häst pass

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Dandyridge
  • Startdatum Startdatum
D

Dandyridge

Har en liten undran. Jag har en åring som inte går att registrera i STC. Kan jag få ett pass från STC eller måste jag vända mej nån annan stans?

Sv: häst pass

har fått svar från STC. Verkar inte som att jag ens kan få ett pass till henne......

Jag kan ringa till svenskaq avelsföreningen och säga att jag inte vet vem pappan är då kan jag få ett pass. Trots att hon är renrasigt varmblod med bra föräldrar och godkänd pappa.

För att göra det kort. Hennes mamma har ett italienskt pass reggad i england. Pappan är godkänd i sverige men inte i italien.

När stot var på station så hade hon en infektion och medicinerad mot det. Hon seminerades men enligt ultraljud så tog hon sej inte så förra ägaren tänkte vänta då hon fortfarande hade infektion. Det stot var reggad i england och man brydde sej inte om att svensk regga henne eftersom hon inte var dräktig. Hur som häls så la hon på sej och en morgon 11 månader senare så stog det ett föl i boxen. Då var det försent att svensk regga mamman.

För att kunna regga fölungen så måste mamman vara svenskreggad vid födseln.

har pratat med STC och hon får inte ens reggas i 3 stamboken. Så ja jag är helt säker

va konstigt eftersom jag pratade med dem förra veckan på STC... eller om det var 2 veckor sen kanske
Pappan är Victory Party.
Det är lite synd att hon inte går att regga eftersom hon har en bra stam och mamman har sprungit in x antal miljoner så hon har att brås på ( för hoppningsvis)

Kolla Denna HÄST (se länk)

Mamman var på den tiden registrerad i italien.
Stoet fölade hos oss och var fortfarande italienskregistrerad.

Ungen, som då finns under länken, kallas för mockinländare. Får alltså inte starta i vissa lopp. Men nog är han registrerad allt.
Blev ju frysmärkt hos oss.

Så nåt stämmer inte här.
Enda gången jag ser att man inte får regga en rasren unge är om man inte betalt fölavgiften eller inte anmält att ungen finns inom ett år.

Är du helt hundra att avgiften är betald?

AM

Kolla Denna HÄST (se länk)

Mamman var på den tiden registrerad i italien.
Stoet fölade hos oss och var fortfarande italienskregistrerad.

Ungen, som då finns under länken, kallas för mockinländare. Får alltså inte starta i vissa lopp. Men nog är han registrerad allt.
Blev ju frysmärkt hos oss.

Så nåt stämmer inte här.
Enda gången jag ser att man inte får regga en rasren unge är om man inte betalt fölavgiften eller inte anmält att ungen finns inom ett år.

Är du helt hundra att avgiften är betald?

AM

Ja det var detta jag hade för mig, att de kan reggas fast mamman är utländsk, iom att U.S.A.Hornline är det ( också mockinländare, med både utländsk reggade föräldrar).

Är inte pppren inskickade innan hästen är ett år så går den inte att registrera.
Undrar om det inte är det som är haken i detta fall?

Jag var i kontakt med STC innan hon blev ett år och fick samma svar.
allt är betalt och det är anmält att hon är född. Uppfödaren till fölet har varit i kontakt med STC hon oxå.

ja nu är det försent då hon har fyll 1 år men det är knepigt att man kan regga italien reggade stons avkommor men inte engelsk reggade stons avkommor.

För att göra det kort. Hennes mamma har ett italienskt pass reggad i england. Pappan är godkänd i sverige men inte i italien.

Jag får inte ihop det...
Stoet är alltså inte reggat i Italien, utan bara i england?
I såfall förstår jag, england står väl utanför?

Är det hela historien?

Jag vet en häst tillverkad i Grebo (håla utanför Linköping), född någonstans norr om Gbg och oreggad fram till passtvånget kom.

Då blev hon GB-reggad för att hamna i del III i stamboken. Man får väl inte avla på dem då? Vet inte riktigt hur STC löste det för att få dem registrerade så?

Vi får kan försöka regga henne i england men då är det DNA från sto hingst och fölunge. Hon som ägde hästarna innan mej har gjort det många ggr när hon jobbade i italien. Det är ett jäkla jobb och kostar en hel del.

Enligt STC så skulle stot varit svensk reggad vid födseln av fölet. Nu kan jag inte ens regga henne i den III stamboken.

Men det spelar ju ingen roll om du får regga henne i 3:an för hon får ju ändå inte starta i så fall? :confused:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar