häst pass

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Dandyridge
  • Startdatum Startdatum
Sv: häst pass

Så tyckte jag med och jag sa att hon inte ska starta. Jag vill ha ett pass där man kan se hennes stam och att hon ändå är reggad i STC, men det jag kan få nu är ett pass där hela hennes stam är okänd och det får jag genom hästavels förbundet. Där måste jag chippa henne och få en vet att gissa sej till åldern. Jag vet datum när hon är född och jag vet det andra men måste lossas att jag inte vet nåt, typ att jag hittat henne i nåt dike. Det är det som jag blir lite irriterad på just nu.

Du behöver väl inte alls låtsas som att du hittat henne i ett dike. Vet du att hon är född ett visst datum så talar du om det för veterinären, så kan h*n verifiera åldern bara efter de uppgifter du anger.

kl*

Trist, men om du inte ska starta henne eller avla på henne är det väl lika bra att "bara" regga henne som okänd?
Eftersom STC har regler som vi alla ska följa så fattar jag inte varför du är irriterad på dom för att de säger att så är reglerna, vi andra får ju följa deres regler......

ne jag vet men STC vill inte regga henne. Jag kan ju tyvärr inte göra något åt det eftersom deras regler är såna. Jag får helt enkelt nöja mej med ett pass med okänd härstamning.

ja det är väl klart att jag säger när hon är född, men det lät ungefär så på henne som jag pratade med på svenska hästavelsförbundet. Hon var inte så jätte trevlig om jag säger så. Jag förklarade att jag visste när hon var född och att jag hade mamman bara att det var en tjuvbetäckning.

Från början ville jag både starta henne och avla på henne. Starta visste jag fort att jag inte skulle få göra. Men det jag tycker är konstigt och blir lite lätt irriterad på är att Italien reggade stons avkommor får reggas men inte engelsk reggade stons avkommor. HUr det än är så borde ju reglerna vara lika inom EU tycker man

Om jag inte minns fel så tog de bort möjligheten att regga hästar i England för något år sedan, eftersom folk utnyttjade den möjligheten att kunna registrera hästar efter 1 års ålder och som inte följer STC:s regler. Därför är det nog så att det blir problem om stoet är registrerat i England. Men har hon varit i Italien också? Borde hon inte ha blivit reggad där då om hon har ett italienskt pass? Hänger inte med på det. Och var blev hon betäckt? För om pappan är Victory Party, så måste hon väl ha blivit betäckt i Sverige. Är det en tjuvbetäckning?

ne det är ingen tjuvbetäckning.
Hon kommer från ett väldigt stort stall i Italien, hon som ägde hästen innan mej jobbade där. När hon slutade tog hon med sej stor hem. (Helt lagligt) I det stallet i Italien var det många hästar som reggades i england. Vet inte varför för har inte frågat. Eftersom hon är född i Italien får hon ett Italienskt pass.
Det är ingen tjuvbetäckning. När hon åkte från stationen så var hon inte dräktig enl ultraljudet. Hon la på sej men inte överdrivet mycket men förra ägaren började misstänka att det var ett föl där ändå, så en dag stog det ett föl i boxen. Det är anmält till stationen och allt är betalt.
Men eftersom de sa att hon inte var dräktig så reggade hon inte mamman i sverige.

Ah, ok. Tyckte du skrev längre upp att det var en tjuvbetäckning nämligen.

Kruxet är nog att mamman är registrerad i England trots att hon är född i Italien. Men vad säger STC? Vad ger de för motivering alltså?

Annars brukar det ju vara så att om inte mamman är svenskreggad vid födseln, så kan man "importera" henne tillsammans med fölungen innan fölungen är ett år och då blir fölungen mockinländare.

Senast ändrad:

STC sa att jag inte kunde regga fölungen alls i sverige eftersom inte mamman var svenskreggad. Kunde försöka regga fölungen i england. Det kostar ju lite pengar. Så ungen får bli ridhäst från början sen ska jag försöka få ett importtillstång på mamman och regga henne i sverige. Sen kan jag ju alltid ta ett nytt föl och då kan jag ju få den reggad på engång.
Att jag skrev att det var en tjuvbetäckning var bara det jag sa till svenska hästavelsförbundet då de inte reggar renrasiga varmblod annars, och jag måste ju ha ett pass.

Men jag må vara trög, men jag får inte ihop det?

Är det så att stoet inte försökt blivit svensktregistrerad förrens efter nyår?
Så att "fölet" var en åring?

Efter att ha läst STC:s importbestämmelser så tror jag nu att jag vet varför det inte fungerar. Det går inte längre att regga hästar i England och tävla med dem i Sverige (som var rätt vanligt för ett par år sedan vid liknande fall). Är det inte också så att man inte kan regga mamman i Sverige då hon är engelskreggad?! Man får inte importera hästar från England och registrera dem hos STC längre (då England inte har någon organisation för avel). Alltså är det kört med fölungen och skulle även tro att det är knepigt att få mamman svenskreggad.

Hästen ägdes visst av en tjej i Italien och stod där (om jag har fattat det hela rätt). Så då fick den italienskt pass, men är engelskreggad.

Nu känner jag mig väldigt dum, men hur kan italienarna utfärda ett pass, om hästen inte är registrerad i italien?

JAg är ganska övertygad att mamman är nog född i Italien...
Och därefter exporterades till England där hon tyvärr blev "engelsk"
AM

delvis rätt mamman är född i Italien men exporterades aldrig till england. I det italienska stallet så reggade de vissa hästar i england, de skickade dit DNA och gjorde en sån registrering.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar