Häst som är besvärlig att leda

FarmensElit

Trådstartare
Har en ponny på 5 år som blivit jobbig att leda nu den sista tiden. Jag tror att det kan bero på att det snart är tävlingssäsong och då blir han lite piggare än vanligt. Han buffar och biter på mig och andra som leder han, han springer och flamsar på hela tiden och det är liksom ingen ordning alls på honom. Varje gång han kommer nära mig med huvudet så viftar jag bort honom, och varje gång han gör något annat olämpligt så stannar jag, backar honom och berömmer honom med en liten klapp. Men han fortsätter att fjanta på. Skulle vilja ha lite tips om hur man kan träna bort det är beteendet, visst jag är glad att han är pigg och framåt men om det här fortsätter så kanske det kan bli farligt för det känns som att han tappat respekten.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Har funnit det väldigt effektivt att med hästar som vill gå framför en lägga en volt så fort de går för långt fram eller vill springa. Det ska inte vara en stor volt utan man ska vända så snävt det bara går och sen fortsätta gå framåt direkt. Hästen tar längre tid på sig att vända än vi människor och då hamnar den automatiskt på efterkälken. Är man konsekvent och lägger en volt så fort hästen går där den inte ska gå brukar de fort lära sig att det det inte lönar sig att springa förbi människan för då måste man göra en volt och den lär sig att den ska hålla lite bakom.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

När berömmer du honom? När han backat efter att ha busat? Vad har han gjort för att förtjäna berömmet? Backat, ska han inte ha beröm för.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Brukar göra det efter han backat då jag bett honom om det :P När ska han ha beröm då? :S
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Om du berömmer när han backar tror han att det är det som förväntas av honom, dvs att han ska backa. Berömmet ska komma när han går ordentligt vid ledning utan att konstra.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Okej, ja jag har ju inte tänkt så djup in på det där med beröm utan jag har ju bara berömt då jag tycker att han lyssnat på mig å sådär. Men ska aboslut börja tänka på det lite mer så att det blir rätt :) Tack för era tips, kom gärna med fler!
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Hur kan hästen veta att det snart är tävlingssäsong? Och en femåring lär ju inte ha tävlat så många säsonger?

Håller han på att springa och dra i dej kan du använda ett kedjegrimskaft över nosen eller under hakan. Bufflar eller drar han och går framför dej kan du lätt med små lätta ryck bakåt med grimskaftet backa honom och när han är i position igen fortsätter du gå utan att reagera mer på hans beteende.

Hästar som tränger mej eller ska bitas brukar jag vifta bort med änden på grimskaftet. Svinga grimskaftet mot huvudet en gång för att mota bort det och fortsätt bara gå som vanligt.

Om du varje gång backar honom och korrigerar honom till var han ska gå bredvid räcker det tillsut med att bara påminna när han är på g med att gå iväg eller göra ngt genom att sträcka till grimskaftet. Jag tycker hästen ska kunna gå med slakt grimskaft bredvid.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Han har tävlat två säsonger, men jag gissar på att han beter sig för att han är "på tårna". Han har varit ifrån den tuffa träningen några månader nu så jag antar han har väldigt mycket energi i sig, han är den typen av häst med väldigt mycket spring i benen. Ska pröva detta, tack för ditt tips! :)
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Det låter som om du har ett ledarskapsproblem med din ponny. Markarbete är bra - longering, löslongering och arbete i repgrimma, t.ex.. Kanske kan du hitta en tränare som hjälper dig med detta. Många satsar jättemycket på ridlektioner men vill man ha en bra tävlingsponny är det jätteviktigt att man har ett tydligt ledarskap över sin häst men också förstår vad den försöker säga när den strular.

Många ponnyer blir lite väl pigga av havre så får han det kan du kanske fundera över att ta över honom på havrefritt kraftfoder. Kolla med någon så att hans foderstat blir bra bara.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Jag tycker själv att repgrimma är väldigt bra att ha när man leder besvärliga hästar. Min foderhäst är t.ex. väldigt ignorant mot en vanlig grimma, hon lyssnar mycket bättre när man har repgrimma. Korrigera honom varje gång han gör fel, när han biter eller liknande. Backa honom och ta in honom på snäva volter så han inte har tid att flamsa.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Vad jag tolkar så har han inte försökt att gå iväg med dig eller sticka ifrån, är det rätt uppfattat då? Då har han ju snarast frågat om inte du vill leka med honom. Alltså inte en strulig/besvärlig häst med problem, utan en glad ponny som inte känner sin matte så bra bara (och en matte som inte känner sin ponny så bra än).

Med sådana flamsiga hästar så brukar jag ta extra lång tid på mig bara när jag leder dom. Börjar det steppas så stannar jag, står hästen framför så backas han in där jag vill ha honom, sedan 'pustar' vi lite, njuter av utsikten någon sekund (inte pressa tiden för länge, jag vill gå innan dom gör det så jag inte behöver backa dom igen. Väntetiden blir dock längre och längre ju mer man tränat). Sedan går vi lugnt och fint igen. Repetera så ofta det behövs. Ibland går jag små omvägar till stallet, så det inte alltid är rak kurs in sas. Det brukar inte ta så lång tid innan det kommer en djup suck och dom sansar sig (dom lär sig att det inte finns någon vits med att skynda, då går det ännu långsammare istället).

Tror att iNhales förslag är bra med! eftersom det inte är någon direkt korrigering.

Berömmet kommer inte för att dom har backat utan lite efter det, när väntar och hör upp. Ungefär som när man sitter upp, även om man tagit stigbyglarna så ska dom stå still, när jag sagt stilla och dom gör det, då berömmer man. Det ska vara trevligt att lyssna på matte! Man kan berömma medans man är i rörelse med, men av samma orsak, dom lyssnar. Går dom lite efter dig och väntar på vad du säger så kan berömma då med.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Har en ponny på 5 år som blivit jobbig att leda nu den sista tiden. Jag tror att det kan bero på att det snart är tävlingssäsong och då blir han lite piggare än vanligt. Han buffar och biter på mig och andra som leder han, han springer och flamsar på hela tiden och det är liksom ingen ordning alls på honom. Varje gång han kommer nära mig med huvudet så viftar jag bort honom, och varje gång han gör något annat olämpligt så stannar jag, backar honom och berömmer honom med en liten klapp. Men han fortsätter att fjanta på. Skulle vilja ha lite tips om hur man kan träna bort det är beteendet, visst jag är glad att han är pigg och framåt men om det här fortsätter så kanske det kan bli farligt för det känns som att han tappat respekten.


Som flera sagt, beröm de sekunder han går fint. Det räcker med ett lågt "bra", eller smek på halsen.

Håll inte på och backa - det bara ökar stressen. Springer den förbi så stanna, eller ännu hellre (om du hinner) markera innan. Är det någon hets vid utsläpp i vanliga fall, och har den gått snällt i snöre tidigare?

Gör inte så stor sak av det, börjar den nafsa så säg till lugnt, ha samma rutiner varje dag och tänk på att den speglar ditt beteende. Om du är hetsig och stressar så gör den samma sak. Nej, en häst tappar inte helt plötsligt "respekten" utan någon orsak. Därmot kanske den lyckats smita någon gång och har lärt sig att det kan bli lattjolajbans om man busar lite.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Han har tävlat två säsonger, men jag gissar på att han beter sig för att han är "på tårna". Han har varit ifrån den tuffa träningen några månader nu

Ponnyn tävlades alltså som treåring och har som fyraåring gått i "tuff träning"?
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

E det en travponny? Sätt på ett kedjegrimskaft. Helst över nosen! Jag skulle int rekommendera att lägga volter.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Är det en ponny som flamsar för att utmana dej till bus så kan nog lika gärna ignorering funka lika bra.

Min egna ponnykorsning med spritt i kroppen som flamsar och gärna tar tag med munnen i grimskaftet eller vad som finns tillhands vill LEKA. Det är inget jag uppmuntrar. Alls. Leka får han göra med de andra hästarna, inte med mej.
Att bli arg på honom och börja trassla för mycket med stanna/backa/osv inbjuder bara ännu mer tilll lek, för honom.

Så jag ignorerar honom. Han skall gå brevid mej och han ska skritta, jag håller honom i grimskapftet med lätt kontakt till grimman (har alltid grimskaftet löst i handen annars, aldrig med kontakt jag styr hellre med kroppspråket) detta bara för att påminna honom om att hålla sej på mattan. Med rösten i tonläget "lek kommer inte ens på fråga idag", så håller han sej på mattan också. Men börjar jag röra mej för mycket med kroppen eller med nån arm eller nåt så går han igång. Jag måste hålla kroppspråket nertonat och lugnt och vara tung i kroppen och ffa hålla mej mej på min osynliga stig, dvs det märks på en om man har en plan och en tänkt väg(tex på vägen till hagen)-man blir mer bestämd att följa den då.

De gånger man börjar krångla för mycket med stanna och backning gör bara att det spritter än mer. Till slut går han uppåt alternativt samtidigt åt sidan med framben åt alla kanter, den enda vägen energin har kvar att gå eftersom jag hindrar honom framåt. Då får han hellre vara lite spänd och hög i nacken med kliv under tassrna, kanske ta nåt travsteg eller sidsteg men ändå vara på plats brevid mej hellre än att koka över. Går man bara lugnt vidare på sin linje med bestämda steg utan att vare sej skälla eller tillrättavisa för noga(mer än 'inte idag hörru') så händer inte så mycket mer.

Kompisens häst däremot funkar inte alls så, han får man tillrättavisa och påminna om vem som leder vem. Då går det hur bra som helst.
Gäller att hitta hur just den hästen fungerar.
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Vad jag tolkar så har han inte försökt att gå iväg med dig eller sticka ifrån, är det rätt uppfattat då? Då har han ju snarast frågat om inte du vill leka med honom. Alltså inte en strulig/besvärlig häst med problem, utan en glad ponny som inte känner sin matte så bra bara (och en matte som inte känner sin ponny så bra än).
Jag uppfattar det också som en fråga från hästen, "ska vi leka du och jag"? Jag brukar ju få okända hästar att hämta eller leda och efter alla år så har folk lärt sig att "jaja, dom kommer när dom lekt klart" för jag kan ju inte låta bli att svara på uppmaningen om lite bus från hästen. Jag älskar lekfulla busiga hästar. :bump:
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Om inte jag är helt ute och cyklar så är det en russtravare och om jag inte gissar helt fel hingst med? Jag skulle använda mig av ett kedjegrimskaft om så är fallet, över eller under nosen.

Fel av mig, kollade upp detta, han verkar vara valack nu!
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Han är glad och lite busig, men har aldrig försökt att sticka iväg med mig. Det var mer att han helt plötsligt började trava iväg men insåg väldigt fort att jag var i andra änden av grimskaftet. Och ja det är en russtravare och han är valack, glömde att säga det i första inlägget.
Han har blivit mycket bättre nu. Har puttat bort hans huvud då jag tycker att det är för nära och nu är det längesen jag blev buffad eller biten på. Har gjort en volt så fort han gått före mig eller travat, och han verkar förstå vars han ska vara. Han lyssnar mer på mig och jag har blivit mer bestämd och tydlig. Men det kan fortfarande bli bättre så jag ska pröva något utav era knep! Tack för alla tips!
 
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Jag uppfattar det också som en fråga från hästen, "ska vi leka du och jag"? Jag brukar ju få okända hästar att hämta eller leda och efter alla år så har folk lärt sig att "jaja, dom kommer när dom lekt klart" för jag kan ju inte låta bli att svara på uppmaningen om lite bus från hästen. Jag älskar lekfulla busiga hästar. :bump:
Ponnyn jag har hemma nu får man ibland 'leka in' från hagen : P Han är jättebarnslig och älskar att leka! Så ibland får man spela spelet och leka några minuter, lite snabba vändningar, jag springer före, han springer före, sedan stannar man och frågar om han är nöjd. Antingen så kommer han med sänkt huvud och är redo för att gå in eller så kastar han med huvudet och vill dra en vända till : P (fast han har fått lära sig att med grimskaft/träns på så får han tåla sig från buset.)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som är besvärlig att leda

Du har fått många bra svar i tråden. Jag har också en 5 årig ponny som ibland kan vara lite väl busig. Jag upplever att hon blivit mer busig och okoncentrerad sedan det blev svårare att röra sig ute, pga all snö och is. Jag tycker det hjälper att göra halter på väg till hagen, eller gå en runda på ridbanan och göra lite markövningar, så att hon får aktivera huvudet lite. Då blir iallafall min ponny lugnare och mer koncentrerad på vad det är jag säger :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp