Häst som är elak vid hantering

L

linuslina

Jag har precis köpt ett fullblodssto på 9 år. Hon har tidigare stått på en ridskola, där hon inte passade. Hon tryckte in folk i väggarna, sparkade och hugg efter dom. Under provridningen fick hon panik på gången och slog efter mig, jag fick inte kliva upp i sadeln osv.

Väl hemma hos oss är hon hur snäll som helst att kliva upp på, rida på, ta in från hagen osv. sen i gången står hon snällt så vida man inte rör henne.

Problemet är då att när jag borstar henne slår hon mot mig och andra, någon måste alltid hålla upp hennes ena framben när jag borstar bakbenen. Jag behöver tips på hur jag ska kunna få henne att sluta med detta.

tacksam för svar!

Sv: Häst som är elak vid hantering

Ge henne tid. Att ridskolehästar kan visa ett aggresivt beteende beror ofta på stress. När stressen försvinner så brukar även hästen tagga ner även om det ibland kan ta lite tid.

Jag håller med kenneth men jag tar det ytterligare ett steg. Släng ut henne på bete så hon helt kopplar bort hantering med ridning etc. Låt henne bara gå och äta gräs och lugna ner sig. När stressen från ridskolan lagt sig under betet kommer hon att vara en trevlig häst igen utan allt jobb.

Ge henne ett par veckor ute på bete så ska du se att hon är bra sen.

Om det skulle hålla i sig så tycker jag att du ska kolla över dina borstar. Mitt fullblodssto borstar man inte med någon hård borste då hon är alldeles för mesig och känslig för det. Till henne behöver man en mjuk och "snäll" borste.

Jag skriver under på båda ovanstående plus:

När du ska borsta, gör det mjukt och smeksamt, inte "här ska borstas RENT!"
Ha henne gärna lös, alltså i långt grimskaft, och gärna ute när du borstar. Låt henne nosa på borsten, hitta ställen som är mer ok att borsta och avancera sedan gradvis till mindre poppis ställen.
Visa att du ser och respekterar att hon är osäker, borsta och kliv tillbaka INNAN hon hinner reagera negativt, även om du inte ens kommer fram till henne med borsten i början.

Prova att ge henne en liten, lätt avslappningsmassage innan du börjar borsta.
Det du gör är att lägga händerna på halsen först, ge ett jämt tryck (ej hårt, men heller inte helt löst) och dra händerna över hela hästen (gör på båda sidor). Dra händerna långsamt och kom ihåg att du själv ska andas lungt. Sen "masserar" du henne en liten stund tills hon slappnar av.

Tänk också på när du väl borstar hästen, att du borstar lungt och "tryggt". Inte hårt och snabbt.. utan lungt, tänk även här på din egna andning. Andas du lungt och genom magen så "smittar" det av sig på dina rörelser också.

Jag tror som alla andra i tråden, att hästen är lite stressad fortfarande.. plus att komma till ett nytt ställe är också en stress för hästen.

Jag känner igen en del av det du beskriver och mitt sätt är, borsta hästen lös i boxen och umgås samtidigt med henne. Det har funkat för mig och på det sättet lär ni er känna varann.

Om du inte redan gör det kan det vara värt att prova endast borstar av naturmaterial. Mitt fullblod gick inte att borsta med syntetborstar då han var ömhudad som få (fick även skav av kantband i syntet på vojlock).

Vad har du för sorts borstar på henne?

En vanligt förekommande, och lätt ordnad, orsak till att hästar (speciellt ston och fbl) slår är att deras hud är mer än vanligt känslig (speciellt med sommarpäls) och det tar helt enkelt ont/ger obehag med den borste man använder.
Står du i ett stall med andra, fråga om du får låna en "supermjuk" borste från någon. Den ska vara så mjuk och len att du kan stryka den mot ditt ansikte utan obehag.

Är det huden som är problemet så går det förhoppningsvis med denna borste.
Kan du klappa henne med handen när hon står på gången?

Alt är att hon helt enkelt är less människor från ridskolelivet.
Men det kräver en helt annan sorts lösning som är mycket mer tidskrävande, så känslig hud är betydligt bättre problem. ;)

Och efter att ha skummat igenom tråden ser jag också att de andra gett samma råd ang borstar. :)

Skriver under på ovanstående och inflikar följande: Min nuvarnade skrot är visserligen känslig (kittlig) men det är också en humörssak. Är han stressad eller irriterad så hjälper det inte med rätt borstar. Jag gör så att jag bara borstar där det behövs före ridning och efter ridpasset brukar det gå betydligt bättre. Eftersom mycket är humörsbaserat när det gäller honom är det kanonviktigt att jag är konsekvent, gör allt i rätt ordning och på samma sätt...Det är också värt att tänka på om hästen beter sig annorlunda vid borstning i boxen(uppbunden eller inte) mot om den får stå i stallgången etc. Jag ser klar skillnad hos min skrutt. Håller någon på med fodret (mäter upp och förbereder eller fodrar) så blir han också mycket mer stressad.

Kan tänka mig att som gammal ridskolehäst har hon hanterats av många olika personer. Nu när det är bara du är det nog bra att skapa en rutin och att vara konsekvent. Det skapar trygghet.

Förutom alla andra bra råd :bow: så undrar jag bara om hon kan vara "trött" i bakknäna? Om hon gått på ridskola och fått problem med bakknäna och blivit öm där -var borstar man först när man ska borsta nedåt bakbenen? Kanske kopplar ihop det med något sådant..?

Det är ett av de allra vanligaste problemen hästar har -bakknäna- så inte helt osannolikt väl?

(men behöver ju inte ha ont nu för det... bara kommer ihåg att det varit otrevligt. Men det kan ju gå att kolla, kan ju ömma och vara arg därför också)

Mitt fullblod var likadan när jag fick henne.
Gav henne tid, lät ryktningen bli en mysstund mellan oss, inte bara för att göra det.
Använder bara mjuka bortsar på henne, kan känna/borsta och se om det finns ngt ställe där hon tycker det är extra skönt att bli borstad och börja där och gå tillbaka dit när hon blir orolig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 117
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag har en liten söt-sur ponny som är hemsk i hantering, jag har ganska enkelt att kontrollera henne men så fort någon annan kommer in...
2
Svar
20
· Visningar
3 077
Senast: Ronjali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar