Jag tycker ju inte den där är bärig.
Ska man gå in på detaljer kring varför jag inte tycker det så är det för att den bla inte förmår trampa in i riktig bärighet iom den för korta halsen. Den slängs också hit och dit i väldigt tvära vändningar där den inte kan balansera upp sig nog att göra det i bärighet. Man ser då den vänder innanför garochan i galopp tex att ytter bak släpper och den lättar ur i det utåt. Precis som i en vanlig skarp sväng. Alltså inte i samling/bärighet. Då hade ytter bak fortsatt kliva in och bära och inte släppt av utåt.
Sen är det ju liksom ridet a la hur man ofta vill ha det i de där länderna.. Lite väl hetsigt för mig. Jag tycker det blir spänning. De tycker det är eldigt.
Spänning gör för mig att hästen inte förmår bli max bärig.
Det är ju inte helt sällan de iberier som är ridna i heländerna är lite väl avbackade av bettet då de kommer hit. Och lite väl hastiga i takten. Den videon tycker jag visar på varför.
Ett halvblod hade däremot varit väldigt svårt att få till att vända så och tex göra de där saxliknande rikningsövergångarna tex i sån spänning. De hade bara älgat iväg.
Men iom rasen kan man ha mer tjo-faderittan utan ren kvalitet.
Och visst är det på sätt och vis imponerande att göra det han gör. Jag hade väl inte klarat det ens på iberier. Förmodligen hade jag tappat garochan i skallen på hästen och ramlat av..
Men jag ser inte bärighet.