Häst/ponny som inte har pass, vad händer?

Presto

Trådstartare
Vi har köpt en helt oregistrerad liten korsningsponny på 21år. Vi håller på att skaffa pass. Men ungefär hälften av alla jag pratat med tycker det är helt värdelöst att ordna pass till en sån gammal häst då han ändå endast ska gå som sällskap. Jag som egentligen inte är så insatt i detta med pass har inga speciellt bra motargument mer än att det är lag. Så nu undrar jag:

Kan man få ett "straff" om man blir påkommen att ha en häst utan pass? Vad isf?

Kan en veterinär vägra behandla en häst utan pass? (alla eller bara vissa grejer?)

På vilka sätt kan man avliva en häst utan pass?

När kan "personer" (vilka?) kräva att få se pass?

Detta var det jag kom på nu, men jag vill gärna att ni skriver fritt om massa bra anledningar till att ha pass! :bump:

Sv: Häst/ponny som inte har pass, vad händer?

Du behöver inte skaffa pass. Du kan veterinärbehandla hästen och du kan avliva hästen utan pass. Det är inte straffbart att ha en passlös häst.

att man kan bli åtalad tycker inte jag låter som ej straffbart...

Vi har en ponny på född 1977. alltså 32 år iår... Vi ska göra hans pass tillsammans med nyförvärvets nu i sommar. Inkl. chippning och allt.

Känns lite säkrare om någon skulle stjäla honom eller han skulle rymma/bli skrämd och komma bort... Då har man stor hjälp när man ska bevisa att man är ägare till hästen. Jag har blivit rekomenderad att skaffa pass till honom från flera ställen. Men hade valt att göra det även om man inte hade behövt...

//Domino_s

Vad straffet kan bli vet jag inte, men det kan säkert handla om böter om man har otur. Finns ju ingen som blivit åtalad för att deras häst saknar pass så det är svårt att uttala sig av den anledningen.

Jag tror inte att en vetrinär skulle vägra behandla en häst som är skadad för att den saknar pass, men kan kanske anmäla till myndigheter att så är fallet.

Jag har också en fråga på samma tema, kommer ju en lag nu att alla hästar ska ha chip. Jag har pass på alla mina men de äldsta saknar chip, det var inte med i ursprungskravet, måste jag chipmärka dem i efterhand nu?

Olika raser kan kräva chipmärkning. Connemararasen kräver t.ex. chipmärkning. Mätning av tävlingsponnyer kräver chip. (Undantaget t.ex. travare med annan märkning.)
Annars har jag inte läst om någon lag om chipmärkning. Min stora häst är inte chipad och jag planerar inte det heller, ponnyerna däremot är chipade.

Samma här, fb är inte chippad, ponnyn blev vid nyår (trots sina 20 bast - passet ska ju till)

Det är ju just det, de har ju ingen annan form av ID-märkning heller. De fick sina pass utfärdade 2002.

Har en shettis på 24 år och han har inget pass, tänker inte skaffa heller.
:grin:

När jag skulle skaffa till mitt ena sto så frågade vet som var ut och idkollade stoet om jag skulle ha valacken kollad också.Nej sa jag, bra sa han då för det är så svårt att id kolla skäckar och äldre hästar... Så veterinären ansåg inte det var "fel". Som det redan skrivits så tror jag absolut inte att en veterinär vägrar behandla en passlös häst.Hur klinikerna är vet jag dock inte.

Vad jag vet så ska alla nyregistreringar inneha chip från och med 1/6 2009..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 213
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 671
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 123
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka