Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Va? var det där till mig?I o m att uttrycket att "gå på tygeln" innebär att den jobbar bakifrån så är nog böjer bara på nacken det du syftar på?
På bild kan man även se att bak sätts i ngt före fram.
Min utheving.
Er dette noe du anser som ønskelig? Jeg streber etter en ren og jevn takt i alle gangarter, hvilket innebærer at det diagonale benparet helst skal settes i bakken likt i både trav og galopp. Taktfeil indikerer at hesten ikke er fullstendig over ryggen.
Fast att bakom hand och bakom lod skulle vara samma sak, det har jag aldrig påstått.
Utan det är mer begreppet "på bogarna" som jag undrar om det egentligen finns en bra förklaring till, jag menar att hästen går ju jämt på bogarna, var skulle den annars befinna sig? Jag har verkligen inte fattat begreppet. Även om det inte mig TS menar.
Sen kan jag köpa att oavsett, så är hästen inte framme för skänkeln.
Men jag har fortarande inte sett, eller fattat, hur en häst ser ut som skulle vara i lod, inte bakom hand, utan på tygeln men på bogarna. Det där lät ju lite rörigt. Om man säger, hur ser en häst ut som bara är på bogarna men i övrigt går rätt?
Med hastighetskamera har man konstaterat att en BRA trav där hästen bär mer vikt på bakdelen är 4-taktig. Naturligtvis är det inget man ser i verkligheten. Självklart är den taktmässig.
@Equilina
Jaha. Vad ville du säga med det inlägget?Det är bara att titta på en häst. Vad finns ovan frambenen resp. Bak?
VAR sitter vi?
Om en häst som normalt sett har ca 60 på framdeln- vad händer när vi sitter upp? Dessutom stör hästens egen balans.
Av den anledningen bör vi som ryttare försöka att återge/hjälpa hästen att åter balansera upp sig själv Samt för oss på.
Det är vad tävlingadressyr o :-) TR handlar om.
Så kallad själv bärighet innebär inte att hästen själv ska kompensera för vår undermåliga ridning. Man ska kunna glida runt o inte hjälpa den...
Ett kvitto för mig är att hästen kan röra sig Bättre med mig på. Att vi är ett team
Därför undrar jag om någon av er sitter på bra illustrerande bilder eller kanske film som tydligt visar skillnaden?
Fast att bakom hand och bakom lod skulle vara samma sak, det har jag aldrig påstått.
Utan det är mer begreppet "på bogarna" som jag undrar om det egentligen finns en bra förklaring till, jag menar att hästen går ju jämt på bogarna, var skulle den annars befinna sig? Jag har verkligen inte fattat begreppet. Även om det inte mig TS menar.
Sen kan jag köpa att oavsett, så är hästen inte framme för skänkeln.
Men jag har fortarande inte sett, eller fattat, hur en häst ser ut som skulle vara i lod, inte bakom hand, utan på tygeln men på bogarna. Det där lät ju lite rörigt. Om man säger, hur ser en häst ut som bara är på bogarna men i övrigt går rätt?
Långt i efterhand..Jag tycker som vanligt du ska ha stor eloge för arbetet och utvecklingen du lägger ner på dig och denna häst !
Är ett bra exempel tycker jag även i tråden då du ju som du mkt väl vet, har en häst som verkligen "är född" på bogarna så att säga och vill /kan visa bilder på sämre/bättre . Bilderna är bra utifrån tråden men tilläggas ska att den är trots allt ändå på bogarna på sista bilden Men som sagt - du gör och har gjort ett fint helt outstanding jobb med hästen oavsett och ffa din medvetenhet ovh vilja har gjort det , trots hästens och dina förutsättningar !
Ingen hoppryttare vill ha sin häst i formen du visar på sista bilden utifrån vad TS efterlyser
@Buck : tycker din bild är en ganska fin bild och inte direkt ngn häst på bogarna i jmf med de flesta man ser - jättefin och ser trevligt ut .
En icke framtung häst är bogfri o använder rumpan samt har svävmoment.
Det finns inte en enda häst i Bushen som ens är i närheten av att kunna sprattla med frambenen. Undrar om det är av den anledningen som det blivit ett skällsord?
De raka benen dras så dammet yr....
En icke framtung häst är bogfri o använder rumpan samt har svävmoment.
Det finns inte en enda häst i Bushen som ens är i närheten av att kunna sprattla med frambenen. Undrar om det är av den anledningen som det blivit ett skällsord?
Vad vill du säga med det? Jag tror faktiskt att du syftade på bilderna eftersom du skriver "dammet yr" men du törs inte stå för det.Nej. Till Brille o rent allmänt
Det behöver inte vara något svävmoment för att en häst ska vara "icke framtung", t.ex. i skritt och piaff.En icke framtung häst är bogfri o använder rumpan samt har svävmoment.