Häst s bara vill vända hem!

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare ny-och-nyfiken
  • Startdatum Startdatum
N

ny-och-nyfiken

Hej!
Hur gör man med en häst som mest vill vända hemmåt?
Givetvis ger jag mig inte och driver frammåt ändå, men man vill ju inte bråka med hästen hur mycket osm helst och att dessutom veta att hästen hela tiden vill hem gör ju inte ridturen så rolig.

Vad jag tror beror det på att det är givet att få mat då vi kommer in och att det säkert är detta osm lockar. Men hur gör jag för att ridturen ska bli så rolig som möjlig? När han väl förståt att deti nte går och bråka är han hur go som helst, men kan efter ett tag börja testa igen...

tips?

Sv: Häst s bara vill vända hem!

Känner igen de där.. rätt jobbigt :)

Jag har haft hästar som endra velat vända eller inte ens lämna gården och på dessa har jag vänt dom mot stallet och ryggat några meter och går det inte så rygga igen lite längre.

Visst, man ska inte rygga en häst som inte har egen framåtbjudning men när en häst inte vill gå från stallet eller vänder så är det ju inte för att den har dålig framåtbjudning utan säkert av någon annan anledning :) Beroende av sin flock? eller bara vrång? En ryggning ger också en mer uppmärksam och lydigare häst om den utförs korrekt.

Prova att rygga hästen med nosen mot stallet/hemvägen, bara ett par steg och fram några steg och vänd åt de håll du vill till.

Du kan också prova med små åttvolter (i skritt) på tex grusvägen när hästen börjar vända, det gör hästen lite vilsen och får den att tänka på nåt helt annat än att vilja gå hem.

Detta tycker jag kan göra en ridtur lite roligare :) träna ryggning är ju bra och givande och att ställa igenom hästen på åttvolter gör den båder mer lösgjord och fokuserad. Det finns mycket man kan göra för att, i ditt fall, få hästen att gå från stallet.. där hästen vill vända kanske det går att göra en stor halvvolt inne i skogen (så att man kommer fram längre fram på vägen)? lägg in en volt i halvvolten?

tack för tipsen! Förlåt om jag låter dum men vad menas med rygga?

haha ja jag googlade på det och se så lätt ord kan vara ibland :P tack för svar!

Försök hålla hästen sysselsatt när du rider. Rid inte bara rakt fram utan gör lite skänkelvikningar, tempo växlingar, halter, rygga osv. Få hästen att lyssna på dej så den blir lydigare, den ska inte ha tid att tänka att den vill hem

Tack!
Idag gick det kanon. Vet inteo m det har med att vi red ut själva eller om jag var mer uppmärksamm på att verkligen hålla honom sysselsatt.
Hur kul som helst och den gammla gubben vissade sig vara hur pigg och glad som helst idag! Gjorde massa halvvolet och volter, halter o.s.v

Tänk så lätt det kan vara...och så gör man det så komplicerat.

Verkligen!
Jag är hur tacksam som helst.

kl

Lånar tråden och spinner vidare på en fråga som jag har angående min herre, han vänder inte direkt hem men han tänker bakåt! Trots att han är väldigt trevlig att rida när han väl tänker framåt! Hur får jag honom motiverad att tänka framåt? Ta med mig ett fiskespö och knyter fast en morot i linan? :D

Haha! moroten lär funka :D Gör han så alla vägar du rider? Annars kan du testa att rida några andra vägar ett tag och sedan kanske galoppera förbi stallet och en bit framöver, sådär lite busigt så kanske han blir glad :) Eller promenera honom till fots ett tag där han lägger handbromsen i.
Om inte detta låter intressant så kan du testa att göra halt-fram igen osv, som jag sa till TS så testa att gå in i skogen en bit från stigen/vägen, gå lite runt träden och i mossan/snön och sedan tillbaks ut på vägen.
Få din häst lite extra motiverad genom att sysselsätta honom och att han får jobba och tänka på dig och vad han ska göra istället för att fundera på om han ska gå hem eller inte :) Återkom och berätta hur det går

Kul att det går bättre för dig :)
Tänkte ändå passa på att dela med mig av mina tips...

• Din inställning måste vara att den SKA gå dit du vill.
    Vända tillbaka finns inte! Var hård mot dom hårda!

• Rid ut ofta, skritta en sväng innan och efter ridpasset så blir det
    ingen stor grej när ni väl ska ut. Se till att ha gott om tid på dig.

• Det är bra om du har sällskap i början, så att du kan rida först
    men ändå ha någon som ser till att ingen olycka händer.
    Sällskapet är inte draghjälp, bara moraliskt stöd, att låta denne rida om
    hjälper bara för stunden... (Men ändå, välj tillfället - är det folk runt i kring
    så kanske det är bäst att låta kompisen gå före trots allt.)

• Om den nu stannar/vänder - se till att få huvudet dit den ska,
    stegrar den och hoppar runt, bara fokusera på vart du är på väg.
    Sen får man driva. Mycket. Ha tålamod, helst bättre än hästen ;)

• Som tidigare skrivits: får du inte huvudet dit du ska eller inget
    annat funkar, backa dit du ska / förbi det läskiga. Inte hemåt.
    Hästen får något annat att tänka på och det brukar gå fint att
    vända runt och rida med huvudet åt rätt håll sen :)

• Beröm hästen massor och prata uppmuntrande när den
    väl gör rätt. Efterhand blir diskussionerna kortare och kortare, allt
    är en fråga om träning.

Min ponny sprang felfritt i debutant fälttävlan till slut, efter all
psyk-träning på grusvägar och runt i skogen litade han (nästan)
på mig och gick...
Men det tog väl ett år, och han testade mig konstant.
Man hittar knepen efter ett tag.

Det var värt allt slit, varenda sekund av det.

Och hörni, för guds skull... stå inte upp och håll i manen, har
man en totto som vänder så sitter man ner och trampar
fram/ner hälen
("-för fälttävlan handlar om att överleva"
som Anna Hassö så snällt förklarade för mig...).

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 087
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: Brynja
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar