häst på båt

J

JusticeGirl

Hej allesammans!

Jag har funderingar på att ta hästen, katter och gubben och flytta till Gotland.

Min sambo är uppväxt där, och jag ser inga problem med att flytta dit.
Känner att jag inte längre trivs i sthlm.

Min undran är lite. Hur transporterar jag min häst på bästa sättet med båten. Vanligt släp? liten lastbil?

Jag är även lite orolig för att hon ska bli jättenervös och försöka bryta sig ut.

Jag har sett många hästar stå i transporter när vi har åkt över, men min skrutta är ganska nervös av sig. tänkte på alla ljud och gungande det kan bli.

Nu har det bara gungat en enda gång vi åkt över men tänk om det skulle gunga just den dagen!!

Kram från mig

Sv: häst på båt

jag kan nog inte hjalpa supermkt.. men nagot som -sags- funka ar kamomillvatten alltsa, en jattebibba med starkt kamomillthe. Ska tydligen verka lugnande pa hast ocksa... Har ingen aning egentligen... men har skickat vidare din trad till en van som flyttade at andra hallet med hastar o hela konkarongen :D

Har kört häst från Gotland. Ena hästen fick total panik. MEn det gick bra då det var precis innan vi skulle köra av. Är du orolig över att hästen ska få panik så tycker jag att du ska träna den innan resan. Och att du under färd ska se till så att den har något att pilla med under hela tiden. och åk en sval dag! De är varmt så det räcker ändå. Jag skulle aldrig åka över med hästen nu tex. Och håll luckorna stängda. Färgan kränger knappt något. Inte vad jag märkte i alla fall.

Du kan även fråga veterinären om lugnande!

Lycka till!

Vad härligt det låter!
Prata med destionationgotland också, de kanske har någon som är nere på bildäck hela överresan? Annars har jag för mig att man fick gå ner någon gång i mitten av resan och kolla till sitt djur. Sen kan du ju boka en ombokningsbar biljett också, den är inte så mycket dyrare och så kan du ju styra lite själv så att det inte blåser den dagen du åker över! "Snabbfärgan" är dock inte att rekomendera, den gungar ju hursom ;)

*kl*
Tänkte bara tillägga, att om du vill så kan du ta kontakt med styrman på färjan på förhand och säga att du kommer med hästtransport så kan han säkert ordna så att du får en plats med bra ventilation. Vet inte dock hur Gotlandsfärjorna ser ut, men om bildäcket inte är öppet så kan det bli gaska dålig luft där under resan om du hamnar på tokigt ställe.

Ett ytterligare tips, som jag inte vet om fungerar så man får rätta mig; det sägs att man kan hålla hästar lugnare i ljudliga miljöer genom att stoppa lite bomull i öronen på dem, så att skrällandet dämpas lite.

Lycka till!:)

Tack för alla tips!

Får se hur vida flytten blir av, allt ska klaffa så klart med jobb, bostad och stallplats. så har hästen min fång just nu och ska inte resa än på ett tag. men mn vill ju vara gott förbered..

Om någon har mera tips så ös på bara :)

Kram

Vad härligt det låter!
Prata med destionationgotland också, de kanske har någon som är nere på bildäck hela överresan? Annars har jag för mig att man fick gå ner någon gång i mitten av resan och kolla till sitt djur. Sen kan du ju boka en ombokningsbar biljett också, den är inte så mycket dyrare och så kan du ju styra lite själv så att det inte blåser den dagen du åker över! "Snabbfärgan" är dock inte att rekomendera, den gungar ju hursom ;)

MAn får kolla till djuren var 30:de eller 60:de minut. Kommer inte ihåg exakt. Men det blev några gånger i alla fall. (Resan tog 3 timmar).

*kl*
Tänkte bara tillägga, att om du vill så kan du ta kontakt med styrman på färjan på förhand och säga att du kommer med hästtransport så kan han säkert ordna så att du får en plats med bra ventilation. Vet inte dock hur Gotlandsfärjorna ser ut, men om bildäcket inte är öppet så kan det bli gaska dålig luft där under resan om du hamnar på tokigt ställe.
Ett ytterligare tips, som jag inte vet om fungerar så man får rätta mig; det sägs att man kan hålla hästar lugnare i ljudliga miljöer genom att stoppa lite bomull i öronen på dem, så att skrällandet dämpas lite.

De har speciella platser för trailer och häst. Och vill gärna ha reda på vilken sida dörren sitter på trailev osv. (Iaf när vi bokade, om det inte är finlandsförgorna som vill veta det) Döcken är öppna men det är dålig luft i alla fall. Vi stod med våra trailers längst fram i båten och fick alltså köra av först.

Personalen som är på däck ser till att hästtransporter får stå där detär som bäst, antingen först eller sist med tanke på luften.

Vi har rest med hästar åt båda hållen flera gånger. Vi har även hämtat en sjumånaders fölunge som stod själv i transporten. En annan gång reste vi över med sto o föl.
När vi flyttade från ön hade vi 7 hästar men de fick då resa med lastbil.
Vi har aldrig upplevt några problem när vi åkt över. Hästarna har fått hö att tugga på och man får gå ner en gång i timmen o se till dom o vattna dom.
Någon skrev tidigare att man inte skulle resa med snabbfärja...det är dock det enda som åker mellan ön o fastlandet nu o den tar 3 timmar.
Jag har blivit avrådd av veterinär för att ge lugnande då det påverkar balansen....samma sak med bomull i öronen.
Man kan gärna ha takluckan o fönster öppna till transporten så det blir bra luftväxling. När vi har gått ner för att se till hästar så har vi öppnat både bak lucka och främre dörren för att få bättre luft i transporten.

Är man bara lugn själv så brukar det gå bra. Om man är nervös själv så är det bättre att någon annan ser till hästen då det ju oftast smittar av sig.

Jag skrev snabbfärga inom citationstecken, och menade då SF 700, eftersom den stora båten tidigare tog mycket längre tid. Jag skulle alltså hellre åkt med SF 1500 om jag hade häst med mig!

tänkte på alla ljud

Ljudet behöver man nog inte oroa sig för. Det blir en så jämn "ljudmatta" som hästen stänger av efter ett tag verkar det som.

Jag har åkt både mellan Åland-Sverige och Åland-Finland och det har inte varit bekymmer. Nu sist åkte jag med 2-åringen över till Mälarkliniken. Värsta var att han inte fick äta på ditvägen då det var liggande kastrering. Så han stod och skrapade lite med hoven. Hemvägen gick jättebra då han fick ha hö.

Det är bra att antingen blöta höet eller ha ensilage, för att minimera dammet.

Jag har även åkt med kompisens sto + åring, på landsvägsfärja med öppet bildäck på vintern så det var en massa ljud från isen. Gick bra det med.

Se bara till att ha så bra luftväxling som möjligt! Vi har i alla fall övre baklucka + taklucka öppen. Är det en erfaren äldre häst så har vi även frontlastningens övre lucka öppen.

Har kört häst från Gotland. Ena hästen fick total panik. MEn det gick bra då det var precis innan vi skulle köra av. Är du orolig över att hästen ska få panik så tycker jag att du ska träna den innan resan. Och att du under färd ska se till så att den har något att pilla med under hela tiden. och åk en sval dag! De är varmt så det räcker ändå. Jag skulle aldrig åka över med hästen nu tex. Och håll luckorna stängda. Färgan kränger knappt något. Inte vad jag märkte i alla fall.

Du kan även fråga veterinären om lugnande!

Lycka till!

Fick också rådet att ha luckorna stängda. Fick sen utskällning av personalen på däck att det var för varmt för hästen när vi nästan var framme.
Hästen mådde fint förövrigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
3 264
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag och min häst ska flytta till Gotland i mitten av december är det tänkt. Jag hade planerat att hyra hästlastbil efter att jag...
Svar
8
· Visningar
2 938
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 704
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama