Häst och får sambetar?

prinsonemmy

Trådstartare
När jag hört mig runt har vissa sagt att man absolut inte ska ha får och hästar tillsammans och vissa säger att det inte är några problem. Så nu frågar jag här, kan man ha hästar och får betande tillsammans? Finns det några risker med parasiter eller sjukdomar som kan smittas? Vad är det som kan vara farligt?

Jättetacksam för svar. :)

Sv: Häst och får sambetar?

Det rekommenderas att dessa delar bete. Finns massor att läsa på nätet.

Hemma har vi avelsston/ungston och årets föl i samma hage som fåren: under betes säsong. Det enda som varit "farligt" är att ett ungsto jagade fåren en sommar ;) så henne fick vi flytta till annan stohage -med bara hästar. Annars tycker jag det har fungerat bra, fåren "rensar" på sly och annat som hästarna inte vill äta upp. :)

Dock går de sällan tillsammans. Fåren håller sig i sin flock & hästarna har sin flock... men de har inga problem vad jag sett att dela på ytan :) ca 4h på 10får & ca 10-15hästar.

Hej!

Hästar och får funkar bra ihop, även om vissa hästar (som min förra) gillar att flytta runt på fåren. Hon gjorde sånt med korna också- en riktig liten westernhäst :-)

/Lavinia, som gärna hade haft lite får som kunde beta av hästratorna i sommarhagen.

När jag hört mig runt har vissa sagt att man absolut inte ska ha får och hästar tillsammans och vissa säger att det inte är några problem. Så nu frågar jag här, kan man ha hästar och får betande tillsammans? Finns det några risker med parasiter eller sjukdomar som kan smittas? Vad är det som kan vara farligt?

Jättetacksam för svar. :)
Hej!

Min svärmor sa till mig att får och hästar inte ska gå ihop pga stelkramp. Vet inte så mycket mer än det:-) men jag vågar inte ha min hästar och får tillsammans.

Människa, hästar och får är det varelser som är mest känsliga för stelkramp. Men, nog vaccinerar man väl sina hästar mot stelkramp kan jag tänka mig, och om man nu gjort det så är det ingen fara med får/häst tillsammans. Djuren kan avsöndra stalkrampsbakterien via träck...och rent teoretiskt smitta om motsatt part ( häst/människa/får) har ett sår så bakterien tillåts komma in samt är ovaccinerad.

Men hur vanligt är det med icke vaccinerade hästar nuförtiden undrar jag ?

Människa, hästar och får är det varelser som är mest känsliga för stelkramp. Men, nog vaccinerar man väl sina hästar mot stelkramp kan jag tänka mig, och om man nu gjort det så är det ingen fara med får/häst tillsammans. Djuren kan avsöndra stalkrampsbakterien via träck...och rent teoretiskt smitta om motsatt part ( häst/människa/får) har ett sår så bakterien tillåts komma in samt är ovaccinerad.

Men hur vanligt är det med icke vaccinerade hästar nuförtiden undrar jag ?

Finns säkert många som inte vaccinerar.

Vi har två hästar och 29 får på 4-5 ha, men nog går dom tillsammans ibland ändå. Hästarna är 2 gamla snälla gubbar så fåren vågar sig fram för att kolla vad de får för gott. Idag fick hästarna hösilage och det gick åt fort så det var nog gott. Då passade ett av fåren att sno åt sig lite när min häst vände sig om en sekund :D.

hehe vad roligt :) ^^, hos oss går de som sagt aldrig tillsammans.. lite tråkigt; för det hade varit väääääldigt gulligt om fölen och lammen kunde "skutta" tillsammans :)

Vad jag har hört är bästa sättet att bekämpa parasiter (hos häst och får) att man växelbetar hagarna med får och häst (dvs de byter hage vartannat år) och det näst bästa att de delar hage.

Fårbönderna härikring som inte har hästar måste flytta sina får varje år så att en hage alltid ligger "i träda", för att inte fåren ska få för mycket parasiter. Egentligen borde man kanske göra samma med hästbete, men det tror jag få gör/har möjlighet att göra.

Vi har får och hästar i samma hage på sommaren. Fyra hästar och sex får delar på 4 ha. Under resten av året flyttar jag runt dem lite i mindre hagar.
I alla böcker jag har läst står det att sambete alt växelbete mellan olika djurslag är det mest effektiva sättet att bekämpa parasiter. Våra hästar är självklart stelkrampsvaccinerade. Min unghäst gillar att jaga/valla fåren. Det är det enda negativa jag kan komma på. Sen kan det ju vara problematiskt med stängsel. Våra får funkar med vanligt eltråd men har man rymningsbenägna får kan det ju vara knixigt.

Vad jag har hört är att det finns en liten ökad risk för att hästar skall få lungmask av fåren. Men det var länge sedan så det är inte säkert att det stämmer. Vissa saker som man sa förr att så är det har ju visat sig med nutida forskning att det inte längre stämmer.

Min pålla är uppväxt med får. Funkade hur bra som helst. Hästarna rörde sig för sig och fåren för sig. Det var ju iofs en rätt stor hage.

Däremot har jag hört talas om en häst som gått med får som föl, men som i vuxen ålder inte klarar av det eftersom den lekte med fåren! :wtf: Och om en stor ponnyhäst leker med ett får blir resultatet ofta ett dött får. :cry: Ett ponnyföl och får är ju mer jämnstora.

Vi har får och hästar i samma hage på sommaren. Fyra hästar och sex får delar på 4 ha. Under resten av året flyttar jag runt dem lite i mindre hagar.
I alla böcker jag har läst står det att sambete alt växelbete mellan olika djurslag är det mest effektiva sättet att bekämpa parasiter. Våra hästar är självklart stelkrampsvaccinerade. Min unghäst gillar att jaga/valla fåren. Det är det enda negativa jag kan komma på. Sen kan det ju vara problematiskt med stängsel. Våra får funkar med vanligt eltråd men har man rymningsbenägna får kan det ju vara knixigt.

Hoppla ja, vi har trådar för får i min hage. Hästarna skulle nästan kunna gå över tråden så lågt sitter de. Men de är så rädda för stängsel så det funkar. Och vem skulle gå ut ur en jättestor hage med bra mat:D

Vad jag vet så utbyter inte får och häst parasiter med varandra , det är därför växelbete dem emellan rekommenderas .

Vad jag har hört är att det finns en liten ökad risk för att hästar skall få lungmask av fåren. Men det var länge sedan så det är inte säkert att det stämmer. Vissa saker som man sa förr att så är det har ju visat sig med nutida forskning att det inte längre stämmer.

Är det inte så att du förväxlar får med åsna? Man ska inte ha åsnor och hästar ihop vill jag minnas.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
576
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Blyger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kastrera tik med titthål
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare