Sv: Häst som är besvärlig att leda
Vad jag tolkar så har han inte försökt att gå iväg med dig eller sticka ifrån, är det rätt uppfattat då? Då har han ju snarast frågat om inte du vill leka med honom. Alltså inte en strulig/besvärlig häst med problem, utan en glad ponny som inte känner sin matte så bra bara (och en matte som inte känner sin ponny så bra än).
Med sådana flamsiga hästar så brukar jag ta extra lång tid på mig bara när jag leder dom. Börjar det steppas så stannar jag, står hästen framför så backas han in där jag vill ha honom, sedan 'pustar' vi lite, njuter av utsikten någon sekund (inte pressa tiden för länge, jag vill gå innan dom gör det så jag inte behöver backa dom igen. Väntetiden blir dock längre och längre ju mer man tränat). Sedan går vi lugnt och fint igen. Repetera så ofta det behövs. Ibland går jag små omvägar till stallet, så det inte alltid är rak kurs in sas. Det brukar inte ta så lång tid innan det kommer en djup suck och dom sansar sig (dom lär sig att det inte finns någon vits med att skynda, då går det ännu långsammare istället).
Tror att iNhales förslag är bra med! eftersom det inte är någon direkt korrigering.
Berömmet kommer inte för att dom har backat utan lite efter det, när väntar och hör upp. Ungefär som när man sitter upp, även om man tagit stigbyglarna så ska dom stå still, när jag sagt stilla och dom gör det, då berömmer man. Det ska vara trevligt att lyssna på matte! Man kan berömma medans man är i rörelse med, men av samma orsak, dom lyssnar. Går dom lite efter dig och väntar på vad du säger så kan berömma då med.