Häst på tre spår?

nowa

Trådstartare
Någon som har råkat ut för detta, att hästen rör sig på tre spår? Har funderingar på spänningar i rygg, men vet inte om jag är på rätt linje. Någon som kan tipsa vart man annars kan "leta"?

Sv: Häst på tre spår?

Halt? Brukar väl vara ett tydligt tecken vid hälta att hästen drar åt något håll. Veterinärundersökning vore kanske på sin plats.

Min rörde sej så för ett antal år sedan.. Visade sej att han hade en kota som låg snett i nacken och hade låst bogarna... (vi gjorde böjprov och hittade inget)

Mvh Domino_s

Först måste du röntga hästen för att se om det är ngt där, ben och rygg. Däerfter kan en ET eller kiropraktor behandla hästen om inget hittats där. Den kan ex ha snett bäcken.

Att han går på tre spår "märks" inget i ridning (kompenserar säkert) men det som kommer är att han lägger sig i tygeln. Men upptäckte det när han går rakt fram att han tappar baken till höger några steg för att sen styra upp det igen (utan ryttare om man tittar bakifrån) I trav i hagen går han helt till hö med baken men inte under ryttare (men då hänger i handen då) Så nått är vajsing..

Ah! Ska lägga det på minnet..osteopat kommer i veckan för en koll.

Ska lägga till att han inte alltid gått så här utan har kommit senaste månaden, känslan av att "hänga i handen", tänkt att det var jag som är slarvig inte driver tillräcklig jada jada (självanklagelser:() o så såg jag att han går på tre spår vissa sekvenser i skritt och 100% i trav i hagen då..

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka