Det finns inte direkt några bra hästutbildningar i Sverige. Det skulle vara veterinär isf. Den är ju bra.
Men i övrigt så är det mesta väldigt grunda kunskaper som inte riktigt räcker till så mycket.
Jag jobbar som tränare och gör en del rehab ihop med olika typer av behandlare. Min kille är kiro för human och häst.
De jag sammarbetar med som är i behandlande yrken har oftast utbildat sig på humansidan i många år. Och de kan ridning på en högre nivå.
Min kille tex rider ju inte själv längre. Och som jag ser det har han aldrig gjort det på någon nivå heller. Däremot så har han kunskap om hästträning iom att han under många år sammarbetat med elitryttare inom alla grenar. Han har också arbetat med olika vet på olika kliniker och ihop med dem hältutrett etc. Han har också arbetat i team med ortopeder och andra humanbehandlare på klinik. Han sammarbetar sen 30 år tillbaks med tandis, hovisar etc. Honom går det bra för.
Idag jobbar han i team med en sjukgymnast som är utbildad på human och är examinerad tränare och Hesters ex. Den killen kan både rida, fattar utbildning och fattar sjukgymnastik/träning av folk och fä. Honom går det bra för.
Min tandis tex är med i teamet och har gått 5 årig utbildning i USA och red innan det svårklass hoppning. Hon fattar hur en häst måste kunna röra sig och är fenomenal med svåra hästar. Hon har högsta tandutbildning och får examinera tandisar. Henne går det bra för.
En annan i teamet är ägare till rehabanläggning och galopptränare som även ridit lite dressyr och hopp på msv nivå. Hon har haft vattenband, vibrationsgolv etc under många år och utvecklat tekniker för att få dem att röra sig optimalt i vattnet. Hon är också ansvarig för att fånga spetskompetenser som används på hennes rehabhästar och organisera alla möten gruppen har, press, kundkontakter etc. Hon har fått så bra resultat med sitt upplägg att hon får kunder direkt från största försäkringsbolaget. Det blir billigare för dem än att döma ut. Hon har också börjat få förfrågan om franchaising med att sälja hennes kunskap och koncept till fler rehabställen. Henne går det bra för.
De jag känner som gått någon equiterapeutkurs eller massörkurs får om de har lite egna kunskaper och läser på mer lite lagom kunder som betalar lite lagom. De som inte har mer egen kunskap och inte är bra på nätverkande, kundraggande etc går det så där eller inte alls för.
Vill man utbilda sig bör man nog göra det utomlands. Alt läsa vet eller ngt inom human som man sen kan bygga på med hästdel och se till att ha spetskompetenser man får lära sig av.
Just inom rehab så är det fler bitar som måste klaffa än bara ens egna jobb, oavsett om du är tränare, behandlare etc så är du beroende av andra. Såna måste man lära sig vilka som är bäst och se till att både lära sig av dem och sammarbeta.
Och jag personligen anser att för att vara bra behandlare så bör du ha kunskap om hur en häst måste tränas för att gymnasticeras vid olika ev problem.
Plus att du måste kunna felsöka det som andra kompetenser ska göra: tänder, hovar, vet-prob etc.
Tänderna missar många behandlings-utbildningar. De måste vara formade så biomekaniken i en häst fungerar och det gör inte alla svenska vet, typ väldigt få faktiskt. Det får enorma följder.
Såna saker måste man lära sig om man vill bli riktigt bra. Blir du riktigt bra kan du dels få högre lön, du slipper jaga kunder och stressa över pengar, du kan jobba de tider DU vill iom att kunderna så gärna vill ha din hjälp att de anpassar sig och du kan välja bort de som inte gör det, du kan ha mer ledigt och du kan slippa ta de värsta folken och värsta hästarna.