Häst på bogarna

Återigen, jag tycker också att ramen är för snäv, skulle aldrig rida så själv. Hur får du det till att jag anser att garrocharyttaren rider väl? Jag anser kanke att den rids bättre än många dressyrelitshästar som förutom samma snäva ram också ofta har ett fasligt tryck i munnen, för dom HÅLLS ihop och i kontroll av tygeln. Det är skillnaden. Sen tycker jag kanske att garrocharyttaren har bättre koll på bärighet och att hästen uttryker bärighet bättre än många dressyrhästar som mestadels travas runt, en gångart som inte alls är särskilt bärig i sig själv ens.

Man kan inte dra alla över en kam, i sånt fall kan man ju säga att eftersom dom stora namnen inom tävlingsdressyr ägnar sig åt HF så ja då har nog dom flesta rätt dålig syn på hästträning inom tävlinsdressyr generellt. Det finns alltid rötägg och det är nog främst rötäggens hästar (och kanske även rötäggen själva) som kommer hit.

Men alltså jag blir verkligen helt handfallen i fråga om mina egna och allas försök till verkliga diskussioner med dig och all energi jag och flera lägger ner på att verkligen försöka fatta dig och förstå vad du egentligen försöker säga i syfte att få till en vettig verklig dialog ?

Hur jag kan tolka det att du tycker garrocha filmen är bra ? Du har
spenderat sista halva dygnet med att argumentera för den ?! :(

Du svarar ju nu i vanlig ordning inte riktigt på det jag bemött dig med öht utan börjar spåna in med en annan vinkel ?

Jag tyckte ärligt du hade ett shining moment när du skrev tidigare i en tråd att du ville kunna starta din häst i LC dressyr enligt bedömningskriterie osv men hade svårt att få till traven taktmässigt och undrade om du kunde få rida lätt osv . Du fick en massa hjälpsamma svar och reflektioner och tillmötesgåenden direkt och det kändes som det började närma sig en möjlighet till bättre och mer sansade diskussioner men nu är du ju tillbaka igen i samma anda att du liksom löper bersärk med noll förmåga att föra en diskussion samtidigt som du "diskuterar " dvs hävdar saker du inte har ngn alls större koll på ?

Det blir så tokigt att du antar saker som du bestämt dig för är hur dressyr funkar och hur förkastligt det är trots alla brister du har i kunskap /insatthet i grenen du motsätter dig så otroligt och lägger så otroligt mycket tid på härinne ? :(

Förklara - jag är superöppen för en vettig motivering konkret . Jag tror utöver det att det skulle bli lättare att du skrev utifrån bara dig själv och lät bli att hela tiden vara advokat för Brille . Brille får ju svara själv på egen hand och behöver ju inte din assistens , ffa som Brille undviker att svara de flesta öht ?

Just att förstå skillnaderna tror jag man måste gjort båda sakerna på en rätt hyfsad nivå för att förstå fullt.

Och jag upplever här att det inte riktigt går att diskutera just IOM att man inte respekterar olikheterna och kan tycka saker är bra utan att behöva applicera epitet på det som inte riktigt stämmer.

En av mina bästa vänner som jag har enorm respekt för hans kunnande är bruksryttare. Däremot förstår han dressyr, den typen av dressyr som jag sysslar med bla.
Vi diskuterar saker och vi jämför. Vi rider ihop och lär av varann.
Men jag har inget behov av att påstå att min dressyrhäst med sin träning skulle bli en bra cowhorse. Han skulle bli för långsam. Det trots att han är extremt snabb sidledes och lätt att skifta vikt bak a la för att kunna vända eller hoppa eller stegra sig. Men IOM att jag vill ha honom luftigare i gången och inte snabb i takten skulle sån ridning bli kass.
Jag skulle inte vara bra i det med den träning jag vill rida.
Däremot går det att samla så som jag anser man samlar och det går att rida in lyft och häng i gången.

För mig är ordet samling att likna vid ett registrerat varumärke. Det måste finnas en lista ingredienser för att det ska vara just Coca Cola och inte Pepsi eller julmust eller mjölk.
Och för mig finns inte de ingredienser som MÅSTE finnas i samling i bruksridning över lag.
Samling har funnits nedtecknat hur det ska utföras i flera hundra år. Och det har också tidigare stått exakt det i TR.
Jag är petig med det. Jag är ju inte alltid impad av tävlingsekipage heller bara för att "man borde".
Inte av samlingsbiten. Sen är jag impad av annat de gör!

Det hindrar inte att jag tycker att det är sjukt imponerande med en bra cowhorse eller annat.
Men jag har inget behov av att påstå att det är samling.
Just för att Coca cola är Cocacola och inte fanta.
Däremot kan det vara imponerande, inte skadligt, trevligt för hästen etc etc.
Skillnaden mellan ditt tänk och mitt tänk är nog att jag inte gör skillnad på det sättet. Jag ser bara möjligheterna. Om man har en bra grund finns bara möjligheter, inte begränsningar. Hästar är enormt anpassninsbara och följsamma, ingen häst är perfekt rakt igenom. Alla har svagheter och styrkor inom alla områden. Alla kan tränas till dressyr, alla kan bli en bra brukshäst, för det finns bara möjligheter och det är dom man ska fokusera på. Jag har sett flertalet dresyrhästar bli fantastiska kossehästar och bokstavligt blomma upp i den rollen och inte bara hästen för den delen. Att vara en välskolad dressyrhäst betyder inte att man är begränsad till att endast hålla på med dressyr, lika lite som att en cowhorse är begränsad till att enbart jobba med kossor. En välutbilad häst kan bli allt det du vill (inom sin fysiska begränsning förstås), det är bara ryttaren själv som sätter begränsningen.

Skillnaden mellan ditt tänk och mitt tänk är nog att jag inte gör skillnad på det sättet. Jag ser bara möjligheterna. Om man har en bra grund finns bara möjligheter, inte begränsningar. Hästar är enormt anpassninsbara och följsamma, ingen häst är perfekt rakt igenom. Alla har svagheter och styrkor inom alla områden. Alla kan tränas till dressyr, alla kan bli en bra brukshäst, för det finns bara möjligheter och det är dom man ska fokusera på. Jag har sett flertalet dresyrhästar bli fantastiska kossehästar och bokstavligt blomma upp i den rollen och inte bara hästen för den delen. Att vara en välskolad dressyrhäst betyder inte att man är begränsad till att endast hålla på med dressyr, lika lite som att en cowhorse är begränsad till att enbart jobba med kossor. En välutbilad häst kan bli allt det du vill (inom sin fysiska begränsning förstås), det är bara ryttaren själv som sätter begränsningen.

Så klart kan de göra allt.
Min skulle IOM sin grund nog gå rätt fort att utbilda till brukshäst.
Däremot vill jag göra de mest avancerade sakerna inom det jag gör och jag vill göra det BRA. Inte ok bara.

Alltså är det då lämpligast att inte träna sånt som tar ut några av de kvaliteter man annars sliter så för att få.
Och just att få luft i dem är mkt skört IOM att det är både lång utbildningsväg och så onaturligt för hästen. Det handlar så om förtroende. En häst som är skolad i att reagera på ett visst sätt ska inte behöva placeras i en situation där den måste göra annat.
Det blir ju att be den göra fel.

Hade jag inte det som mål hade det varit annat.
Och innan man kommit till den biten av skolningen är det skitsamma.

Jag tror på röd tråd i utbildningen av hästen. Hur man utbildar dem är rätt likt i grunderna. Men sen är det skillnad.
Dock kan en lydig häst så klart utföra det mesta på en nivå som kanske är högre än hobbyryttare som satsar på endast just den grenen kan. Men bäst i världen blir man inte.
Jag blir förmodligen inte bäst i världen jag heller. ;)
Men jag satsar på att maxa inom vissa saker. Sen kan även jag halfassa och testa annat på skoj.
Men då vet jag att jag fördröjer utvecklingen inom riktiga målet, minst ett ridpass och om man har riktig otur mer.

Men alltså jag blir verkligen helt handfallen i fråga om mina egna och allas försök till verkliga diskussioner med dig och all energi jag och flera lägger ner på att verkligen försöka fatta dig och förstå vad du egentligen försöker säga i syfte att få till en vettig verklig dialog ?

Hur jag kan tolka det att du tycker garrocha filmen är bra ? Du har
spenderat sista halva dygnet med att argumentera för den ?! :(

Du svarar ju nu i vanlig ordning inte riktigt på det jag bemött dig med öht utan börjar spåna in med en annan vinkel ?

Jag tyckte ärligt du hade ett shining moment när du skrev tidigare i en tråd att du ville kunna starta din häst i LC dressyr enligt bedömningskriterie osv men hade svårt att få till traven taktmässigt och undrade om du kunde få rida lätt osv . Du fick en massa hjälpsamma svar och reflektioner och tillmötesgåenden direkt och det kändes som det började närma sig en möjlighet till bättre och mer sansade diskussioner men nu är du ju tillbaka igen i samma anda att du liksom löper bersärk med noll förmåga att föra en diskussion samtidigt som du "diskuterar " dvs hävdar saker du inte har ngn alls större koll på ?

Det blir så tokigt att du antar saker som du bestämt dig för är hur dressyr funkar och hur förkastligt det är trots alla brister du har i kunskap /insatthet i grenen du motsätter dig så otroligt och lägger så otroligt mycket tid på härinne ? :(

Förklara - jag är superöppen för en vettig motivering konkret . Jag tror utöver det att det skulle bli lättare att du skrev utifrån bara dig själv och lät bli att hela tiden vara advokat för Brille . Brille får ju svara själv på egen hand och behöver ju inte din assistens , ffa som Brille undviker att svara de flesta öht ?
Argumenterat för den? Jag har argumnterat MOT alla spydiga kommentarer och sagt att den i alla fall inte är värre än 99% av alla elitdressyrryttare i frågan om kort tygel och hals. DET är vad jag diskuterat. Läs vad jag skrivit till Ray tex. Men läs då också vad jag svarar på så du förstår sammanhanget.

Angående min egen ridning (traven) så tycker jag inte den är relevant här. Jag har ryggproblem plus att min häst alvarligt skadades för några år sedan och jag fått rekomendationen att INTE trava mer än absolut nödvändigt. Så förstår du då att jag MÅSTE rida lätt ett bra tag framöver. I övrigt så har jag tränare (mycket bra sådana, både dressyr- och bruksridningsinriktade) som hjälper mig att komma framåt med hjälp av skritt och galoppövningar främst.

Jag antar att för ryttaren i filmen är det bättre för då får han båda händerna fria till annat.
Om ryttaren lutar sig lite, lite framåt blir det genast eftergift.

Vilka J*vla dumheter rent ut sagt. Hästen går bakom lod och i HS ordentligt, Och hade den försökt gunga med huvudet som är normalt för en häst i skritt hade tygelns fästning till ryttaren orsakat ryck i munnen. Samt att sättet hästen arbetar på inte är PÅ NÅGOT SÄTT RELEVANT FÖR DRESSYR där denna tråd ligger. Herregud varför drar ni inte vidare till hoppning där ni kan dra up eran j*kla skit och se om någon bryr sig.

Alltså ni håller på och klagar och kastar skit för att världens bästa dressyrryttare rycker/skapar tryck i munnen på sina hästar och sedan publicerar ni en ryttare med tygeln bunden kring midjan som ett exempel på BRA DRESSYR i DRESSYRFORUMET. Detta är som att säga att den som hoppar högst är bäst på Barrel Racing. Jag är så sjukt trött på att dessa trådar helt tar över Dressyr-forumet. Det @Fiador och @Brille förespråkar är INTE dressyr i den mening som använda här. Att ni får hålla på.

Vilka J*vla dumheter rent ut sagt. Hästen går bakom lod och i HS ordentligt, Och hade den försökt gunga med huvudet som är normalt för en häst i skritt hade tygelns fästning till ryttaren orsakat ryck i munnen. Samt att sättet hästen arbetar på inte är PÅ NÅGOT SÄTT RELEVANT FÖR DRESSYR där denna tråd ligger. Herregud varför drar ni inte vidare till hoppning där ni kan dra up eran j*kla skit och se om någon bryr sig.

Fast hästen går ju faktiskt inte i HF i sak, den rids utifrån en helt annan skola och HF är inte ngn metod i den skolan även om den för den skull som sagt öht inte går i ngn trevlig "dressyrform" öht och principen trots olika metoder i stort sett blir densamma.

Som sagt blir det lite omöjligt att diskutera en gren /sport utifrån en helt annan gren/sport . Ffa när grundläggande kunskaper inte existerar utifrån den sport man lägger ner sin själ i att tala emot .

Eftersom moderatorer tidigare motiverat sig med att ingen anmäler trådar /användare mer än ngn enstaka inkl mig själv så är min spontana reflektion att trycka på triangelknappen för många lite oftare , eftersom problemet känns som väldigt många delar det men trots det inte rapporterar tydligen ?

Senast ändrad:
Alltså ni håller på och klagar och kastar skit för att världens bästa dressyrryttare rycker/skapar tryck i munnen på sina hästar och sedan publicerar ni en ryttare med tygeln bunden kring midjan som ett exempel på BRA DRESSYR i DRESSYRFORUMET. Detta är som att säga att den som hoppar högst är bäst på Barrel Racing. Jag är så sjukt trött på att dessa trådar helt tar över Dressyr-forumet. Det @Fiador och @Brille förespråkar är INTE dressyr i den mening som använda här. Att ni får hålla på.
Men det är ju pajkastning från annat håll som startar alltihopa. Om nån lägger in en film eller bild så behöver det ju inte bli sånt fasligt rabalder. Det är ju bara för att det var Brille som lade in den om det blir det och det är ju knappas Brilles fel, det finns inte alltid onda avsikter i allt.

Men sen behöver du ju inte läsa och inte svara eller diskutera, det är ju inte tvingande att delta. Jag tycker också att det blir fånigt med allt tjafs och alla medvetna misstolkningar och angrepp men dom kommer från flera håll och alla är i sånt fall lika goda kålsupare. Jag lägger gärna ner min del i detta tjafs, men blir det fler hugg som rör mig så kanske jag agerar ändå, bara för att jag tycker att rätt ska vara rätt.

Sen handlar det ju inte om att filmen skulle visa "bra dressyr", den skulle från början bara visa exempel på bogfrihet.

Men det är ju pajkastning från annat håll som startar alltihopa. Om nån lägger in en film eller bild så behöver det ju inte bli sånt fasligt rabalder. Det är ju bara för att det var Brille som lade in den om det blir det och det är ju knappas Brilles fel, det finns inte alltid onda avsikter i allt.

Men sen behöver du ju inte läsa och inte svara eller diskutera, det är ju inte tvingande att delta. Jag tycker också att det blir fånigt med allt tjafs och alla medvetna misstolkningar och angrepp men dom kommer från flera håll och alla är i sånt fall lika goda kålsupare. Jag lägger gärna ner min del i detta tjafs, men blir det fler hugg som rör mig så kanske jag agerar ändå, bara för att jag tycker att rätt ska vara rätt.

Sen handlar det ju inte om att filmen skulle visa "bra dressyr", den skulle från början bara visa exempel på bogfrihet.

I dressyrforumet, ja. Inte i "vad-det-nu-är-ni-förespråkar-forumet". Kan man inte ens hålla sig inom ramen för forumet kanske man borde flytta annanstans.
Det går inte att diskutera en gren inom ett grenforum när ni drar upp saker som inte hör grenen till.

I dressyrforumet, ja. Inte i "vad-det-nu-är-ni-förespråkar-forumet". Kan man inte ens hålla sig inom ramen för forumet kanske man borde flytta annanstans.
Det går inte att diskutera en gren inom ett grenforum när ni drar upp saker som inte hör grenen till.
Hur då dra upp saker som inte hör till grenen? Om någon i den här tråden kritiserar något som inte hör till grenen och dessutom drar in mig i resonemanget, får jag inte försvara/förklara då för att min förklaring inte håller sig inom "grenen"? Du måste läsa hela händelseförloppet i tråden för att förstå hur den hänger ihop.

Jag vet inte om du läst hela konversationen. Jag fick en fråga "Varför är det bättre att binda en stång med kort tygel runt midjan? Där ingen möjlighet till eftergift ges, endast statiskt mothåll?" som jag svarade så här på "Jag antar att för ryttaren i filmen är det bättre för då får han båda händerna fria till annat. Om ryttaren lutar sig lite, lite framåt blir det genast eftergift."

Det beror väl på vad ryttaren vill med sin ridning om det är bättre eller inte. Det är inte min sak att på buke uttrycka någon åsikt om hur en "garrosch-ryttare" rider. Allra helst inte i en tråd i dressyrforumet som handlar om hur man kan se om en häst är på bogarna eller inte.

Om du har läst mina inlägg borde du veta att jag överhuvudtaget inte uttalat mig om hur hästen rids, om den rids bra eller dåligt. Jag har skrivit om hästens möjligheter/förutsättningar för att bära sig. Med bakbenen under kroppen är möjligheterna större än om bakbenen/bakhoven befinner sig bakom kroppen.

Nä det är inte för att brille la in filmen (eller du) utan för att ingen annan skulle komma på tanken att lägga in en sådan film som exempel på något bra och sedan argumentera sig blå för den.
Jag lovar att folk skulle reagera på samma sätt om jag , tua eller mackan hade drabbats av hjärnblödning och lagt in den som ett exempel på en häst som definitivt inte är på bogarna.

Nä det är inte för att brille la in filmen (eller du) utan för att ingen annan skulle komma på tanken att lägga in en sådan film som exempel på något bra och sedan argumentera sig blå för den.
Jag lovar att folk skulle reagera på samma sätt om jag , tua eller mackan hade drabbats av hjärnblödning och lagt in den som ett exempel på en häst som definitivt inte är på bogarna.

Kan skriva under på att folk hade reagerat likadant om det var någon av dina uppräknade som lagt in filmen! Har bara sett dig rida så det handlar inte om att man kan sätta det i relation med IRL bakom användaren.

Jag tog dock mest illa vid mig av diskussionerna direkt efter inlägget med filmen. Tidigare tyckte jag det var intressant med diskussionerna i många trådar, nu mår jag bara så illa :(

Och jag måste väl tillägga att jag mår illa av HF/rollkur o liknande och är ganska anti tävlingsdressyr på hög nivå oxå. För det är väl viktigt att man inte bara klagar på en sorts ridning.

• Gilla
Reactions: Ray
Hur menar du då? Brille som la in filmen har knappast argumenterat sig blå för den och jag har bara argumenterat MOT alla angrepp på mig och Brille och en hel del överdrifter gällande filmen.

kl
Appropå ämnet i tråden, här snubblade jag på en film som visar ganska trevlig ridning. Mer öppen form och inte på bogarna (mestadels) och kolla in stoppet (halten), det är så här jag definierar bärighet, rumpan väl under och vinklat bäcken. Den här tekniken i stoppet (halten) är mycket likt det jag själv i min enfaldigt simpla bruksridning har fått lära mig är eftersträvansvärt.;) Sen är inte allting perfekt och det finns en del saker som jag kanske inte skulle anamma,tygelfattningen tex, inte för att det är något fel men att jag själv föredrar en mer öppen hand och hellre tar det den långa vägen så att jag slipper bekymra mig för att hästen drar tyglarna ur handen på mig.

Hur menar du då? Brille som la in filmen har knappast argumenterat sig blå för den och jag har bara argumenterat MOT alla angrepp på mig och Brille och en hel del överdrifter gällande filmen.

kl
Appropå ämnet i tråden, här snubblade jag på en film som visar ganska trevlig ridning. Mer öppen form och inte på bogarna (mestadels) och kolla in stoppet (halten), det är så här jag definierar bärighet, rumpan väl under och vinklat bäcken. Den här tekniken i stoppet (halten) är mycket likt det jag själv i min enfaldigt simpla bruksridning har fått lära mig är eftersträvansvärt.;) Sen är inte allting perfekt och det finns en del saker som jag kanske inte skulle anamma,tygelfattningen tex, inte för att det är något fel men att jag själv föredrar en mer öppen hand och hellre tar det den långa vägen så att jag slipper bekymra mig för att hästen drar tyglarna ur handen på mig.l

Men det var ju Du som la in filmen först som jag skrev. :banghead:

Angående den andra filmen är det ju jättebra att du gillar den eftersom du tidigare sågat alla mina bilder på Ingrid i LDR trådarna.:sneaky:

Men det var ju Du som la in filmen först som jag skrev. :banghead:

Angående den andra filmen är det ju jättebra att du gillar den eftersom du tidigare sågat alla mina bilder på Ingrid i LDR trådarna.:sneaky:
Inte i den här tråden har jag lagt in den.;)

Förstod att du skulle säga så, tyckte jag hörde det namnet nämnas, men jag ser då ingen LDR i den här filmen.

Wow, jag fick just två till på min ignorelista. Spyfärdig.
...
Jag har tänkt göra det samma många gånger men jag har låtit bli. Jag tycker att nackdelarna överväger de eventuella fördelar som finns med att inte se vissa författares inlägg.

Det är många gånger tillräckligt svårt att förstå vad författaren menar då inlägget läses i original. Den som tycker något om någon annas inlägg kan ha läst inlägget dåligt eller missförstått det. Så om man bara tar del av vad andra tycker/skriver om inlägget kan det bli helt fel, t.ex. att ginnies skriver att mackan tycker att fio är en xxx. Det blir ett slags viskningslek. Det blir till slut bara inlägg/motinlägg om vem som sa vad och förklaringar från författaren. Mackan måste naturligtvis skriva ett inlägg om vad mackan egentligen skrivit och vad mackan egentligen tycker om fio.

Dessutom finns det alltid något att lära även från det man tycker är idiotiska inlägg.

Jag tar mig friheten att tipsa om tråden 'Om Bukefalos/Vad är en "bra diskussion"?' som nyligen startats.

Jag tycker att denna tråd och tråden under ”Ridning” men plötslig uppenbar tydlighet visar varför det aldrig går att diskutera med Brille och Fiador. De här båda trådarna framstår som riktiga bottennapp. Den ena stunden är det ett ”big no no” om hästens nos ibland hamnar lite bakom lod. I nästa är det helt OK att visa upp spanjoren med sin korta korta hals, nosen bakom lod, en form som helt omöjliggör en väl arbetande och svingande rygg. Man får verkligen hoppas för hästens skull att den ryttaren aldrig ramlar av – med tyglarna runt midjan… Denna risk och resultatet det blir för hästen är dock ett intet enligt dessa två användare jämfört med om t.ex. Dujardin skulle rida med lite mer tryck ibland.

Hästen kan inte inte bära sig i trav enligt dessa två (???), men spanjoren är ändå bogfri enligt dem (?????).

Jag ska i fortsättningen sitta här och läsa med godispåsen i högsta hugg. För nu har galenskaperna verkligen tagit en ny vändning!

@mackan
Såg att man tydligen inte kan rapportera trådar hur som helst (?). Men jag har gjort det nu i alla fall. Det måste väl ändå finnas en gräns, annars behöver man ju inte ha forumindelningar. Det får väl i så fall vara fritt att påstå under ”Hoppning” att grannens shettis minsann hoppar mycket bättre än Casall och domdera sig blå om det. Eller tjata sig blå under ”Western” om hur fel westernryttarna rider och tränar, hur erbarmligt dåliga världseliten är, för de kan ju inte rida dressyr på rätt sätt….

Senast ändrad:
Jag tycker att denna tråd och tråden under ”Ridning” men plötslig uppenbar tydlighet visar varför det aldrig går att diskutera med Brille och Fiador. De här båda trådarna framstår som riktiga bottennapp. Den ena stunden är det ett ”big no no” om hästens nos ibland hamnar lite bakom lod. I nästa är det helt OK att visa upp spanjoren med sin korta korta hals, nosen bakom lod, en form som helt omöjliggör en väl arbetande och svingande rygg. Man får verkligen hoppas för hästens skull att den ryttaren aldrig ramlar av – med tyglarna runt midjan… Denna risk och resultatet det blir för hästen är dock ett intet enligt dessa två användare jämfört med om t.ex. Dujardin skulle rida med lite mer tryck ibland.

Hästen kan inte inte bära sig i trav enligt dessa två (???), men spanjoren är ändå bogfri enligt dem (?????).

Jag ska i fortsättningen sitta här och läsa med godispåsen i högsta hugg. För nu har galenskaperna verkligen tagit en ny vändning!

@mackan
Såg att man tydligen inte kan rapportera trådar hur som helst (?). Men jag har gjort det nu i alla fall. Det måste väl ändå finnas en gräns, annars behöver man ju inte ha forumindelningar. Det får väl i så fall vara fritt att påstå under ”Hoppning” att grannens shettis minsann hoppar mycket bättre än Casall och domdera sig blå om det. Eller tjata sig blå under ”Western” om hur fel westernryttarna rider och tränar, hur erbarmligt dåliga världseliten är, för de kan ju inte rida dressyr på rätt sätt….

Frågan är väl vad du vill egentligen. Du går in i en tråd, namnger användare, kommer med provocerande uttalanden gällande dessa användare och dresas argument, misstolkar och felciterar och samtidigt klagar du på att tråden spårar ur. Förstår du din eget ansvar i trådens utveckling då?

En diskussion handlar ju om olika åsikter/uppfattningar, annars är det ingen diskussion, och diskussionsprocessen går ju ut på att man svara på varandras argument så om ämnet far iväg pga olika argument som tas upp, vems är felet om tråden far iväg från ämnet då? Den som tar upp ett argument eller den som svarar på det argumentet med egna argument, vem? Om det dessutom finns provocerande användare som drar upp gamla ämnen från gamla trådar, går till direkta personangrepp, vems är då felet om tråden far iväg? Får man tåla lite i en diskussion som man själv är aktiv i eller?

Du själv går ju dessutom in i en annan tråd i samma ämne och citerar och ifrågasätter en av dom användare som du anklagar här för att "förstöra" trådar. Vill du diskutera med dessa användare eller inte? Vågar man diskutera med dig utan att bli angripen sen för att man "förstör"?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 453
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama