Häst på bogarna

Men det kan ju vara därför vissa av oss inte vill syssla med diverse bruksridning. För att man inte kan behålla den lätthet vi vill.
I bruksridning vill man väl ha lätthet, dvs. hästen ska villigt och lätt (=ha förmåga att) följa ryttarens hjälper.
Vilken form av "lätthet" vill du ha?
Jag håller inte kvar en häst i ramen så där. Och den ram den får ska vara sund. Så att den kan röra sig sunt och även kunna få eftergift.
Nej, inte så där utan i LDR. Men inom ramen LDR kan den knappast få någon sann eftergift, då måste den ur den ramen.

I bruksridning vill man väl ha lätthet, dvs. hästen ska villigt och lätt (=ha förmåga att) följa ryttarens hjälper.

Nej, inte så där utan i LDR. Men inom ramen LDR kan den knappast få någon sann eftergift, då måste den ur den ramen.

Jag vill ha lätthet att följa hjälperna, precis som inom bruksridning. Men jag vill också kunna rida in mer luft i gångarterna. Så den lättheten vill jag också ha.
Hästen måste vilja och våga vara i luften och lita till att jag hjälper den hålla balansen. Den ska inte bara gå med de gångarter den går med i hagen etc. Utan man vill förädla dem vidare. Inte bara så att jag vill ha längre kliv. Utan mer luft, de ska uppåt mer. Och man vill få mer häng i dem.

Och de måste vara loss även i rörelse för att man ska kunna påverka dem uppåt. Dvs de måste vara loss i underhalsen. Då kan de inte vara antingen för korta i halsen eller använda halsen som balansbräda och med hjälp av underhalsen häva sig hit eller dit. Ej heller genom låsta ryggmuskler för att häva sig upp a la stegring.

Tänker man att det ska kunna bli levad av det får ryggen aldrig komma i spänning. Då dimper de ner alt det blir stegring.
Tänker man så brukar man få bättre kvalitet i piaffen.
Dvs man får ökad samling i det jag anser vara samling.
Vilket inte är samma sorts samling som man har i bruksgrenar. Det som jag inte anser är samling. Men som många inom de grenarna anser är det.

[QUOTE="Fiador, post: 16811700, member: ]

Att rida dressyr handlar mycket om förebedelse, man vet att vid bokstaven C så ska vissa saker hända, man har dessutom övat in det så hästen vet vad som ska hända vid C. Det är på ett sätt lättare, mjukare, men tex min häst blir lätt uttråkad och tappar fokus av sånt, så visst det har sina svårigheter det med. Men det handlar inte så mycket om fysisk samling då, utan om mental fokus och "lusten" att arbeta. En del hästar blir sporrade av sånt som visas på garrochafilmen, andra blir stessade. Alla hästar är olika.[/QUOTE]

Nej ...:(

Din häst som du visar på filmen som exempel på bra bärighet är typ tusen mil bortom värre HF . Än mindre kommer den ur ngn sann eftergift .

Ja förstår skillnaden du är ute efter. Jag håller med till viss del. Min egen häst som tränats mest i bruksridning a la cowhorse-stuket, behöver pga skada ett mjukare och mer förberedande ridsätt numer. Det är bla därför jag är på det här forumet och spånar ibland.:)

Men att dra det så långt som till att den "kastar" sig hit och dit, nej det håller jag inte med om. Den är supervändbar. Den har superbalans. Den är superlyhörd för hjälperna (sitsen). Den har superbalans mentalt. Den ser inte ett dugg stressad eller lidande ut. Är den frisk och väl grundriden så är detta inte hård ridning. Det är arbetsridning, med fokus på funktionalitet. Men absolut att den kunde få mer tygel och längre hals.

Att rida dressyr handlar mycket om förebedelse, man vet att vid bokstaven C så ska vissa saker hända, man har dessutom övat in det så hästen vet vad som ska hända vid C. Det är på ett sätt lättare, mjukare, men tex min häst blir lätt uttråkad och tappar fokus av sånt, så visst det har sina svårigheter det med. Men det handlar inte så mycket om fysisk samling då, utan om mental fokus och "lusten" att arbeta. En del hästar blir sporrade av sånt som visas på garrochafilmen, andra blir stessade. Alla hästar är olika.

Missade det här inlägget.

Jag tycker den kastar sig iom att den omöjligt kan landa med full lätthet eller ens vända så fort om det bara kommer bakifrån.
Sen att friska hästar absolut kan hålla för sånt är inte vad jag pratar om.

Det är just det att de kan inte ridas upp i mer gång i det läget.
Och med just den mer luften om det görs rätt brukar man få en bra fjädring. Så att även kassa, sjuka, defekta individer kan fungera utan smärta. Såna som inte ens tål att ridas normalt utan snabba ändringar i riktning etc.

Jag ser också att hästen balanserar upp sig så gott den kan i de kasten. Den är så pass balanserad att den går att kasta om sas.
Men för mig är det kast. Även om hästen inte faller omkull eller är påverkad så att det finns risk för det.
Det går för fort och är för mkt tryck i landning och fråntryck i framvagnen för att det ska vara annat för mig.
Och det är omöjligt för någon att röra sig så mkt i sidled när man väger så mkt utan att behöva stötta sig på fram. Även om bak bär då frambenen är i luften.
Men det lyftet är mer likt stegring än levad. Dvs inte likt och inte något som går att jämföra. Tycker jag!

Sen om hästen lär sig programmen har du problem! Så det är inget folk som tävlar vill ska ske. Hästen ska göra saker på hjälpen och inte förekomma.

De av mina elever som ska tävla får rida igenom programmen så de kan dem. Men vi rider inte dem på träning ngt mycket. Man plockar isär dem och rider övningar med de rörelser som ska visas.
Sen rider vi igenom lite för att jag ska se vad som kan bättras och helheten etc.

Det är dock bra för ryttaren att tvingas till programridning. Så man ser till att komma till skott och till bra på givna punkter och inte lämnar linjen. Eller inte går ur övning eller gångart för att lösa problem jämt. Utan fortsätter rida det man ska och ser till att "make it work" som Tim Gunn skulle sagt.. :P

Fattar noll. Jag trodde du var på korståg för att nosen alltid ska vara framför lod. För att det är fel mot hästen annars.
Denna filmen visar en tygel som är som en mega kort inspänningstygel. Var en incident med en tysk dressyrponny för några år sedan där tränaren anmäldes för att den longerades med för korta inspänningar. Detta ser ungefär likadant ut fast med stångbett istället. Detta är ju allt du sagt är fel? Halsen är så hopdragen att det kan ju inte gå att dra ihop den mer.
Finns ingen av oss som deltagit i diskussion med dig som försvarat sån här ridning inom dressyren.
Vas händer med hästens mun om han trillar av? Fiador kan inte leda sin häst i bett eftersom det finns risk för munskada- men tycker inte det är konstigt att binda fast tyglarna.
Förstår absolut ingenting.

På slutet av filmen ser det jy bättre ut eftersom ryttaren lutar sig framåt. Det såg jag inte förrän nu och det var väk därför jag fattade totalt noll...

Fattar noll. Jag trodde du var på korståg för att nosen alltid ska vara framför lod. För att det är fel mot hästen annars.
Denna filmen visar en tygel som är som en mega kort inspänningstygel. Var en incident med en tysk dressyrponny för några år sedan där tränaren anmäldes för att den longerades med för korta inspänningar. Detta ser ungefär likadant ut fast med stångbett istället. Detta är ju allt du sagt är fel? Halsen är så hopdragen att det kan ju inte gå att dra ihop den mer.
Finns ingen av oss som deltagit i diskussion med dig som försvarat sån här ridning inom dressyren.
Vas händer med hästens mun om han trillar av? Fiador kan inte leda sin häst i bett eftersom det finns risk för munskada- men tycker inte det är konstigt att binda fast tyglarna.
Förstår absolut ingenting.
Fast den är ju inte inspänd, tygeln "hålls" av magen istället för händerna. Den är inte mer ihopdragen än 99% av elitdressyrhästarna, inklusive din favorit. Det är ju bara i ökningarna som nosen kommer fram något där också. Dom rids också med stång och skänkeln är i botten mest hela tiden.

Skillnaden är att garrochahästen är skolad att följa sätet och ge efter för bettet, medans många elitdressyrhästar trycker på så det blir ett tryck i tygeln (även stången) och måste "hållas" tillbaka via tygeln. DÅ blir det tryck i munnen, i synnerhet av stången. Garrochahästen hålls inte tillbaks via tygeln, den anger ramen (som jag håller med är väl kort), men den följer sätet såväl i inbromsningar som i riktning, därför blir det inget tryck i tygeln.

Skillnaden är hur hästen är skolad i grunden. Jag misstänker att dom flesta av er aldrig har ridit en häst som inte bromsas med tyglen? Att inte bromsas med tygeln betyder just det att det aldrig blir något tryck i tygeln, då kan tygeln vara snäv utan att det blir obehagligt tryck för hästen. Sen är det väl en smaksak hur kort tygel man anser vara kort nog. Jag själv vill ha en större ram och mer slack, vilket jag ju ofta blir kritiserad för, att det skulle vara "slappt" och det vill man ju inte i dressyr.

Delvis kl
Så i ärlighetens namn, även om det blir ett nederlag i diskussionen, sluta fjanta er om längden på tygeln, den är inte kortare än era egna favoriter som även i uppvisningsridning rids konstant med minst lika kort ram och mycket mycket mer tryck i tygeln oftast.

Din häst som du visar på filmen som exempel på bra bärighet är typ tusen mil bortom värre HF . Än mindre kommer den ur ngn sann eftergift .
Det här är HF (Rollkur) och dessutom en av era stora favoriter. Här kan man verkligen prata om tryck i tyglarna och snäv ram. Garrochahästen är inte i närheten ens.
11656d1350655290-dressur-von-heute-rollkur-totilas-rau.jpg

Varför denna dubbelmoral? Ni höjer ju dessa ekipage till skyarna, varför blundar ni då?

Missade det här inlägget.

Jag tycker den kastar sig iom att den omöjligt kan landa med full lätthet eller ens vända så fort om det bara kommer bakifrån.
Sen att friska hästar absolut kan hålla för sånt är inte vad jag pratar om.

Det är just det att de kan inte ridas upp i mer gång i det läget.
Och med just den mer luften om det görs rätt brukar man få en bra fjädring. Så att även kassa, sjuka, defekta individer kan fungera utan smärta. Såna som inte ens tål att ridas normalt utan snabba ändringar i riktning etc.

Jag ser också att hästen balanserar upp sig så gott den kan i de kasten. Den är så pass balanserad att den går att kasta om sas.
Men för mig är det kast. Även om hästen inte faller omkull eller är påverkad så att det finns risk för det.
Det går för fort och är för mkt tryck i landning och fråntryck i framvagnen för att det ska vara annat för mig.
Och det är omöjligt för någon att röra sig så mkt i sidled när man väger så mkt utan att behöva stötta sig på fram. Även om bak bär då frambenen är i luften.
Men det lyftet är mer likt stegring än levad. Dvs inte likt och inte något som går att jämföra. Tycker jag!

Sen om hästen lär sig programmen har du problem! Så det är inget folk som tävlar vill ska ske. Hästen ska göra saker på hjälpen och inte förekomma.

De av mina elever som ska tävla får rida igenom programmen så de kan dem. Men vi rider inte dem på träning ngt mycket. Man plockar isär dem och rider övningar med de rörelser som ska visas.
Sen rider vi igenom lite för att jag ska se vad som kan bättras och helheten etc.

Det är dock bra för ryttaren att tvingas till programridning. Så man ser till att komma till skott och till bra på givna punkter och inte lämnar linjen. Eller inte går ur övning eller gångart för att lösa problem jämt. Utan fortsätter rida det man ska och ser till att "make it work" som Tim Gunn skulle sagt.. :P
Hmm, om man utgår ifrån att endast dressyrens rörelser är bärighet och sen förkastar allt annat som icke bärigt då menar jag att man begränsar just bärighet i största allmänhet. För man begränsar sig till ett visst uttryck, inte till vad som faktiskt är bärigt, dvs vikten/balansen är på bakdelen så att framdelen blir lätt och kan riktas åt vilket håll som helst när som helst och i vilken hastighet som helst, tom bara helt dö ut. Sen att det finns andra kvaliteter och kriterier i dressyren är ju en sak, för en arbetshäst handlar det om funktionalitet främst, finns inga kriterier att ska "se ut" på något särskilt sätt även om det är ganska likvärdigt i hur det ser ut när det blir funktionellt. Man behöver inte gilla eller anamma det ena eller det andra, bara respektera det för vad det är, framför allt om med tanke på hästens del i det hela i båda fallen. Förstå både skillnaderna och likheterna.

Man kan jämföra tex med dans. Balett och modern dans tex. Båda är dans, båda kräver koordination, samspel, styrka, vighet, smidighet, balans, taktkänsla och följsamhet, mm. Men det ser väldigt olika ut. Vissa gillar balett, andra gillar modern dans. Man kan ju inte säga att det bara är i baletten som man har tex vighet och smidighet, för det är hur balettdansören uttrycker detta som är definitionen på vighet och smidighet. Allt annat är klumpigt och obalanserat, även om det funkar för det uttrycket, fast det egentligen bara är olika uttryck för samma sak i grunden.

Angående programridning så oavsett kriterierna och hur det utövas så har man ändå fördelen med att i förväg veta vad, var, när, även om hästen inte får förekomma. I bruksridning har man inte den framförhållningen. Det är svårighet på olika sätt. Dressyrhästen kan man förbereda mer nogsamt, en arbetshäst behöver vara mer lyhörd (lyssna direkt) men också ta mycket eget ansvar, den får lära sig att lyssna på VAD, sen måste den göra HUR själv. Egentligen tror jag det är vad som avses i dressyren också men att människan generellt tenderar till att vilja ha kontrollen och därmed lätt lägger sig i allt för mycket detaljer.

Hur som så behöver man ju inte gilla eller anamma båda, men man kan ha nytta av att förstå likheter och skillnader. Inte i andan att det ena är bärigt men inte det andra då. Bärighet är bärighet men kan uttryckas på olika sätt. Sen finns det så klart bruksridning som inte är bärig likväl som det finns dressyrridning som inte heller är bärig, men det är okunskap och oförmåga, inte att det ena eller det andra i sig aldrig kan vara bärigt.

Det här är HF (Rollkur) och dessutom en av era stora favoriter. Här kan man verkligen prata om tryck i tyglarna och snäv ram. Garrochahästen är inte i närheten ens.

Varför denna dubbelmoral? Ni höjer ju dessa ekipage till skyarna, varför blundar ni då?
Vi gillar ekipaget när det inte ser ut såhär. Jag gillar inte alls den bilden. Inte alls.
Jag undrar vad som händer med hästens mun om ryttaren åker av och tyglarna sitter fast? Leda i bett är fel men knyta tyglarna runt midjan är rätt?
Bakom lod är fel om tygeln är sträckt men ok om den är slak. Du brukar säga att ingen häst är frivilligt bakom lod- men på denna hästen är det ok eftersom stångtygeln hänger? Ingen häst cill gå så- då är det ju en tvingande tygel. Att hästen lärt sig backa av från bettet är rätt och då kan man göra vad man vill eftersom tygeln är slak och hästen kan ta fram nosen om den vill? Var är skillnaden för djuret? Varför vill den inte sträcka på halsen?

Vi gillar ekipaget när det inte ser ut såhär. Jag gillar inte alls den bilden. Inte alls.
Jag undrar vad som händer med hästens mun om ryttaren åker av och tyglarna sitter fast? Leda i bett är fel men knyta tyglarna runt midjan är rätt?
Bakom lod är fel om tygeln är sträckt men ok om den är slak. Du brukar säga att ingen häst är frivilligt bakom lod- men på denna hästen är det ok eftersom stångtygeln hänger? Ingen häst cill gå så- då är det ju en tvingande tygel. Att hästen lärt sig backa av från bettet är rätt och då kan man göra vad man vill eftersom tygeln är slak och hästen kan ta fram nosen om den vill? Var är skillnaden för djuret? Varför vill den inte sträcka på halsen?

Jag har inte sagt att det är ok, jag har tom sagt att jag själv inte skulle ha den korta ramen och att hästen visar på en del missar pga just den korta ramen. Det intressanta här är att när det är garrochahästen som har huvudet bakom lod då är det visst vansinnigt fel och fult ridet och beror helt och hållet på huvudet bakom lod, men när dressyreliten rider igenom ett helt dressyrprogram på samma sätt, då är det bara svårt att rida så mycket energi.

Men oavsett om hästen håller huvudet bakom lod själv eller om det hålls där av ryttaren, så är det inte frivilligt, jag har inte påstått annat nu heller, det kan läras in så att hästen ändå "vill" men skulle aldrig hända utan den inlärningen, det har jag också många många många gånger skrivit och förklarat i tidigare diskussioner. Jag har om och om och om igen förklarat att bakomloddiskussionen för mig handlar inte om hårdhänthet främst, utan det är en form som både kan läras in "mjukt" men också utövas genom att ryttaren är hårdhänt och håller huvudet där (eller tvingar in huvudet) och att jag alltid alltid alltid anser det vara en ryttarmiss och inte att hästen inte kan/orkar/förmår hålla huvudet i lod. Jag har samma syn på det när det gäller garrocharyttaren. Det är bara det att garrocharyttaren har inga kriterier som säger att han inte ska rida bakom lod, inget TR att ta hänsyn till, till skillnad från dressyrhästen som ska/borde förhålla sig till just det kriteret, vilket kommit upp ofta som argument. Samtidigt har jag också många många många gånger skrivit att för mig handlar inte bakomloddiskusionen om att ALDRIG hamna bakom lod. Men det är skillnad på "att hamna" och att medvetet rida med huvudet i den positionen för det anses vara en bra träningsmetod.

Slacket i tygeln betyder bara att det inte är något tryck i tygeln då, medans sträckt tygel och stångskänkel i botten betyder att det samtidigt är tryck i tygeln (=obehagligt för hästen). Det är DET som är skillnaden.

Det är förstås en viss risk att sätta fast tygeln så, det har du rätt i, nu har vi ju ingen som helst aning om hur det sitter fast i den här filmen, det kan ju vara fastsatt med hästtagel, vet att det finns traditioner som gör så för att visa/bevisa att dom inte behöver använda tygeln med tryck och att kontakten är mkt mkt lätt.

Sen diskussionen om att leda hästen i bett handlar ju om just kontrollbehovet som grund till att leda hästen så. Inte att folk leder sina hästar så av gammal vana. Kontrollbehovet i sig skapar frågetecken kring hur förståndigt det är att leda hästen i ett bett. Den här filmen handlar ju inte ens om det, hästen leds inte öht. Och tygeln fastsatt i magen har inget med kontrollbehov att göra alls utan är mer en praktisk fråga då man behöver BÅDA händerna till annat. Fortfarande vet vi inte hur tyglarna är fastsatta.

Han borde ju kunna vara utan tyglar då?
De dressyrsekvenser vi hyllat har inte varit i HF? Är hästen för kort i halsen så är den det. Sen kan den vara bakom lod utan att vara så kort i halsen som denna är.
Om du går till utbildningsskalan- är det taktmässigt? Det tillhör grunden. I Dressyr ska hästen vara takmässig i allt den gör. Hur gör den sina byten? LUftiga med lika stora språng före och efter? Det här är ett forum för dressyr och därför jämför man ju mot dressyr. Och trots att hästen är lydig, lyhörd, kvick och energisk så tycker jag det brister i de grundläggande; takten till exempel.
Ja det är olika ridstil!
Låt bli att jämföra det då... Starta en tråd där skillnader och likheter mellan olika ridstilar diskuteras så blir säkert tonen bättre! Annars är vi hela tiden där med äpplen och päron.

Han borde ju kunna vara utan tyglar då?
De dressyrsekvenser vi hyllat har inte varit i HF? Är hästen för kort i halsen så är den det. Sen kan den vara bakom lod utan att vara så kort i halsen som denna är.
Om du går till utbildningsskalan- är det taktmässigt? Det tillhör grunden. I Dressyr ska hästen vara takmässig i allt den gör. Hur gör den sina byten? LUftiga med lika stora språng före och efter? Det här är ett forum för dressyr och därför jämför man ju mot dressyr. Och trots att hästen är lydig, lyhörd, kvick och energisk så tycker jag det brister i de grundläggande; takten till exempel.
Ja det är olika ridstil!
Låt bli att jämföra det då... Starta en tråd där skillnader och likheter mellan olika ridstilar diskuteras så blir säkert tonen bättre! Annars är vi hela tiden där med äpplen och päron.
Ja och det är ju det han kan och uppvisar, det är bara ramen som tygeln ger som han behöver. Har du ridit med garrocha? Hade du det så visste du att hästen inte kan ha huvudet särskilt långt fram, för då krockar den med garrochan, alternativt att du måste sträcka dig så mycket att du hamnar ur position och gör det svårt för hästen att komma runt.

Att filmen kom upp här var ju inte för jämförelse på det viset egentligen, utan för att visa ett exempel på just bogfrihet som trådn handlar om. Jämförelsen och tjafset om bakom lod och HF och vet i allt kommer ju från andra håll. Då måste jag ju kunna gå in och förklara. Sen kan jag ju själv tyck att jag har mycket hjälp av bukstänket i min "dressyrridning", så jag förstår inte hånet och avskyn som finns för det som är olika. Jag ser kvaliteter i båda "facken" som jag vill komma åt. Jag ser även misstagen och/eller det "dåliga" i båda, något som man kan lära av oavsett hur man själv sen rider.

Vilka är "vi" anser du ? Jag har väldigt tydligt i alla trådar påtalat att jag inte förespråkar HF . Hästen du och B nu tycker rids föredömligt är det jag reagerar på, med tanke på er besatthet runt HF och bakom lod och hästar i skruvstäd på stänger .

• Gilla
Reactions: Ray
Vilka är "vi" anser du ? Jag har väldigt tydligt i alla trådar påtalat att jag inte förespråkar HF . Hästen du och B nu tycker rids föredömligt är det jag reagerar på, med tanke på er besatthet runt HF och bakom lod och hästar i skruvstäd på stänger .
Du skrev "tusen mil värre än HF", det är bla DU som drar in HF i diskussionen. Garrochahästen är inte i närheten av HF, den rids inte med kortare ram än 99% av alla elitdressyrryttare gör på tävlingsbanan. Skillnaden är TRYCKET i tygeln, om det inte finns då blir det inget skruvstäd. Ramen är väl kort på garrochahästen, vilket jag håller med om, men INGET TRYCK och INGET SKRUVSTÄD, som i den här bilden tex.
hemskt.jpg

Du skrev "tusen mil värre än HF", det är bla DU som drar in HF i diskussionen. Garrochahästen är inte i närheten av HF, den rids inte med kortare ram än 99% av alla elitdressyrryttare gör på tävlingsbanan. Skillnaden är TRYCKET i tygeln, om det inte finns då blir det inget skruvstäd. Ramen är väl kort på garrochahästen, vilket jag håller med om, men INGET TRYCK och INGET SKRUVSTÄD, som i den här bilden tex.
hemskt.jpg
Du är inte ekvivalent med Vi eller hur ?

Nej jag har fortfarande inte förespråkat HF någon enda stans i någon tråd, det hade du även tydligt sett om du läst det som står .
Min kommentar här är inte ngt som har att göra med MIN åsikt om HF det är en ren reflektion och respons till att du tycker garrocha hästen rids väl och föredömligt och min kommentar är den rids minst lika illa som den visas som de hästar som HF:as på träning . Det är essensen i inlägget inget annat så du är ute och cyklar när du försöker komma ifrån faktumet att du premierat filmen som ett exempel på god ridning och form .

Om vi ska gå till HF hästar i eliten så ingen av bilderna du postar är under tävling i ringen . Hur din garrocha häst tränas privat är ju likväl det också något att ta i beaktning . Spansk/portugisisk träning av hästar är inte sällan inte direkt mjuka grejer eller lull lull skulle nog snarare säga att det är rätt krass syn man har inte sällan .

Men oavsett blir det rätt totalt orelevant i sak i sig . Du vill på ngt sätt hela tiden blanda olika tävlingsgrenar och ställa dem mot varandra samtidigt som du har väldigt dålig koll på grenen du i sak motsätter dig . Upprepar frågan : hur går det med att få till din taktmässiga trav för att kunna starta en LC dressyr och sitta ner i traven ?

Senast ändrad:
Hmm, om man utgår ifrån att endast dressyrens rörelser är bärighet och sen förkastar allt annat som icke bärigt då menar jag att man begränsar just bärighet i största allmänhet. För man begränsar sig till ett visst uttryck, inte till vad som faktiskt är bärigt, dvs vikten/balansen är på bakdelen så att framdelen blir lätt och kan riktas åt vilket håll som helst när som helst och i vilken hastighet som helst, tom bara helt dö ut. Sen att det finns andra kvaliteter och kriterier i dressyren är ju en sak, för en arbetshäst handlar det om funktionalitet främst, finns inga kriterier att ska "se ut" på något särskilt sätt även om det är ganska likvärdigt i hur det ser ut när det blir funktionellt. Man behöver inte gilla eller anamma det ena eller det andra, bara respektera det för vad det är, framför allt om med tanke på hästens del i det hela i båda fallen. Förstå både skillnaderna och likheterna.

Man kan jämföra tex med dans. Balett och modern dans tex. Båda är dans, båda kräver koordination, samspel, styrka, vighet, smidighet, balans, taktkänsla och följsamhet, mm. Men det ser väldigt olika ut. Vissa gillar balett, andra gillar modern dans. Man kan ju inte säga att det bara är i baletten som man har tex vighet och smidighet, för det är hur balettdansören uttrycker detta som är definitionen på vighet och smidighet. Allt annat är klumpigt och obalanserat, även om det funkar för det uttrycket, fast det egentligen bara är olika uttryck för samma sak i grunden.

Angående programridning så oavsett kriterierna och hur det utövas så har man ändå fördelen med att i förväg veta vad, var, när, även om hästen inte får förekomma. I bruksridning har man inte den framförhållningen. Det är svårighet på olika sätt. Dressyrhästen kan man förbereda mer nogsamt, en arbetshäst behöver vara mer lyhörd (lyssna direkt) men också ta mycket eget ansvar, den får lära sig att lyssna på VAD, sen måste den göra HUR själv. Egentligen tror jag det är vad som avses i dressyren också men att människan generellt tenderar till att vilja ha kontrollen och därmed lätt lägger sig i allt för mycket detaljer.

Hur som så behöver man ju inte gilla eller anamma båda, men man kan ha nytta av att förstå likheter och skillnader. Inte i andan att det ena är bärigt men inte det andra då. Bärighet är bärighet men kan uttryckas på olika sätt. Sen finns det så klart bruksridning som inte är bärig likväl som det finns dressyrridning som inte heller är bärig, men det är okunskap och oförmåga, inte att det ena eller det andra i sig aldrig kan vara bärigt.

Just att förstå skillnaderna tror jag man måste gjort båda sakerna på en rätt hyfsad nivå för att förstå fullt.

Och jag upplever här att det inte riktigt går att diskutera just IOM att man inte respekterar olikheterna och kan tycka saker är bra utan att behöva applicera epitet på det som inte riktigt stämmer.

En av mina bästa vänner som jag har enorm respekt för hans kunnande är bruksryttare. Däremot förstår han dressyr, den typen av dressyr som jag sysslar med bla.
Vi diskuterar saker och vi jämför. Vi rider ihop och lär av varann.
Men jag har inget behov av att påstå att min dressyrhäst med sin träning skulle bli en bra cowhorse. Han skulle bli för långsam. Det trots att han är extremt snabb sidledes och lätt att skifta vikt bak a la för att kunna vända eller hoppa eller stegra sig. Men IOM att jag vill ha honom luftigare i gången och inte snabb i takten skulle sån ridning bli kass.
Jag skulle inte vara bra i det med den träning jag vill rida.
Däremot går det att samla så som jag anser man samlar och det går att rida in lyft och häng i gången.

För mig är ordet samling att likna vid ett registrerat varumärke. Det måste finnas en lista ingredienser för att det ska vara just Coca Cola och inte Pepsi eller julmust eller mjölk.
Och för mig finns inte de ingredienser som MÅSTE finnas i samling i bruksridning över lag.
Samling har funnits nedtecknat hur det ska utföras i flera hundra år. Och det har också tidigare stått exakt det i TR.
Jag är petig med det. Jag är ju inte alltid impad av tävlingsekipage heller bara för att "man borde".
Inte av samlingsbiten. Sen är jag impad av annat de gör!

Det hindrar inte att jag tycker att det är sjukt imponerande med en bra cowhorse eller annat.
Men jag har inget behov av att påstå att det är samling.
Just för att Coca cola är Cocacola och inte fanta.
Däremot kan det vara imponerande, inte skadligt, trevligt för hästen etc etc.

Du är inte ekvivalent med Vi eller hur ?

Nej jag har fortfarande inte förespråkat HF någon enda stans i någon tråd, det hade du även tydligt sett om du läst det som står .
Min kommentar här är inte ngt som har att göra med MIN åsikt om HF det är en ren reflektion och respons till att du tycker garrocha hästen rids väl och föredömligt och min kommentar är den rids minst lika illa som den visas som de hästar som HF:as på träning . Det är essensen i inlägget inget annat så du är ute och cyklar när du försöker komma ifrån faktumet att du premierat filmen som ett exempel på god ridning och form .

Om vi ska gå till HF hästar i eliten så ingen av bilderna du postar är under tävling i ringen . Hur din garrocha häst tränas privat är ju likväl det också något att ta i beaktning . Spansk/portugisisk träning av hästar är inte sällan inte direkt mjuka grejer eller lull lull skulle nog snarare säga att det är rätt krass syn man har inte sällan .

Men oavsett blir det rätt totalt orelevant i sak i sig . Du vill på ngt sätt hela tiden blanda olika tävlingsgrenar och ställa dem mot varandra samtidigt som du har väldigt dålig koll på grenen du i sak motsätter dig . Upprepar frågan : hur går det med att få till din taktmässiga trav för att kunna starta en LC dressyr och sitta ner i traven ?
Återigen, jag tycker också att ramen är för snäv, skulle aldrig rida så själv. Hur får du det till att jag anser att garrocharyttaren rider väl? Jag anser kanke att den rids bättre än många dressyrelitshästar som förutom samma snäva ram också ofta har ett fasligt tryck i munnen, för dom HÅLLS ihop och i kontroll av tygeln. Det är skillnaden. Sen tycker jag kanske att garrocharyttaren har bättre koll på bärighet och att hästen uttryker bärighet bättre än många dressyrhästar som mestadels travas runt, en gångart som inte alls är särskilt bärig i sig själv ens.

Man kan inte dra alla över en kam, i sånt fall kan man ju säga att eftersom dom stora namnen inom tävlingsdressyr ägnar sig åt HF så ja då har nog dom flesta rätt dålig syn på hästträning inom tävlinsdressyr generellt. Det finns alltid rötägg och det är nog främst rötäggens hästar (och kanske även rötäggen själva) som kommer hit.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 453
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama