.

Av den anledningen får man oxå vara lite noga med vem som sprutar honom och tänka sig för om man gör ngt så han inte lyckas komma undan för då blir han bara mer rädd.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Försöka att få det till en rutin o belöna med godis. Om man gör så DAGLIGEN så brukar det ge med sig.
Oftast är det ssshhccc-ljudet som de reagerar på eller har hon Vattuskräck;)

Ja hon har nog någon form av vattuskräck också, för att göra det hela ytterligare komplicerat. ;)

Hon går stora krokar runt pölar, rinnande vatten osv.

Har i flera år försökt i långa perioder att spruta nära henne, tex utanför boxen
varje dag och belönat med godis när hon varit lugn. Har hittils inte sett ett uns förbättring.

Har även försökt maskera schhcc ljudet genom att ha så tyst flaska som möjligt och tex kraxa eller hosta, sjunga osv när man sprutar (i luften en bra bit ifrån henne, till en början) men hon flyger ändå i luften.
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

börja med att bara spola hovarna, massa beröm. håll henne i en lång lina så du kan hålla kvar henne lugnt om hon börjar dra iväg. håll bara henne lugnt o låt henne springa runt dig o fortsätt bara spola tex i marken. sen så fort hon lugnar sig , beröm jättemkt o låt henne tex beta gräs eller lite hö. sen fortsätt att försöka spola en hov o gör om samma procedur om hon vill iväg. avancera när hon känner sig lugn att få hovarna spolade.. obs. se till att du har MKT tid, några timmar iaf, så du ej känner dig stressad eller irriterad. :) när hon låter hovarna bli spolade avslutar du för dagen, forsätter senare på dan eller imorgon! :)

jag själv håller på att lastträna min häst förfullt, så jag vet vilken koncentration o tålamod det krävs. jag lasttränade henne igår i 3 h, haha! men hon gick iaf på flera gånger helt själv! så tålamod lönar sig! :D lycka till o håll mig gärna uppdaterad!


Det funkar inte, har försökt det såååå många gånger, med en ännu räddare häst innan (och då har jag ändå låtit det ta hela dagar och absolut inte stressat ens en minut) det har bara resulterat i att till slut har hon slitit sig eller också har hon lyckats skada någon av oss som hanterat henne.

Det är så frustrerande att en så 'liten' islandshäst kan vara så vansinngt stark när hon bara står på bakbenen och fäktar för att en millisekund senare flyga som en raket runt, runt. :cool:

Det funkar inte att låta henne äta, för hon hinner aldrig bli så pass lugn att hon ens försöker äta, utan hon är mer i luften än på marken..
 
Sv: Häst som är rädd för vatten och sprayflaskor, hur träna?

Min ponny hade väldigt svårt med sprayflaskor då när jag precis hade köpt henne och jag tränade med vanligt vatten i en sprayflaska i hagen och tränade en hel sommar för att hon skulle acceptera den så man kunde spraya m flugmedel och dylikt och tillslut gick det....man måste ha tålamod och träna varje dag även om hästen reagerar väldigt mycket på sprayflaskan så får man ta lite i taget och träna mycket.....

Nu har det gått 5 år och hon reagerar inte så mycket på att bli sprayad m flugmedel....

Ge inte upp...träna lite åt gången och tillslut så kommer det att lossna

Alltså, jag har ju gjort detta i ungefär fem års tid, och det har inte blivit ett dugg bättre, oavsett om jag bett andra om hjälp, för att s a s se om det är jag som är problemet, men alla har hittils gått bet.

På vintern har jag tränat med vatten el pälsglans tex, och på sommaren med flugmedel.

Hon blir spänd o flyger i luften när hon hör att jag spruter på någon av de andra hästarna i stallet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ett av mina islandsston som är 10 år är väldigt svårhanterad i vissa moment, och oerhört följsam och lyhörd i andra. Ett av våra...
2
Svar
32
· Visningar
4 336
Senast: CBoggie
·
Träning Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till längre. Min sköthäst är hysteriskt rädd för att bli sprayad:eek:. Kastar sig bakåt och backar ut...
2
Svar
25
· Visningar
4 264
Senast: Grålly
·
G
Träning hejsan hejsan, tar hand om ett 1 årigt arab/halvblodsto för ett förhoppningsvis senare köp. Hon är helt underbar när hon är med mig...
Svar
13
· Visningar
1 664
Senast: gossyrran91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp