häst och ingen bil

R

rare

när jag ska börja plugga flytttar jag hemmifrån till annan stad, och kommer ju därför inte kunna låna bilen för att köpa foder(typ havre/berfor, osv). hur löser ni i samma sits som mig det? känns ju inte som man kan ta en krafftsäck på cykeln precis^^

Sv: häst och ingen bil

Antar att du skall ha hästen uppstallad i ett stall med andra hästar... Sj förlitar jag mig på kollektiva insattser i stallet, alla hjälps åt med vad de kan, dom som har bil kasnke inhandlar krafft och dyl och får sedan pengar, medan någon annan styr upp hö leveranserna så att de sker någorlunda regelbundet. Kolla hur det är löst i stallet där du skall ha hästen, alternativt om dom i dagsläget gör allt själv kan skapa något samm-inköp, kan alltid använda argumentet att spara på miljön för att införa nya inköpssätt.

Finns inte möjligheten i stallet att gå ihop med inköp kan man ju alltid bli lite poolers med någon som har bil ;) Det är ju en ganska rolig grej att göra tillsammans - åka och hästshoppa :)

Stallar upp hästen i ett stall där man kan köpa foder av stallägaren.

Det var alltid nån i stallet som kunde fixa med foder till min häst om de skulle handla själva när jag stod upstallad utan tillgång till bil. Och så har jag kånkat med mig en säck på cyckeln i bland. Funkar fint om man har en sån där kärra!

Moppe med barnsits :D

I sitsen kan du spänna fast en kraftsäck med bältet eller annat rep. Du kan annars få med dig 1-2 matkassar alt. stor ryggsäck eller liknande.

Jag satt med en gammal chiao piaggio i över ett år innan jag tog körkort, då hade vi 12 km till bussen och jag handlade ofta lite på väg hem från jobbet. Så, jag vet att det funkar!
Går ju med cykel också, men balansen blir lite svårare och det är jobbigt om det är för många uppförsbackar...

Du behöver fundera på hur du löser SAMTLIGA transporter; hur gör du t ex om hästen akut måste till veterinär?
Och petitesser som underhåll av utrustning (vintertäcken är rätt bulkiga)?

Stallar upp hästen i ett stall där man kan köpa foder av stallägaren.

Håller med.
Min dotter hyr in sin häst i ett stall, där allt ingår utom mockning- helt perfekt!

Hon har visserligen bil osv, men det är mkt värt att slippa allt handlande av foder mm, utan bara ha hästen i sig att tänka på när man studerar.

Jag tigger skjuts av nån i stallet :D Eller lånar jag en bil av någon. Skulle det krisa kan jag låna foder av någon (förutsatt att det är samma såklart). Hö finns att köpa på gården, och med lite planering kan man reducera foderinköpen så man bara behöver fixa med det ca 1 gång varannan månad.
Nu har jag iofs ponny som äter 1kg havre om dagen, så det går inte åt så mycket :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 998
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar