B
Bettan_G
Sv: häst som är hård i munnen!
Varför just en repgrimma?
Gillade westernsuzies svar..=)
En sak du kan prova som jag själv testat med stor framgång är att jobba med hästen från marken med att göra den mjuk i halsen/huvudet/munnen åt sidorna. Markarbetet glöms alldeles för mycket bort och är minst like viktigt..Om du inte kan kontrollera din häst från marken?..Hur ska du gör det på ryggen?
Använd en repgrimma och placera dig bredvid hästen vid bogen typ och dra hästens huvud i grimskaftet genom att korta det och placera din hand på manken, ger en bra vinkel, och så fort hästen ger efter så grimskaftet slakar släpper du fort..Upprepa på varje sida några gånger till du får gehör. Börja litet och bygg upp det mer och mer. Viktigt att du belönar fort med eftergift när du får vad du vill. Viktigt också att hästen inte flyttar sig när du gör detta..Om hästen tar det som en signal att flytta sin kropp, håll då kvar till han stannar och ger efter. En jättebra och mjukgörande övning. Nu undrar du kanske hur det hjälper dig mot en hård mun..Jo..Enkelt..En häst kan aldrig bli mjuk framåtbakåt om den inte är mjuk i sidled. Om du gör detta några minuter varje gång innan och eventuellt efter du ska/har ridia/ridit och som jag sa uppgraderar det mer och mer kommer du förhoppningsvis känna det i ridningen med. Prova även dessa övningar i ryggning. Hoppas dom kanske funkar för dig..Det finns ju givetvis så mycket mer man kan följa upp med men detta är en del av "sensitsing" som även egentligen ska uppföljas av "desensitising".
Kolla in http://www.downunderhorsemanship.com/ Det jag just beskrev i väldigt litet format är något som Clinton använder sig av. En riktigt duktig kille i min uppfattning. Är inte allas grej kanske men kolla in det. Hoppas det löser sig..
Han tar upp många exempel om hästar som är heta, starka i munnen osv..
Varför just en repgrimma?