Häst och hund

Sv: Häst och hund

Nadin skrev:
Undrar om någon har erfarenhet att ha med sig hund när man rider.
Är det farligt? Tänkte vänja "min" häst vid min hund och ha med honom sedan när man rider.Men är tveksam om det.Några som har erfarenhet?

Vänligen erika

Brukar ha med hund ibland när jag rider. Hunden tycker det är jätte kul men hästen bryr sig inte så mycket i det, kankse blir lite lugnare när hon inte är helt själv. Hon verkar tycka det är kul, blir absolut inte störd av det. (hunden har raspekt för hästar, i hagen där det finns många hästar sitter han som klistrad på benet när man går där, hästarna är så nyfikna på honom och vill leka med honom och då blir han så här :eek: , ingen tuffing)
Vet vissa som har med hundar när dem rider för att hästen blir tryggare då, men det beror nog också på hur hunden är som individ, vissa hundar är ju rent av livsfarliga. :crazy:

Min hund lyssnar iallafall väldigt bra på mig när jag sitter på hästen, någon gång har han trott att det varit hästen som pratat, han får för sig sånt ibland. Han är lite skraj för en trähund vid en hund gård också för han tror alltid att det är den som skäller på honom. När jag rider springar han hur han vill(framför/bakom/iskogen, håller alltid ett litet avstånd från hästen men springer aldrig jämsides), stannar han framför hästen så springer han iväg för full rulle när hästen är minst 10 m ifrån, han tror att han blir jagad av hästen ibland :crazy: han har många konstiga lekar för sig ibland..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft med min hund när jag har ridit och det har funkat hyffsat. Har en liten Westie som är väldigt försiktig av sig när det är en stor häst på 178 i närheten. Ute i skogen har jag honom lös och på vägarna kopplade. Att släppa hunden från häst ryggen är inte så svårt, men att koppla måste jag hoppa av och det är då det kan bli trasligt med koppel och tyglar... Har en väldigt snäll häst, så jag tror att det kommer att vara bra när vi blir lite mer vana. =)

Tycker dte verkar läbbigt att rida med hunden i koppel!! Tänk allt som kan hända...När jag ahr med hunden är den alltid lös. Måste den vara kopplad går jag med hästen fram till skogsstigen. Den 22-årige snälla pållen är jättesnäll och lyfter på hovarna för att hunden ska komma fram. Hunden har dock blivit sparkad i huvudet av en annan, mindre hundsnäll häst så hon har ett jack i skallen men inte har hon blivit mer försiktig för det!!!

ja håller fortfarande på och testar lite olika grejer när det gäller det här med koppel, då jag också tycker att det kan verka lite läbbigt, men jag vill inte ha hunden lös på väg till skogen, då det är en bilväg man får skritta på dit.. men, det som hände mig en gång va att jag hoppade upp på hästen (hade grimskaftet som hunden satt i i handen) och precis då kom ett tåg en bit bort och hästen som inte brukar bky sig började dansa lite, så jag var tvungen att släppa hunden, men han är så snäll, så han tog bara nåra kliv bakåt och stannade på tryggt avstånd, så jag kunde hoppa av och börja om igen... men, jag har funderat på att leda hästen till skogen och sen hoppa upp där iställe, men ja har inte orkat riktigt än, så man då måste hoppa upp från marken (hittar inga stora stenar) och det ogillar jag...

Min hund tycker att det är jättekul att följa med på ridturer och att vara i stallet. Man nu har min hund nästan alltid varit med och det har nog blivit som en drog för min häst, för hon blir tittig och så om inte vovven följer med. Det kanse känns tryggt för min hästa att ha vovven med.

Jag brukar ha med mej min hund och det funkar jätte bra.
Dock har jag alltid med mej ett koppel om det kommer en annan hund eller dylikt. Men han springer på och tycker det är jätte skoj :)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet