Häst som är livrädd för vatten och vattenpölar

A

ArabianGirl

Min häst är livrädd för vattenpölar och sjöar. Om vi kommer galopperande på en grusväg och det är en vattenpöl i vägen tvärnitar han.

När det är vatten på ridbanan och vattet är "genomskinligt" så att säga, då går det bra, men så fort det är smutsigt eller djupt, då är det tvärstopp.
Kan det vara för att han inte ser botten som han är rädd?

Vad ska jag göra för att träna bort detta?

Sv: Häst som är livrädd för vatten och vattenpölar

Har läst att hästar inte kan bedöma hur djup pölen i och därför kan dom vara rädda.
Träna först i skritt att skritta över, gärna efter annan häst i början och beröm mkt, små pölar till att börja med.:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 500
Senast: monster1
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka