Häst pass

S

Shettis_tjejen

Vet inte om tråden liger rätt nu ..

Men jag ska köpa min första egna häst nu! Den har inget pass, hur fixar man ett sånt?

Sv: Häst pass

Föst så enligt svensk lag ska alla hästar ha pass. Därför bör man undvika att köpa häst utan pass om det inte är så att anökan är inskickad. Det kan ibland ta lite tid att få själva passet. Så antingen bör hästen du ska köpa vara väldigt billig eller så ska du sätta som krav att säljaren står för passet.
Lite beroende på ras så kan ett pass med allt som behövs kosta från strax över en tusenlapp till ett par tusen.
För att få det billigaste passet för en stor häst så krävs ID-beskrivning av någon som är godkänd ID-kontrollant. Då får man ett så kallat slakt pass från SH. Om jag kommer ihåg rätt så kostar själva passet då 600.- + ID-beskrivningen som kan kosta från ett par hundra till en tusenlapp. Finns inga papper alls på hästen så kan det även behövas ett åldersintyg av en veterinär för ett antal hundralappar till.

Är det en häst med känd härstaming och som har en godkänd hingst som pappa kan det vara all ide att kolla upp med hingstägaren så att alla avgifter till hingsten är betalda. Så att det inte är därför som hästen inte fått något pass. Kan bli ganska dyrt att köpa en sådan häst.

Hästen är väldigt billig

Det är en travare, han är frys märkt. Hur mkt kostar det då?

Glömde säga, dom har fött upp hästen själva och den är 8år. Kört kval lopp men aldrig startad.

Om jag inte kommer ihåg fel så måste det vara en veterinär som gör ID-beskrivningen på den och sedan ska papperna skickas in till STC.
Tror att det är ett av de billigare passen.

Är det en travare är det bara utvalda Id-kontrollanter som får göra avritningen....lista finns på STC´s hemsida...

Hon menar konturdiagram...inte avritning.

Så här står det på STC: s sida ang hästpass till travare.

Vilka handlingar behöver jag för att skaffa ett hästpass?
Kontrollera först att du är registrerad ägare till hästen hos STC genom att använda Sök Sportinfo här på hemsidan. Annars måste du först göra ett ägarskifte. Därefter beställer du en hästpassansökan med konturdiagram. Konturdiagrammet ska fyllas i av STC godkänd ID-kontrollant eller veterinär. Om du anlitar en STC godkänd ID-kontrollant/identifierare så har de handlingen. Om du anlitar en veterinär måste du beställa blanketten från STC. Hästpassansökan och ägarskiftesblankett kan du beställa här på hemsidan under fliken Blanketter eller via STC:s kundtjänst 08-627 21 20. Blanketterna måste vara i original för att vara giltiga.

Hur hittar jag en av STC godkänd ID-kontrollant/identifierare?
Under fliken Info & Regler och ämnesområdet Hästpass hittar du en lista över sådana eller så kontaktar du STC:s kundtjänst 08-627 21 20. Utöver de särskilt utbildade ID-kontrollanterna är alla veterinärer godkända att rita konturdiagram för travhästar.

http://www.travsport.se

Hur mycket kostar ett hästpass?
Ett hästpass kostar 450 kr inklusive moms, 1750 kr inklusive moms vid förtur och 1750 kr inklusive moms vid dubblett.

Vad är viktigt att tänka på när jag skickar in min ansökan om hästpass?
Kontrollera i STC:s register att ägaren till hästen är den rätta. Det gör du lättast genom att här på hemsidan gå in på fliken Sök Sportinfo. Om ägaruppgiften inte stämmer behöver ett ägarskifte göras. Blankett för anmälan om ägarskifte kan du beställa under fliken Blanketter på hemsidan eller via STC:s kundtjänst 08-627 21 20. Kontrollera att hästpassansökan och konturdiagrammet är korrekt och fullständigt ifyllda samt att ansökan om hästpass är undertecknad av den person som är registrerad som ägare i STC:s register. Felaktigt eller ofullständigt ifyllda handlingar återsändes, vilket innebär en förlängd handläggningstid.

Okej, förstår äntligen! Tack så jätte mycket för svaren!:)

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 181
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 130
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka