Häst som är osäker på sig själv?

K

Krabat

Hej alla glada hästmänniskor!
Jag behöver verkligen hjälp, jag fick två hästar för drygt 5 månader sedan, 2 travare, det är mor och son. mamman är 18 år och jätte lungn och inte rädd för någonting (knappt).

Men hennes son, krabat, han är 12 år men beter sig som 5-6 år ( sent kastrerad ca 7år, tror jag.) och aldrig sett världen förut. Han har varit med på ett hästgymnasium, med rätt duktiga tjejer ( av det jag har sett) men han litar inte på någon annan än sin mamma, rider man ut med honom själv är han som ett nervvrak! han tittar på allt, som om han såg saker som ingen annan kan se, frustar och gnäggar, det ända jag kan göra är att driva på och visa vägen. det går inte att få kontakt med honom. men när man rider ut med mamman är han inte lika rädd, men reagerar hon på te.x en fågel i en buske, då reagerar ju han jätte mycket, för att den han litar på blir rädd, då måste ju det vara jätte farligt enligt honom.

Detta problem har jag aldrig stött på, och nu undrar jag om det finns någon kunnig inom detta område? Tack på förhand ! :)

Min första tråd, fråga gärna något om jag varit otydlig. :)

Sv: Häst som är osäker på sig själv?

Alla hästar är olika individer en del kan behöva lång tid på sej när någonting är nytt.Försöka att få god kontakt med hästen genom att vara lugn själv och klia hästen på halsen och prata lugnt med den.Hästarna känner av mycket mer än vad många tror tex om ryttaren är rädd,spänd,arg.Låt kanske mamman gå först tills den yngre känns tryggare i sej själv.:)

Sv: Häst som är osäker på sig själv?

Alla hästar är olika individer en del kan behöva lång tid på sej när någonting är nytt.Försöka att få god kontakt med hästen genom att vara lugn själv och klia hästen på halsen och prata lugnt med den.Hästarna känner av mycket mer än vad många tror tex om ryttaren är rädd,spänd,arg.Låt kanske mamman gå först tills den yngre känns tryggare i sej själv.:)

Han har ju varit här ett tag nu, och vi lät dom få titta sig om kringett bra tag , ( när vi fick dom var dom väldigt långa hovar, fick inte tag på någon hovslagare, på kort varsel så vi kunde ju inte rida ändå )innan vi började rida på dem. Men enligt den förra ägaren, har dom aldrig ridit ut på honom ensam , det har alltid varit en annan häst med. och att om han har fjantat så har hon alltid gått först. men, vad händer när hans mamma dör? för när hon går ut ur stallet och man ska hämta honom sen, eller tvärtom. är det precis som att han vet att de aldrig mer kommer få träffas när hon går. vi har pratat om att skicka iväg honom till våra bekanta, som har väldigt lugna hästar, tror du det kan fungera ? att dom är ifrån varandra, men det känns så elakt, om han nu känner att han behöver henne, det brister lite i hjärtat att sära på dom, när han blir orolig så fort man tar henne ur hans synfält.. När jag var liten fick vi ett föl som blev mitt, och är så van vid att jag alltid var ledaren och att han alltid lyssnade på mig. men nu vet jag inte hur jag ska göra för att bli hörd av min nya häst. tack för att du svarade :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 381
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 957
Senast: Ajda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar